Små barn er ikke alltid så flinke til å planlegge. Får de lyst på for eksempel is, vil de ha isen NÅ. Alle har godt av å lære seg å vente, men det er faktisk mulig å trylle fram hjemmelaget is på en-to-tre.

Yoghurt eller vaniljekesam

Det er superenkelt. Du mikser rett og slett sammen frosne bær med yoghurt eller vaniljekesam. Resultatet blir en myk is som faktisk ser ut som ordentlig is.

Sunn er den også, og aller sunnest blir den hvis du bruker yoghurten som vant Foreldre & Barns store test av yoghurt.

Sandwich? Egg?

Vil du være enda mer avansert, kan du la barna lage sine egne sandwichiser med kjeks. Du kan bruke enten den superraske isen eller frossen smoothie.

Mener du at skikkelig is også bør inneholde egg? Ja, da er det bare å tilsette egg.

Verdens enkleste kake og brød

Alle småbarnsforeldre er fan av enkle og raske løsninger. Verdens enkleste eplekake er et annet godt tips. Barna kan lage den helt selv. Kaka skal til og med settes inn i kald ovn.

Vil du spare både tid og penger? Slik baker du brød for hele uka på én gang.

Les mer:

Sunne middager som er lette å lage

Ferdigmat du trygt kan spise

Med krydder unngår du kresne barn

Frukt.no

Is på 30 sekunder

Det er ikke mulig å lage is raskere enn dette. Sunt er det også.

Til 4 porsjoner:

400 g bær

500 g yoghurt

Høyde (px): Bredde (px):
Frukt.no

Trafikklys-is

Enkel moro på en helt vanlig lørdag. Eller tirsdag.

Ingredienser:

frukt

bær

yoghurt

kjeks

Høyde (px): Bredde (px):
Astrid Hals

Fruktig hurtig-is

Til 4 porsjoner:

500 g frukteller bær, frisk eller hermetisk (f.eks. mango eller ananas)

1 dl kremfløte

1 stk egg

3 ss melis(smak til)

Høyde (px): Bredde (px):
Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!