- Det er ikke uvanlig at barn er småspiste og kresne. Jeg vet det ikke fungerer på alle barn, men mitt råd er å la barnet være med å handle og lage maten fra de er små. La barna plukke ut frukt og grønnsaker, og la dem være med å bestemme litt om middagen - innenfor de rammene som er gitt, foreslår ernæringsfysiolog Helene Aure.

Lag for eksempel grønnsakssuppe og ta barna med på hele prosessen fra å handle inn, kutte opp og koke. La barna også være med på å dekke bordet.

Bra med to erter

En god regel er at barna må smake en liten bit, om det så bare er to erter.

Ikke legg på for mye på tallerkenen. Det kan virke uoverkommelig for de små og de gir opp før de har startet.

- De fleste klarer å komme opp med i hvert fall to grønnsaker de liker. Bruk disse to grønnsakene ofte. Det er viktig å huske på at mange barn også liker rå grønnsaker bedre enn kokte, påpeker Helene Aure. Rå gulrot er noe veldig mange barn liker. Det er ingenting i veien for at barna kan få en rå gulrot eventuelt revet for eksempel sammen med eple til middagen istedenfor andre grønnsaker, sier Helene Aure til Foreldre & Barn.

immunforsvar,barn,kosthold

EKSPERT: Ernæringsfysiolog Helene Aure råder foreldre til ikke å legge på for mye på tallerkenen. Det kan virke uoverkommelig for de små og de gir opp før de har startet. © Foto: privat

barn,kresen,grønnsaker

IKKE BLANDE: Det kan være lurt å servere middagen på fat med skillekanter mellom ulike tilbehør - mange barn liker ikke at smaker blandes, sier lege og seksbarnsmor Berit Nordstrand. © Foto: Thinkstock

Mine barne er så kresne at jeg følte det som en stor seier den dagen de lærte seg å spise grandis med skinke, skriver en mamma i vårt forum Dinbaby.

Hun sier det er viktig at foreldre ikke lager for mye styr rundt måltidene men at de roser barna når de smaker på nye ting.

Snakk positivt om alt det barna faktisk spiser, men unngå fraser som: "så flink du er som spiser".

Ikke lurt å sammenligne med andre

Det er heller ikke lurt å bestikke barna med snop eller å sammenlikne barnet med for eksempel en søster eller en venninne som er på besøk, ved å si ting som "se på søsteren din, hun er mye flinkere enn deg. Hun smaker på alt mulig".

- Hvis barnet ditt ikke liker brokkoli ved første forsøk, er det bare å gi en liten bit på tallerkner hver gang familien spiser brokkoli. En vakker dag vil barnet mest sannsynlig spise det. Det kan ta tid å like nye matvarer. Ikke gi opp. Lag den samme maten til hele familien og unngå å lage "barnemiddager". Det kan fort bli en uvane som kan vare i 10-15 år, fastslår ernæringsfysiologen.

Overlege og forfatter av boka "Mat med mer", Berit Nordstrand, har seks barn. De fem eldste spiser alt, mens yngstejenta på fem år er det man kaller særspiser. Et av hennes beste råd for å få matglede i heimen er så snu om på måltidene.

Spis middag til kvelds på travle dager og lettere mat til middagstid. Med seks barn i hus som ofte skal på trening og andre aktiviteter, er dette fast regime hjemme hos familien Nordstrand.

- Til middag får barna for eksempel yoghurt med havregryn, restemat eller omelett, mens den "ordentlige" middagen serveres klokka 19.30, en time før minstejenta på 5 år skal i seng. Ro, nytelse og sunne råvarer er viktigere enn hva klokka er, sier Berit Nordstrand.

8 matvarer barna elsker å hate

Avokado

  • Løsning: kan brukes som smør på brødet, i dipp, suppe eller i smoothie

Brokkoli

  • Løsning: Server rå, gratinert, på pizza eller i juice

Bønner

  • Løsning: Mos dem, bland dem i kjøttkakene, krydre dem

Potet

  • Løsning: Skrell dem, mos med fløte og smør, bak dem og lag fløtegratinerte poteter

Fisk

  • Løsning: Fisketaco, tunfiskpizza og fiskepudding i matboksen

Spinat

  • Løsning: Fylt i bakverk, i omeletten og i gryteretten

Tomat

  • Løsning: På pizzaen, fylte tomater, i brød som cocktailsnacks

Gulrot

  • Løsning: Med dipp, som råkost, i brødet og i juicen

Kilde: "Maten barna elsker å hate - og hvordan du kan snu det" av Gunn Helene Arsky

Unngå småspising og søt drikke

Her er lege Berit Nordstrands tips for deg med kresne barn:

1. Unngå småspising og søt drikke mellom måltider så barnet er sultent når dere skal spise, og servér små porsjoner

2. Lag en hyggelig ramme omkring måltidet - slå av mobil, TV, radio og tenn lys. Server derfor middag til kvelds på dager hvor ettermiddagen er travel!

3. Server hverdagsdessert, eks. smoothie, yoghurt eller fruktsalat, som et eget lite måltid og ikke som en premie for å ha spist middag. Det forsterker bare barnets bilde av at søtsmak er best.

4. Server middag på fat med skillekanter mellom ulike tilbehør - mange barn liker ikke at smaker blandes

5. Server gjerne nye smaker sammen med barnas favorittmåltid og fortell dem gjerne noe morsomt om råvaren (leukocytten Luke elsker erter)

6. Server nye grønnsakssmaker med barnets favoritt-dipsaus - for eksempel yoghurtdip, peanøtt-sate-saus, smeltet smør eller ketsjup. Kutt gjerne opp morsomme figurer av den nye råvaren.

7. Premier barnet hver gang det smaker på råvarer de ikke liker så godt - vi har en tavle med stjerner som samles til en bassengtur, kino o.l. Smaksopplevelsen synes å bedres for hver gang barnet prøver!

8. Gjør avtaler i forhold til barnets alder - for eksempel fem erter om du er fem år og gi masse skryt når erterne er i magen.

9. La barnet hjelpe til med å velge heler regnbuen av grønnsaksfarger i butikken og å kutte opp grønnsaker til maten. Da smaker lettere på eget verk!

10. Smelt litt smør til grønnsaker - demper bittersmaken og øker næringsopptaket

11. Ovnsbak gjerne grønnsaker for å lokke frem sødmen i plantene eks. ovnsbakte rødbeter

12. Varier mellom rå, revet eller most - konsistensen på grønnsaker kan være halve problemet. Invester i en stavmikser til formålet og du kan frese inn både linser, bønner og løk i en tomatsuppe eller saus.

13. Demp bittersmaken i en råkost av revne rotgrønnsaker og kål, med en vinaigrette av olivenolje og eplejuice.

14. Riv grønnsaker, og gjem raspet i supper, lasagne og sauser.

15. Hakk, kvern nøtter og frø og "gjem det" ved å røre det inn i frokostblandinger og i grøt.

16. Lag en smoothie med bladgrønt til kveldskosen. Serveres i ugjennomsiktig drikkekopp slik at fargen ikke synes.

17. Lag sunne hverdagsdesserter som et lite mellommåltid. Sorbet med avokado, bringebær og en bit frossen, banan er som is for datteren min.

18. Rist litt rå, usaltede nøtter og frø med lønnesyrup og ørlitt mineralsalt - så har du hverdagsgodteri.

19. Bruk fantasien, google morsomme oppskrifter med kosemat laget av næringsrike råvarer - for eksempel grønnkålkrisp som for barnet fremtoner som potetgull.

20. Ikke lag egne retter til kresne barn - det forsterker utfordringen!

21. La barnet sitte ved bordet og inkluder det i praten for at barnet skal trives og kose seg selv om barnet ikke spiser. Det hender de da får lyst til å smake litt igjen!

berit nordstrand, kosthold, syke barn

EKSPERT: Smelt litt smør til grønnsaker - demper bittersmaken og øker næringsopptaket, tipser overlege og seksbarnsmor Berit Nordstrand. © Foto: Fraiva

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!