Om testen

Ernæringsrådgiveren har tatt utgangspunkt i hva barn mellom 2 og 5 år trenger i et frokostmåltid. Eksperten har sett på mengden næringsstoffer, og hvordan de er

Sjokoladepålegget står på frokostbordet igjen. Du ser helst at barnet ditt starter dagen med sunnere pålegg, men det er så lett å gi etter bare for å få i barnet mat. Hvordan kan du forbedre frokosten til barnet ditt? Klikk/foreldre har bedt en ernæringsrådgiver se på ni ulike frokostmåltider til barn, for å sjekke hvor sunt det er, og for å gi deg tips til hvordan det kan bli bedre.

LES OGSÅ: Dette vil barna ha til frokost hvis de fikk bestemme.

Lag din egen frokostblanding.

Aldri perfekt

Barn trenger rundt en femtedel til en fjerdedel av energien sin gjennom frokosten. Det avhenger av hvor stor frokostspiser det er.

- Et måltid vil aldri være perfekt sammensatt, sier ernæringsrådgiver Lise von Krogh i Din kost. Det vil alltid variere med hensyn til næringsstoffer og energi, avhengig av matvarene du bruker.

- Skal du se på om barnet får i seg nok næringsstoffer, må du se på hva det spiser hele dagen og over flere dager for å få et riktig bilde. Ser du på frokosten isolert sett, får du likevel en pekepinn på hvordan kostholdet er for øvrig; om det er sunt, eller usunt, sier Lise von Krogh.

Sjekk ut maten

Barn vokser og er aktive. Det betyr at de trenger både energi fra protein, fett og karbohydrater, i tillegg til viktige næringsstoffer.

Her er oversikten over viktige næringsstoffer, og i hvilken mat det finnes.

  • C- vitamin: Kiwi, paprika, nyper, solbær, jordbær, kålrot, poteter og øvrige frukt, bær og grønnsaker.
  • Jern: Kjøtt, innmatt som grov leverpostei, grove kornvarer, havregryn, litago brunost, kjøtt og grønne bladgrønnsaker.
  • Kalsium: Melk, yoghurt, ost, små fisk som makrell og sardiner.
  • D-vitamin: Få kilder i mat, bortsett fra margarin, ekstra lettmelk, fet fisk, margarin og smør. Du får D-vitamin gjennom sola og tran.
  • Fiber: Grove kornvarer, frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: Test av frokostblandinger til barn.

Dagsbehovet

Barn 2- 5 år:

Energi: 5300 kJ Protein: 39,0 gram

Fett: 50,1 gram Karbohydrat: 163,7 gram

Kalsium: 600 gram Jern: 8,0 mg

Vitamin D: 7,5 mg Vitamin C: 30 mg

ernæringsrådgiver Lise von Krogh

EKSPERTEN: Ernæringsrådgiver Lise von Krogh i Din kost gir råd til hvordan du kan gjøre frokosten litt bedre og sunnere for barnet ditt. © FOTO: Line Fredheim Storvik

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!