Vi vil gjerne gi barna våre et sunt og variert kosthold.

Foreldre & barn har i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen ved Universitetet i Oslo sett på innholdet i 11 ulike matvarer som er vanlige å finne i norske småbarnshjem. Hvilke som er mest vanlige har vi funnet ved å spørre de største matvarekjedene i landet.

Hovedfokus i "testen" er hva helsemyndighetene anbefaler.

De 11 utvalgte matvarene kommer fra ulike produsenter og næringsvurderingen vår er ikke merkespesifikk.

Hvert produkt er vurdert ut fra sin matvaregruppe, altså har vi ikke i hovedsak vurdert Gilde grillpølser alene, men grillpølser generelt.

Sunt og godt

For å ha et sunt og variert kosthold anbefaler helsemyndighetene oss å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Grønnsaker, frukt og grove kornprodukter anbefales det å spise daglig, mens fisk anbefales spist til middag to til tre ganger i uken og i tillegg gjerne bruke fisk som pålegg.

Matvareproduktene vi har testet viser seg alt i alt å være gode valg.

- De 11 matvarene i denne vurderingen er stort sett sunne og gode alternativer i norske familiers kjøleskap. Det er viktig med et variert kosthold og det er viktig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler, fett, protein, energi og jern, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen.

Salt, sukker og mettet fett

Selv om produktene i vurderingen stort sett er gode valg, inneholder flere av dem mye sukker, salt og mettet fett.

- Det er viktig å begrense inntaket av både mettet fett, salt og sukker. Et tips er å sammenligne ulike produkter ved å lese på ingredienslisten, sier Mohn Paulsen.

Hvor mange av de testede matvarene befinner seg hjemme hos deg?

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!