Lises hemmelighet

- Jeg tror hemmeligheten er å alltid ha en smak barnet liker på tallerkenen, i tillegg til den nye. Porsjonene bør være små, gjerne bare to munnfuller. Det har vært mine triks, sier Lise Finckenhagen, kjent kokk fra NRKs frokost-tv og fast matskribent i VG.

Hennes sønn Herman elsker egg og bacon. Derfor lagde Lise ovnsbakt fisk med små biter egg- og baconsmør på toppen. Sønnen fikk et positivt bilde av fisken, som nå er en av favorittene.

Les også: Velg riktig kosttilskudd til barn

MIDDAG

SLIPP BARNA TIL: La barna få være med i middagslagingen. Det finnes oppgaver selv små barn kan utføre. © Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / Scanpix

MIDDAG

Ekspertenes råd

  1. Husk at barn må prøve noe mellom 10 og 15 ganger før det liker smaken.
  2. Ha en regel om å smake på maten, men tving ikke barnet til å spise opp.
  3. Ha gjerne en regel om at maten skal ligge på tallerkenen selv om barnet ikke spiser den.
  4. Å la barnet smake på en ting, tygge og spytte det ut er bedre enn ikke å smake.
  5. Introduser smak tidlig - gjerne fra 4 til 6 måneders alder.
  6. Foreldrene bestemmer hva barna skal spise, og barna hvor mye. Forsyn ikke barnet med for mye mat.
  7. Unngå å gi barnet premie for å spise, som is, eller straff for ikke å spise, som å nekte dessert.
  8. Lag ikke egen mat til barna. Spis sammen med dem.
  9. La alle i familien velge middag hver sin gang. Barna kan spise risen, hvis de ikke liker alt av pappas favoritt.
  10. Barn skal spise veldig lite for å få mangelsykdommer. Så lenge det er friskt og har bra energi, får det nok mat.
  11. Har barn fått nok energi, stopper de å spise og tar igjen på neste måltid.
  12. Barn spiser mer i perioder de vokser, og mindre i andre perioder.
  13. Ha hygge og ro rundt måltidet.
  14. Sett ikke begrensninger for barna. La dem smake blåmuggost, cottage cheese og rugbrød, hvis de vil.
  15. Mange spiser mer hvis du ikke blander maten.

Kilder: Klinisk ernæringsfysiolog Rut Anne Thomassen ved barneklinikken på Oslo Universitetssykehus og klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i Bramat.no

LISE FINCKENHAGEN (Foto: NRK)

Lises tips

  • Trekk inn en smak barnet liker når du introduserer nye råvarer.
  • Dra en stødig krakk bort til kjøkkenbenken og slipp barna til. Å hjelpe til skjerper appetitten.
  • Små barn kan skrelle grønnsaker, veie mat og legge på fat.
  • Større barn kan kutte mat og røre i gryter.
  • Varier maten: Kanskje liker ikke barnet kokt brokkoli, men som puré, i suppe, rå eller ovnsbakt.
  • Servér for eksempel varme druer til rødspette.
  • La maten være tilgjengelig. Er barna vant til gulrot på bordet, spiser de det som oftest til slutt.
  • Kutt i små biter. De er enklere å spise, og vanskeligere å plukke ut.

FISK

Mattips

  • Lag fiskepinner av sei, torsk eller en annen fisk barnet liker.
  • Træ laks på spyd og krydre med tacokrydder, for barn som like taco.
  • Ovnsbakt torsk/sei i form med tomatsaus er nesten som makrell i tomat.
  • Gi rettene navn, som Mikkemos, eventyrsalat eller løvemat.
  • Couscous med stekte grønnsaker, kjøtt eller fisk er gøy å spise - og morsomt å si.
  • Wrap: Sett fram skåler med mais, bønner, salat, kjøttdeig, kyllingbiter, ost og eventuelt rømme. La barna fylle tortillalefsene selv.
  • Kutt opp gulrøtter, paprika og agurk som mellommåltid før middag. Server med kesam eller dipp. Da er det ikke så viktig at barn spiser grønnsaker til middag.

Kilder: Kokk Lise Finckenhagen og ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius

- Å si at barn bare liker pølser og hamburgere blir feil. Er ulik mat tilgjengelig, vil barn til slutt spise det. Vi har alltid hatt brokkoli, fordi jeg liker det. Etter en stund begynte Herman også å spise det, forteller Lise.

Liker barnet mango eller druer, kan det også brukes i middagsretter.

Selv om sønnene hennes har fått samme kost, liker de forskjellige ting.

I sin siste kokebok NAM! har hun samlet barnas middagsfavoritter, der hun oppfordrer til å slippe barna til på kjøkkenet.

Boka er nominert til prisen «Beste kokebokdesign» i Gourmand World Cookbook Award i juli.

Les også: Fiskeretter til barn

- De fleste barn vil gjerne være med, og det skjerper appetitten. Mange er redde for søl og gris, og det blir det, men det er bare å tørke opp.

Men Lise innrømmer at selv hennes barn ikke spiser alt hun serverer, uansett hvor kreativ hun måtte være.

Bekymret uten grunn

Kokken mener at mat lett kan bli et maktmiddel.

- Mat er noe barn skjønner at de kan styre. De forstår fort at vi foreldre kan tvinge på dem langstøvler, men vi kan ikke presse dem til å svelge en gulrot.

Jo mer vi maser på barnet om å spise, dess verre blir det, mener hun.

Les også: Slik får du en fiskespiser

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius mener også det er viktig å ikke mase.

- Mange foreldre er bekymret uten grunn, fordi mange barn i perioder er småspiste. Men så lenge barnet vokser og har det bra, må du tenke på det som en periode, sier Borchsenius.

Hun er kjent fra TV2s program «Sunt og godt» og er klinisk ernæringsfysiolog i Klikk.no.

Mer overvekt

Normalt må vi smake 10-15 ganger på mat før vi liker den. Undersøkelser viser at foreldre gir opp allerede etter fire-fem.

Barn bør der for smake på maten i flere runder, selv om de griner på nesen.

Ikke tving noen til å spise opp, men forklar at man må smake.

Les også: Maten selv kresne barn spiser: Oppskrift på perfekt spagetti carbonara

Etter hvert vil barnet like smaken.

- Problemet i dag er gjerne overvekt, og ikke for tynne barn. Vi foreldre driver med catering, gir barna akkurat det de ønsker og introduserer ikke nye smaker, fordi det blir trøblete.

Akkurat som alt annet må også smak tilvennes og læres, forteller klinisk ernæringsfysiolog Rut Anne Thomassen ved Barneklinikken på Oslo Universitetssykehus.

Les også: Slik får barnet ditt god bordskikk

Hun er opptatt av at foreldre ikke må gi barnet dårlig samvittighet, selv om det ikke spiser det vi har laget.

Ha heller is i magen, og tenk at smak er en læringsprosess.

- De fleste foreldre kan være rolige og vite at barn får i seg det de trenger. Barn spiser til de er mette fram til 4-årsalderen, da spiser de mer av det de liker. Når barna har fått i seg nok energi, stopper de og tar igjen på neste måltid, sier Thomassen.

Hun er også forfatter av boka «Bare Barnemat».

Har du tips til gode oppskrifter som selv kresne barn elsker? Skriv inn i kommentarfeltet nederst i saken.

Voksne har ofte for store forventninger til hva barn trenger av energi. Kjeks og juice som mellommåltid metter mye.

Småspist eller kresen?

Å være kresen er ikke det samme som å være småspist, ifølge ernæringsekspert Rut Anne Thomassen.

Å være kresen handler om genetikk og arv. For supersmakerne, de som har spesielt godt utviklet smakssans, smaker maten sterkt, mens den for andre smaker svakere.

Les også: Vi tester fiskemiddager

Fra naturens side er vi utstyrt med en skepsis mot alt som smaker bittert, for å kunne avsløre gift.

Siden enkelte grønnsaker og frukt smaker bittert, må vi bli vant til smaken før vi liker den.

Etter 2 års alder får mange neofobi - frykt for all ny mat.

Unngår spiseforstyrrelser

- Barn som er supersmakere og ekstra redde for å smake noe nytt, kan da bli enda mer kresne, hvis de ikke får hjelp til å venne seg til smaken, sier Thomassen.

Hun gir råd og hjelp til barn med allergi, mage- eller tarmsykdommer og spiseproblemer.

Gjennom gode rutiner, passe store måltider og mindre bekymring for om barna får nok mat, unngår man spiseforstyrrelser.

Les også: Vi vet ikke hva barna bør spise

- Spiseproblemer hos barn kan utvikle seg hvis barnet blir tvunget til å spise nok, sier Thomassen.

IKKE STRESS: Klikk.nos ernæringsfysioloCathrine Borchsenius mener det er viktig å ikke mase på barna for å få dem til å spise. © Foto: HM Foto

Start fra 6 måneder

En viktig periode for barns smaksutvikling er mellom 6-12 måneders alder.

Barn bør introduseres for mange smaker og ulike konsistenser i løpet av første leveår, som mos, brød og mat med myke klumper i.

- Min anbefaling er at fullamming fram til 6 måneders alder kan inkludere flere smaker, som dråper av juice og saus fra foreldrenes hånd. På den måten starter barnet smaksutviklingen før det starter med spisingen, råder Rut Anne Thomassen.

Søk i oppskrifter på Klikk Mat

Et godt råd er at du bør introdusere babyen for den maten du vil det skal spise som småbarn.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius mener ro og hygge rundt måltidet er viktig for at barn skal spise. Stress er ikke bra.

- Dropp heller middagen, og lag hyggelig kvelds sammen på dager med mange fritidsaktiviteter. En skive med makrell i tomat kan være like sunt som varm mat, sier Borchsenius.

Mange foreldre er så redde for spiseforstyrrelser at de ikke tør snakke om sunn mat, mener hun.

- Barn forstår ikke hvorfor de bør spise kjøtt, og ikke bare pasta. Forklar dem at de må spise kjøtt for å bli sterkere, og at de blir slappere og ikke klarer å løpe så fort hvis de får i seg for mye brus og godteri, sier hun.

I siste nummer av Foreldre & Barn får du kokk Lise Finckenhagens oppskrifter til barnas favoritter.

Har du tips til gode oppskrifter som selv kresne barn elsker? Skriv inn i kommentarfeltet under.

Les mer på Klikk Foreldre

KRESEN

KRESEN: Mange barn trenger hjelp til å venne seg til nye smaker. © Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / Scanpix

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!