CHILI: Nicolay (2) vil ha mer. © FOTO: Kristin Svorte

Barnevennlig krydder

Kanel inneholder store mengder antioksidanter. Dryss litt på kakaoen, på eple i grøten, i bakverk og på brødskiva. Bruk kanel sammen med kjøtt og fisk.

Kardemomme letter fordøyelsen og er godt til kylling og lam, i desserter og bakervarer.

Muskat er godt i melkeretter og sammen med løk, blomkål, spinat og potet.

Ingefær i fersk form er godt i mange matretter, særlig supper. Smaker sammen med hvitløk, chili og sitron.

Dill er rik på mineraler. Godt til laks og ørret, i supper og sauser, til grønnsaker og i salater. På samme måte som anis, karve og fennikel er dill bra for fordøyelsen.

Koriander passer til kylling, fisk og grønnsaker. Brukes mye sammen med hvitløk, vårløk, tomater og chili.

Basilikum er en av de mest anvendelige krydderurtene. Planteoljen i basilikum fordamper raskt når den utsettes for varme. Du bør derfor ha basilikum i ferdigkokte eller kalde retter. Passer godt sammen med tomat og milde oster.

Persille inneholder mange mineraler, blant annet jern. Passer til nesten alt, særlig mild mat som korn, potetretter og nudler.

Timian er godt til pizza, gryteretter, fiskesuppe og tomatretter. Sitrontimian passer særlig til fisk og eggeretter.

Hvitløk inneholder stoffer som kan redusere kolesterolnivået og forebygge infeksjoner. Kan brukes til det meste.

Vårløk ligner på purre, men er lillebror til den vanlige løken. Vårløk er mild og derfor en fin introduksjon til løken.

Det finnes mange andre krydderurter barna kan spise. Men vær forsiktig med ferdige krydderblandinger som inneholder mye salt.

Kilde: Margit Vea og Barnemat.com

Barnevennlig krydder

Kanel inneholder store mengder antioksidanter. Dryss litt på kakaoen, på eple i grøten, i bakverk og på brødskiva. Bruk kanel sammen med kjøtt og fisk.

Kardemomme letter fordøyelsen og er godt til kylling og lam, i desserter og bakervarer.

Muskat er godt i melkeretter og sammen med løk, blomkål, spinat og potet.

Ingefær i fersk form er godt i mange matretter, særlig supper. Smaker sammen med hvitløk, chili og sitron.

Dill er rik på mineraler. Godt til laks og ørret, i supper og sauser, til grønnsaker og i salater. På samme måte som anis, karve og fennikel er dill bra for fordøyelsen.

Koriander passer til kylling, fisk og grønnsaker. Brukes mye sammen med hvitløk, vårløk, tomater og chili.

Basilikum er en av de mest anvendelige krydderurtene. Planteoljen i basilikum fordamper raskt når den utsettes for varme. Du bør derfor ha basilikum i ferdigkokte eller kalde retter. Passer godt sammen med tomat og milde oster.

Persille inneholder mange mineraler, blant annet jern. Passer til nesten alt, særlig mild mat som korn, potetretter og nudler.

Timian er godt til pizza, gryteretter, fiskesuppe og tomatretter. Sitrontimian passer særlig til fisk og eggeretter.

Hvitløk inneholder stoffer som kan redusere kolesterolnivået og forebygge infeksjoner. Kan brukes til det meste.

Vårløk ligner på purre, men er lillebror til den vanlige løken. Vårløk er mild og derfor en fin introduksjon til løken.

Det finnes mange andre krydderurter barna kan spise. Men vær forsiktig med ferdige krydderblandinger som inneholder mye salt.

Kilde: Margit Vea og Barnemat.com

I Sawat Dee barnehage i Oslo finnes verken tomatsuppe eller pølser, men flere bokser med tørket hvitløk, chili, nudler, tørkede bønner, sjøgress og annet krydder.

- Vi bruker nesten ikke salt, men lar maten få smak av grønnsaker og krydder, sier styrer Annika Ekstedt.

Ti minutter senere, når maten er satt på bordet, rekker en liten 2-åring hånda fram mot glasset med tørkede chiliflak.

Altså: Gi barna krydder.

Viktig å lære nye smaker

Dagens småbarnsforeldre har ofte et mer naturlig forhold til thailandsk karrisuppe enn til kjøttkaker. La barna venne seg til maten dere selv foretrekker.

Små barn er genetisk disponert for å like det som er søtt - og ikke like bittert og surt.

Les også: Knepene som får barna til å spise

Gir barna chili

- Derfor er det viktig å lære barna til å like nye smaker. Ellers vil de få et veldig snevert spekter av mat de vil spise, sier Elin Kubberød, som har doktorgrad i konsumentadferd.

Hun viser til andre land, for eksempel Mexico, der de tidlig begynner å venne barna til små mengder av chili.

Ikke mer følsomme smaksløker

Mange tror at små barn har mer følsomme smaksløker enn oss voksne. Det er ikke helt riktig. Alt kan nemlig læres.

- Små barn er kanskje blitt utsatt for bitte små mengder sterkt krydder i fostervannet eller via morsmelken, men de er ikke vant til å spise sterk mat. Derfor må de venne seg til krydder, sier Helene Hausner, som forsker på små barns smakspreferanser ved Københavns universitet.

Les også: Denne maten kan barn bli kvalt av

Smerterespons

Du har sikkert opplevd at du får tårer i øynene når du skreller løk, at det river i nesa når du spiser sennep, og at det brenner i munnen når du spiser chili.

Reaksjonene skyldes at en smerterespons blir utløst når nerven stimuleres av bestemte stoffer i krydderet. Hvis du spiser sterkt krydder ofte, skal det stadig mer til for å utløse denne smerteresponsen.

Lite fokus på matglede

Elin Kubberød mener helsestasjonene og helsesøstrene må ta en del av ansvaret for at norske barn blir kresne.

- Det er for lite fokus på matglede og for mye fokus på tran, allergier og hva som er farlig.

Mange eksponeringer

Hun skulle ønske foreldrene fikk mer informasjon om hvor viktig det er å la barn teste ulike smaker og konsistenser, og at det kan ta tid før barna godtar noe nytt og ukjent.

- Ingen forventer at barn lærer å sykle etter å ha prøvd én gang. Slik er det også med mat. For noen skal det kanskje 15 eksponeringer til før de liker en ny rett, sier Kubberød.

Les også: Slik blir det morsomt med pølser

HER ER OPPSKRIFTER PÅ BARNEVENNLIG MAT MED KRYDDER:

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!