SALAT: En frisk gulrot-og kålsalat passer til det meste. © Lisa Westgaard

Rawfood er i følge mange mye sunnere enn vanlig mat, det har vi alle fått med oss, ikke sant?

Men hvordan bli raw på en enkel måte som de fleste kan få til?

Hva tenker du når du hører ordet rawfood?

La meg tippe: Det er altfor mye styr, da må jeg ha et helt drivhus inne på kjøkkenet, og helst ha en egen urtehage og åker. Det er tungvint og høres kjedelig ut å bare spise salat.

- Mange tror det tar mye tid, men det er fullt mulig å gjøre det enkelt. Det handler om å bruke kjente matvarer på en annen måte, og en ny verden av deilige smaker og farger vil åpne seg, sier PT, kostholdsveileder og medisinstudent Anniken Karlsrud.

Kanskje kan til og med ungene få til å lage noe av maten, når de ikke må bruke ovnen?

Hun er utdannet Norges Idretthøyskole.

Hva er egentlig så bra med rawfood?

Rawfood er rett og slett rå mat som ikke har blitt varmebehandlet over 42 grader. Det er vegansk, altså ikke rå fisk eller kjøtt.

- Rawfood er grønnsaker, frukt, nøtter, frø, alger, urter og kaldpressede oljer sier Josefine Andrén, som sammen med Jenni Mylly utga RAW i 2012, den første kokeboken om rawfood i Norge.

Den viktigste grunnen til å inkludere mer rå mat i kostholdet er helsegevinsten. Ved å spise mer rå grønnsaker og frukt vil kroppen klare å utnytte næringstoffene bedre.

Vi trenger mat som er lett opptakelig og nedbrytbar, ikke kjemikalier og andre overbehandlede ingredienser. Lettere fordøyelig rå mat kan gi mer overskudd i hverdagen og første skritt mot optimal helse er å sørge for gode vaner.

rawfood

Vil du vite mer?

Bøker om Rawfood:

Raw Food på norsk. De beste oppskriftene på naturlig mat. Av Erica Palmcrantz og Irmela Lilja.

Salig blanding. Raw Food, supermat og grønne retter på min måte. Av Renee Voltaire.

Juice power and detox. Av Renee Voltaire.

Yogamat. Av Anna Gidgård og Cecilia Davidsson.

Raw. Funky fresh food. Av Josefine Andren.

Glød og glede med Raw Food. Av Vibeke Amdisen.

Raw Food detox. Av Ulrika Davidsson.

Crazy sexy diet. Av Kris Carr.

Ressurser på nett

www.goneraw.com

www.reneevoltaire.se

www.rawfoodbyerica.se

www.heltraa.no

www.thisrawsomeveganlife.com

www.treeoflifecenterus.com

Og på Instagram

Funkyfreshfoods

Ptanniken

Mercilife

Rawfoodmommy

Realrawkitchen

Beautyblends

Amyspieceofcake

Ekspertene:

Anniken Karlsrud (t.v) er personlig trener og kostholdsveileder. I tillegg studerer hun medisin ved UIO. Gründer Josefine Andren har som mål å gjøre vegansk mat og rawfood lettere tilgjengelig for det norske folk. Hun og Jenni Mylly etablerte konseptet Funky Fresh Foods i 2009. De holder kurs og foredrag i raw vegan matlaging. I tillegg til å ha gitt ut den første kokeboken om rawfood i Norge har de også åpnet en restaurant i Kristiansand. I august åpnet de et nytt serveringsted på DogA i Oslo.

- Raw food bevarer viktige vitaminer, mineraler og enzymer som ofte blir ødelagt ved oppvarming. Det smaker kjempegodt og gjør det enkelt å spise grønt. Blodsukkeret blir balansert, og med et jevnere energinivå blir det lettere å styre unna usunne matvalg, forklarer PT, kostholdsveileder og medisinstudent, Anniken Karlsrud.                                             

Interessen for rawfood startet da hun var på jakt etter mat som kunne gi henne mer energi og som kunne gjøre kroppen hennes bedre i en aktiv hverdag.

Kan nesten ikke gå galt

Du trenger ikke være hjemmeværende, gartner eller masterchef for å komme i gang med rawfood på ditt eget kjøkken. Mange forbinder sunn mat som tidkrevende og avansert. Det kan også være skummelt å prøve noe nytt.                   

- Rå matlaging kan nesten ikke gå galt. Det er ingen fare for middager som svir seg eller kaker som ikke er gjennomstekt. Det tar heller ikke lengre tid å hive noen håndfuller grønnsaker oppi blenderen sammen med litt krydder og nøtter, enn å ta hånden i fryseren for å pakke ut ferdigmat du putter i mikroen, sier Andrén.

- Når jeg lager rawfood tar jeg utgangspunkt i de fineste grønnsakene jeg finner. Jeg hakker, rasper, strimler og lager terninger slik at jeg får ulike konsistenser. Prøv gjerne frukt i maten, anbefaler hun.

Tenk på hva du kan lage av det du allerede har tilgjengelig.                         

- Min grønne smoothie varierer etter hva jeg har i kjøleskapet. Min hverdagsfavoritt er fantastisk enkel å lage. Den består av en halv avocado, en halv banan, en dl eplejuice eller kokosvann, en håndfull jordbær en dæsj rapet ingefær, 1 ts kokosolje og en stor neve spinat. Strø over det du vil, for eksempel havregryn, valnøtter eller gojibær. Vips så har du naila fem om dagen før klokken er åtte, smiler Karlsrud.

Slik får du et enkelt rawfood-kosthold

Du trenger ikke å gå fra null rawfood til å bli hundre prosent entusiast med en gang.

Gjør som Annikken Karlsrud, hun kombinerer rawfood med vegetarmat og anbefaler å implementere rawfood gradvis. Hun varierer også med årstidene og gir kroppen det den vil ha.

- På sommeren blir det ekstra mye rått, for da er tilgangen på ferske råvarer så god, forteller hun.

Et annet effektivt triks er å gå helt raw en ukes tid, en til fire ganger i året for å bryte dårlige vaner.

- Den uken jeg gjør det, bare skjer det noe. Jeg bobler over av energi og får alltid ny inspirasjon, sprudler hun.       

- Det er bare å prøve seg frem for å finne ut av hva som passer best for deg. Lek og ha det gøy, oppmuntrer hun.

For å bli råere i hverdagen anbefaler hun å investere i en blender eller foodprosessor med stavmikserfunksjon.

- Også elsker jeg spiralizeren min! Det er en kjøkkendings som lager rå pasta og spaghetti av rotgrønnsaker på 1-2-3, forteller hun.

Gode rådvarer er viktig

Det er obligatorisk å ha gode råvarer. Ha alltid et godt utvalg av basis ingredienser. Fyll opp med frukt og grønt, nøtter, frø og tørket frukt. Gode oljer, krydder, friske urter, honning og agavesirup er også supre ingredienser som gjør det lettere med en rå livsstil i en hektisk hverdag.

Begynn i det enkle, som for eksempel med en frisk smoothie.

For den mer avanserte kokken er det uendelige muligheter. Gode inspirerende oppskrifter finner du lett på nett og i bøker. Nesten alle dine favorittretter har en raw food variant. Det er ikke alltid det smaker helt likt, men det blir utrolig godt for det.

Josefine kommer med et kjapt oppskriftstips.

- Skal du ha gjester kan du gjerne overraske med den tradisjonelle spanske suppen gazpacho. Den kan gjerne serveres som en forrett og lages helt rå.

- Det eneste du trenger er: 1 agurk, 1 rød paprika, ¼ rødløk, 1 fedd hvitløk, 1 gul squash, 1 rød chilli, 2 tomater, 1 ss god olivenolje, 1 knivsodd spisskummen, 2 ss sitronsaft, 1 dl vann, salt og pepper etter smak og bladpersille til pynt. Grovhakk alle ingrediensene og kjør de til en jevn suppe i foodprosessoren, enklere blir det ikke.

- Til festlige annledninger kan suppen bokstavelig talt sprites opp med 2 cl vodka og isbiter, sier Josefine og smiler lurt.

Trenger du flere oppskrifter til inspirasjon? Klikk deg videre i rawfood-guiden under artikkelen.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!