Om testen

I denne testen har vi sammenlignet et utvalg av sommerens is. 11 ulike is er med i testen, alle kjøpt direkte i butikker i Oslo og Akershus. Testen inneholder både saftis, kjeksis og små bøtteis.

Den ernæringsmessige vurderingen av produktene er gjort av klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen. Hun jobber som forsker ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Næringsinnholdet er vurdert pr. 100 gram for å kunne gjøre en fornuftig sammenligning, men isens størrelse er også tatt med  i vurderingen, da man som regel spiser en hel is. Innholdet av sukker, fett og energi er vurdert. Is som inneholder palmeolje har fått trekk for dette, da denne fettypen anses som ugunstig for både helse og miljø.

- Palmeolje er rik på palmitinsyre, som er en av de mest kolesteroløkende fettsyrene vi har. Det er likevel viktig å understreke at ved beskjedne mengder vil ikke inntak av palmeolje være helseskadelig. På grunn av mye fokus på de uheldige virkningene av palmeolje de siste årene, har flere og flere matprodusenter fjernet palmeolje fra sine produkter og erstattet dem med andre typer olje, sier Mari Mohn Paulsen, forsker ved Universitetet i Oslo.

En venninnegjeng på fem har i tillegg smakt seg gjennom 11 ulike isvarianter og kommet med sin dom.

istest, test av is, barn som spiser is

DIGGER IS: Fire år gamle Anna digger is. Det synes! © Foto: Bjørn Inge Karlsen.

Sommer og sol betyr høysesong for isspising. Det er et stort utvalgt av is i butikkene, i ulike størrelser, smaker og varianter. De fleste barn elsker is, og noen spiser flere i løpet av en dag.

- Mange is inneholder en god del sukker, fett og energi. Det er viktig å tenke på at is er dessert, og den må ikke erstatte annen sunn mat. Det er fornuftig å begrense inntaket til lørdager og ferier.

- Dersom barna spiser flere is i løpet av dagen er det ekstra viktig å tenke over hvilken type is vi velger, sier Mari Mohn Paulsen, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Universitetet i Oslo.

Hun har vurdert og rangert innholdet i de elleve ulike isene i denne testen. Noen av isvariantene er gode alternativer for små mager, andre ikke.

Testens taper, Oreo vaniljeis fra Hennig Olsen, har desidert høyest innhold av både energi og sukker. Denne isen inneholder dessuten palmeolje. Det gjør også den største isen i testen, Gigant fra Diplom-Is.

Størrelsen teller

Mange is er store i størrelsen og inneholdet energi tilsvarende et helt måltid. Slike is fyller godt opp i små mager, og kan fortrenge inntaket av annen sunn mat som bidrar med viktige næringsstoffer for aktive barn i vekst.

- Det kan være lurt å planlegge inntaket av is. Gi barnet isen etter et måltid, ikke før, slik at isspisingen ikke går utover matinntaket ellers. Gigant fra Diplom-Is er en altfor stor isporsjon for små kropper og utgjør energimessig et helt måltid, sier Paulsen.

- Barna velger jo ofte den største isen, men jo mindre isen er, jo sunnere er den som oftest.

Styr unna til de minste

En av isene i testen, Easy fra Hennig Olsen, er en såkalt lett-is, der sukkeret er erstattet av kunstige søtningsstoffer.

Isen får dermed et lavere sukker- og energiinnhold enn de andre isene.

- Man bør være oppmerksom på at kunstig søtning ikke anbefales for barn under tre år. Derfor bør man styre unna såkalte lett-iser til denne aldersgruppen. For større barn kan det imidlertid være et ok valg, dersom man først har gjort seg opp en mening om man ønsker kunstig søtning, sier Paulsen.

Elsker is

Testens smakspanel, de fem blide bestevenninnene Anne Sofie (5), Lykke (5), Anna (4), Juni (5) og Nora (5) er alle enige om én ting etter å ha smakt seg gjennom de 11 ulike isvariantene:

- Vi elsker is!

Jentene skravler i munnen på hverandre og forteller villig vekk at de spiser mange is hver eneste dag, selv om de ikke får lov. (Vi mistenker at dette ikke er helt sant).

Se testresultatene nederst på siden.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!