Ingunn Bergstad

Klinisk ernæingsfysiolog

Fast ekspert i magasinet Foreldre&Barn

- Ho­ved­be­stand­de­len i ket­sjup skal være to­ma­ter, og to­ma­ter in­ne­hol­der blant annet an­ti­ok­si­dan­ten ly­ko­pen, som blant annet kan re­du­se­re ri­si­ko­en for pro­sta­ta­kreft hos menn, sier Ingunn Bergstad, som er klinisk ernæringsfysiolog.

Ly­ko­pen er fak­tisk mer til­gjen­ge­lig i be­hand­le­de enn rå to­ma­ter.

Les varedeklarasjonen

Det fin­nes uli­ke ty­per ket­sjup - og våre eksperter ble overrasket da de så hvilken ketsjup som vant smakstesten.

De sunneste ketsjupene er de som in­ne­hol­der mye to­ma­ter og mind­re vann og sti­vel­se. Ket­sju­p bør hel­ler ikke in­ne­hol­de for mye salt eller suk­ker. Les alltid varedeklarasjonen før du handler.

Det fin­nes ket­sju­per som in­ne­hol­der mer vann og sti­vel­se enn to­ma­ter, og dis­se bør du i hvert fall vel­ge bort, mener Bergstad.

Ikke søtstoffer til de minste

- Til barn bør du vel­ge ket­sjup med suk­ker, si­den søt­stof­fer ikke bør gis til små barn. Med mind­re bar­na dine spi­ser sto­re meng­der ket­sjup, vil ikke ket­sjup bli noen stor suk­ker­kil­de.

Det er altså ikke noe i vei­en for å spi­se ket­sjup, i begrensede mengder.

- Det er likevel ikke lurt å bru­ke ket­sjup på all mat. Da kan bar­na ven­ne seg til at alt skal sma­ke ket­sjup. Det er vik­tig at barn læ­rer seg å like for­skjel­li­ge sma­ker og uli­ke ty­per mat, sier Bergstad.

Lag din egen ketsjup

Om du har tid og lyst, kan du også lage din egen ket­sjup ved å blan­de et par bok­ser med to­ma­ter med én dl vann, én te­skje salt og én spi­se­skje suk­ker og ore­ga­no.

- Det­te bør koke en halv­ti­mes tid, og deretter mo­ses med stav­mik­ser. Denne ket­sju­pen kan hol­de seg i cirka to uker i kjø­le­skap, anbefaler Bergstad.

Mye antioksidanter, lite fiber

Også ernæringsfysiolog Maria Øyehaug mener god ketsjup med mye tomater kan være en fin nødløsning for foreldre som sliter med kresne barn.

- Tomater inneholder også en betydelig andel antioksidanter, blant annet betakaroten, lykopen, vitamin C og vitamin E. Hele tomater er også en kilde til fiber, mens ketsjup inneholder lite fiber, sier Øyehaug.

Barn som er kresne

- Ketsjup kan derfor inngå som en komponent i et ellers variert kosthold og kan i begrensede mengder være en god kilde til sunne næringsstoffer, spesielt for barn som er kresne i matveien. Hvis ketsjup får barnet til å spise for eksempel mer fisk eller annen sunn mat, er det ikke noe i veien for å av og til benytte seg av dette trikset.

- Sørg bare for variasjon, slik at ketsjupen ikke inngår i alle måltider.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!