Mange foreldre er restriktive på å gi barna brus, men visste du at mange typer saft inneholder like mye sukker som brus?

- Dersom du serverer husholdningssaft i det blandingsforholdet som står angitt på flasken, inneholder dette omtrent like mye sukker som Solo, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør i firmaet Synergi Helse. Hun er selv tobarnsmor og har jobbet med overvektproblematikken blant barn og unge, blant annet som ernæringsveileder i TV-serien Tjukkholmen.

Små barn bør uansett ikke drikke lettbrus.

8 av 10 fikk for mye sukker

En stor andel av norske barn og unge får i seg for mye sukker, blant annet gjennom saft og brus. Helsemyndighetene anbefaler at ikke mer enn 10 prosent av kaloriene du inntar i løpet av en dag, kommer fra tilsatt sukker. UNGKOST-undersøkelsen som Universitetet i Oslo i samarbeid med Helsedirektoratet gjennomførte i år 2000 viste at 8 av 10 barn fikk i seg mer enn anbefalt "dagsdose" sukker, det gjaldt både 4-åringer, 9-åringer og 13-åringer.

En stor andel av dette sukkeret kommer fra søte drikker. Her er sukkertabbene du kan unngå.

- De minste barna får ikke nødvendigvis så mye brus, men de får saft i stedet. Foreldrene tenker at det er sunnere, mange safttyper er basert på bær og inneholder derfor litt C-vitaminer, tror Sundfør.

Ernæringsfysiologen mener imidlertid at de negative effektene av for mye saft, langt oppveier for de eventuelt positive ved å få i seg bittelitt råsaft fra frukt og bær. Skal du ha C-vitaminer, er det mye bedre å spise frukt eller bær.

- Drikke gir veldig liten metthetsfølelse. Saft og brus gir mange ekstra kalorier, og enorme mengder sukker for et lite barn. For små barn anbefales ikke mer enn 30 gram tilsatt sukker om dagen - det får du ved å drikke 3 dl saft eller brus.

For barn som har lett for å legge på seg, kan saft- og brusdrikkingen være skjebnesvanger og gi overvektproblemer de vil slite med resten av livet.

I dag er hvert femte barn i Norge overvektig.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør

Sukkerkilder for 2-åringer

  • Yoghurt: 23%
  • Søte drikker: 17%
  • Syltetøy/marmelade: 10%
  • Sjokolade, annet godteri: 9%
  • Kaker, boller, vafler, søte kjeks: 8%
  • Sjokoladepålegg/honning/annet søtt pålegg: 2%
  • Kilde: Småbarnskost 2009, Helsedirektoratet.

Sukkerkilder for 4-åringer

  • Saft: 21 %
  • Godteri: 12 %
  • Sukker/honning: 11 %
  • Kaker: 11 %
  • Yoghurt: 11 %
  • Brus: 10 %
  • Nektar og syltetøy: 10 %
  • Fløteprodukter: 4 %
  • Frokostkorn: 3 %
  • Andre kilder: 7 %

Sukkerkilder for 9- og 13-åringer

  • Brus: 25 %
  • Godteri: 19 %
  • Saft: 16 %
  • Sukker/honning: 11 %
  • Kaker: 8 %
  • Nektar og syltetøy: 6 %
  • Yoghurt: 5 %
  • Fløteprodukter: 3 %
  • Frokostkorn: 2 %
  • Andre kilder: 5 %

Kilde: UNGKOST-undersøkelsen 2000

  • Så mye sukker inneholder drikkevarene pr 100 g (cirka 1 dl):

  • Cola: 10,6 g
  • Sjokoladedrikk, rett i koppen 9 g
  • Solo, Mozell, sitronbrus etc: 9 g
  • Husholdningssaft 8,8 g
  • Solbærsirup: 8,7 g
  • Appelsinsaft 7,2 g
  • Eplenektar 5,2 g
  • Litago sjokolademelk: 4 g

Kilde: Matvaretabellen.no

Toåringer får mindre sukker

Imidlertid er det positiv utvikling å spore for de yngste barna: Den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Småbarnskost viste at det har skjedd en betydelig reduksjon i sukkerinntaket for toåringer fra 1999 til 2009.

- De fleste toåringer får nå ikke i seg mer sukker enn anbefalt, forteller avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

For eldre barn finnes det foreløpig ingen nyere tall.

- De fleste kostholdsundersøkelser har vist at saft og brus er den klart største kilden til tilsatt sukker i barn og unges kosthold. I Småbarnskost fra 2009 (toåringer) var derimot yoghurt den største kilden til sukker, og bidro med 23% av energien, mens søte drikker bidro med 17%, sier Øien. Yoghurt gir imidlertid viktige næringsstoffer, i motsetning til søte drikker som bare gir "tomme kalorier".

- Vi ser en uheldig utvikling i vekt hos større barn. Mens 1 av 6 åtteåringer var overvektige eller fete i 2008, var andelen steget til 1 av 5 i 2010, ifølge en studie utført av Folkehelseinstituttet. Høyt sukkerinntak, og spesielt høyt inntak av sukkerholdig drikke, gir økt risiko for utvikling av overvekt og fedme.

Barn som drikker mye brus kan bli avhengig av koffein.

Trenger bare 6 dl

Et argument mange foreldre bruker for å gi barna saft, er at de skal få i seg nok væske. Tine Sundfør tror mange overdriver hvilke væskebehov barna deres har.

- I normal temperatur trenger vi cirka 30 ml væske pr kilo kroppsvekt, pr døgn. Det betyr at et barn som veier 20 kilo bør drikke 6 dl om dagen, litt mer når det er varmt eller ved høyt aktivitetsnivå. 6 dl er ikke så mye, og dette er jo medregnet all væske i maten de spiser, melk, juice, etc.

Ernæringsfysiologen vil rette en spesiell oppfordring til barnehager og SFO, som serverer saft på tur og på varme dager.

- De siste årene har de hatt veldig fokus på å få vekk sukkeret fra pålegg, yoghurt og andre matvarer. Men de har ikke vært like flinke når det gjelder saft, mener hun.

Tips hvis barnet ditt ikke liker vann så godt:

- Iskaldt vann er alltid bedre enn lunkent. Sørg for alltid å ha skikkelig kaldt vann tilgjengelig, eller isbiter.

- La barna drikke vann med sugerør, det synes nesten alle barn er morsomt.

- Med stilige glass blir alle "drinker" mer spennende.

- Legg noen frosne bringebær eller bjørnebær i vannet, det gir litt smak.

- Server vann med en appelsinskive.

- Når dere skal på tur: Legg vannflaskene i fryseren kvelden før, slik at de gradvis smelter i løpet av dagen. Da har du kjøleelement til matkurven, og tilgang til iskaldt vann. Det finnes også fine flasker med kjøleelement som kan brukes.

- Hvis du skal gi saft: Bland svakere enn angitt, da blir det mindre sukker og barna blir like fornøyde hvis de er vant til å få svak saft.

- Hjemmelaget saft kan lages med mindre sukker enn saft fra butikken.

Les også:

Den smarteste maten på tur

Sjekk hva barna bør drikke

Test av leskedrikker til barn

Oppskrift på hjemmelaget saft

Du klarer neppe full pott på denne testen: Da er du i såfall lege.

barn og brus og saft

SAFT ELLER BRUS? Dersom du serverer husholdningssaft i det blandingsforholdet som står angitt på flasken, inneholder dette omtrent like mye sukker som Solo, sier ernæringsekspert. © FOTO: Colourbox

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!