Om testen

Ernæringsrådgiveren har tatt utgangspunkt i hva barn mellom 2 og 5 år trenger i et frokostmåltid. Eksperten har sett på mengden næringsstoffer, og hvordan de er

Dagsbehovet av næringsstoffer

Barn 2- 5 år:

Energi: 5300 kJ

Protein: 39,0 gram

Fett: 50,1 gram

Karbohydrat: 163,7 gram

Kalsium: 600 gram

Jern: 8,0 mg

Vitamin D: 7,5 mg

Vitamin C: 30 mg

Barna klikk/foreldre har snakket med i Solhaug barnehage på Skedsmokorset har en variert frokost, ifølge dem selv.

Banan og havregrøt

- Jeg spiser brød med sjokoladepålegg til frokost, knekkebrød med brunost og syltetøy, og havregrøt med smør i, forteller Stian Jakobsen (5). Brød med sjokoladepålegg er det beste han vet.

Magnus Five (5) spiser gjerne brød med gulost, banan eller eple med syltetøy. Skinkekost og kaviar er også ofte på frokostbordet.

- Papir smaker også godt, fleiper fireåringen. Men favorittene er sjokoladepålegg og banan.

Brunost og leverpostei

Frida Svendsen (5) foretrekker brunost, dersom hun får velge.

- Jeg spiser også leverpostei, Nugatti, egg og kaviar og makrell i tomat, smiler Frida. Kristina Vethe (4) liker paprika med leverpostei best.

- Og så er sjokoladepålegg, brunost, hvitost og makrell i tomat godt, sier Kristina.

LES: Hele testen av de ni frokostmåltidene på klikk/foreldre.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!