De aller fleste av oss med små barn vet at det å skulle påse at de spiser et sunt, godt og variert kosthold ofte kan være en utfordring. For ikke bare blir forsøk på å introdusere nye smaker ofte møtt med både "æsj" og "liker ikke", men selv retter og smaker barna har fått servert flere ganger tidligere, kan også plutselig utløse full krise og snørr og tårer ved matbordet.

Resultatet er at mange tyr til å diske opp med mer enn bare én rett til middag. For ikke bare betyr dette at mor og far kanskje kan få lov til å spise middager som er mer eksotisk enn fiskepinner og potetmos, men på ettermiddager hvor alle kommer slitne hjem fra jobb, skole og barnehage, er det ikke til å kimse av å kunne nyte et måltid som ikke involverer gråt, låt og sultestreiker.

Men ifølge en ny undersøkelse kan det hende du heller burde tatt kampen, enn å gi etter og lage egen barnemeny.

Sunnere av å spise voksen-mat

Ifølge en fersk undersøkelse utført av University of Edinburgh's Centre for Research for Families and Relationships viser det seg tydelig at den viktigste faktoren som avgjør om barnas kosthold er sunt, er om de spiser det samme til middag hver dag som det foreldrene gjør.

Slik spiser barna sunnest mulig.

LÆR BARNA MATGLEDE: Det har stor uttelling for barnas kosthold at de spiser det samme som mor og far til middag. © FOTO: Colourbox

- Når barnas egne ønsker om middag ble fulgt, viste det seg at de med mye større hyppighet spiste mat som inneholdt flere kalorier og færre næringsstoffer, forklarer Valeria Skafida ved University of Edinburgh's Centre for Research for Families and Relationships til den britiske avisen Daily Mail.

Skafida forklarer at ved å operere med egen "barnevennlig mat" gjør man at barna ofte ender opp med å få i seg for lite næringsstoffer, og kanskje da spesielt grønnsaker.

- Mens barn som konstant blir tilbudt det samme som foreldrene til middag, og ikke får tilbud om noe annet, vil ha et mye sunnere og mer variert kosthold.

Studien, som analyserte middagsvanene til 2,200 britiske femåringer, viste at når barnas egne ønsker ble fulgt opp, endte de som oftest opp med å spise mat som inneholdt for mye salt og sukker, for mange kalorier og for lite næringsstoffer.

- Å spise vanlig "voksen" middag viste seg å være en mye viktigere faktor når det gjaldt hvor sunt barnas kosthold var enn om barna småspiste mellom måltider, hoppet over middagen fullstendig eller spiste middagen foran TV-en, forklarer Skafida.

Skylder på tidsklemma

Barnefamilier har ofte aktiviteter på ettermiddagene, og det kan føre til at familiemedlemmene spiser til ulike tider.

- Mange av de spurte i denne undersøkelsen forklarte at det var stort sett i helgene at det ble tid til å sitte ned sammen, hele familien, og spise middag, forklarer Skafida.

- Men faktisk viste det seg at det ikke var så avgjørende om man spiste sammen eller ikke, bare man spiste det samme.

Dette mener forskeren er gode nyheter for foreldre med dårlig samvittighet for at de ikke har tid til å spise sammen med barna hver dag. Eller i familier hvor barna på grunn av mange fritidsaktiviteter ikke har tid til å spise middag sammen med resten av familien.

- Bare du lager middagen i én og samme gryte, og ikke faller for fristelsen til å lage én rett til de voksne og én til små, så kan du puste lettet ut.

Ikke la barna bestemme menyen selv.

IKKE LA DEG DIKTERE: Det kan være fristende å gi etter for presset og lage egen mat til barna. Men er du smart, lar du være. © FOTO: Colourbox

La deg inspirere av franske foreldre

Det er ganske kjent at franske foreldre er noe strengere med både oppdragelse og spiseregler enn det foreldre i mange andre land er. Dette gjelder i høyeste grad å skulle spise det samme som voksne.

- Om britiske barn spiste det samme som foreldrene, både til middag og også andre måltider gjennom dagen, slik som blant annet franske barn gjør, og også som hovedregel spiste måltider sammen og rundt samme bord, ville vi ha færre problemer med både overvekt og mangelsykdommer, forklarer Dr. Colin Michie ved Royal College of Paediatrics and Child Health's nutrition committee til avisen the Guardian.

- Det eksisterer absolutt en link mellom barn som får egne måltider som er forskjellige fra foreldrenes og mangelfullt inntak av blant annet vitamin D, sink og jern.

Michie tror at barn som sitter ved bordet sammen med foreldrene får mindre sjanse til å manipulere seg til egen mat.

Bør tilvennes fra spedbarnsalder

Også norske eksperter mener det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste å diske opp med egen rett til barna, når de nekter å smake på eller spise familiemiddagen.

- Det er viktig å eksponere barna for ulike typer mat, forklarer ernæringsfysiolog og forfatter av boken "Maten barna elsker å hate - og hvordan du kan snu det", Gunn Helene Arsky, til Foreldre.no.

- Vi har ikke konkrete tall på dette med samme middag til hele familien fra norske undersøkelser, og vi har kanskje også vært spart for de aller verste ferdiglagde barnematrettene her til lands, heldigvis. Men det er ikke for ingenting at Helsedirektoratet anbefaler at selv spedbarn tilvennes til familiens vanlige kost fra de er ca 6 måneder gamle - selvsagt i en konsistens som passer, og med lite krydder og uten salt.

Slik får du barn som spiser alt

Amerikanske Phyllis Grant er damen bak den populære bloggen Dash & Bella, hvor hun deler bilder, oppskrifter og anekdoter om maten og måltidene hun og barna lager sammen. Her er hennes beste råd for å få barn som ikke bare hjelper til med å lage maten, men også mer enn villig spiser det som serveres:

1. La barna ta del i matlagingen fra de er helt små - selv spedbarn kan sitte i vippestolen sin og se deg lage middag. Legg tilrette slik at de kan skjære, blande og koke sammen med deg.

2. La barna smake på alt fra de er helt små. Ikke bare gå ut fra at 1-åringen din ikke kommer til å like ansjos eller oliven.

3. Ikke bruk tvang, la barna lage mat sammen med deg om de vil, det samme bør gjelde å spise. Alle må smake, men holder det med den ene smaken denne gangen, så holder det.

4. Alle skal spise samme middag - med unntak av der noen er allergisk mot noe.

5. Ikke heng deg opp i klager og sutring. Hør etter hva barna sier om middagen du serverer, nikk - og bytt samtaleemne. Barn vil bruke drama for å prøve å trekke ut tiden slik at de slipper å spise - ikke la dem få sjansen.

6. Husk at "liker ikke" den ene uken trenger ikke å bety "liker ikke" en uke senere. Alle må smake, men vil barna ikke spise opp, så ikke press dem. Server heller det samme igjen neste uke - uten å lage noe styr om "nå skal du prøve det du ikke likte".

7. Barn vil alltid være mer interessert i å smake på ting de har hjulpet til med å lage selv.

Arsky forklarer at dette - ifølge Helsedirektoratet - er med på å gi barnet et bredere smaksspekter å velge fra enn ferdiglaget barnemat.

- Ferdiglaget mat er jo ofte veldig nøytral og lik i smaken hele tiden, forklarer ernæringsfysiologen.

- Ofte er det jo ikke et spørsmål om at barn ikke liker voksenmaten - det er bare at de for lenge har fått det som anses som barnemat. Og da venner man seg jo til det.

Arsky er ikke overrasket over resultatet av den utenlandske studien.

- Mye engelsk ferdiglaget barnemat er fattig på grønnsaker - tenk bare på ferdigmatklassikeren macaroni and cheese, som da altså består av kun makaroni med ost. Er dette barnemat-alternativet, så er det jo klart at britiske barn som spiser som voksne gjør, får mer grønt på tallerkenen.

Alle må smake

Å lage egne middager til barna er å fortelle barna at voksenmat og barnemat er to forskjellige ting tror Arsky. Noe det jo selvsagt ikke er.

- Det er viktig at foreldrene er gode forbilder når det gjelder mat og måltider, forklarer ernæringsfysiologen.

- Barna skal jo lære seg å like maten resten av familien spiser. Men selvsagt må man jo kanskje være litt mer varsom med sterke krydder - i alle fall i tilvenningsperioden. Og det går jo fint an å gi maten morsomme navn, eller former for å gjøre måltidet litt mer barnevennelig.

Eksperten mener den viktigste regelen er ikke å spise opp maten, men at alle må smake.

- Man MÅ ikke like, men det burde være en uskreven lov at alle burde smake. Husk på at barn trenger å smake på ting mange ganger før de venner seg til en ny smak.

Arsky påpeker også at måltider man spiser samme ikke bare dreier seg om mat, men også om sosial trening for de små.

- Barn lærer av å se på hva foreldre og også eldre søsken spiser og gjør. Dette er en viktig faktor når det kommer til å forme mat- og måltidsvaner.

Les også:

Sjekk hvilke grillpølser som får terningkast seks

Skal det være litt prinsessefisk? Eller en sjampinjong-pølse?

Dropp vann, syke barn bør få drikke Cola

Mamma med spiseforstyrrelser: "Treåringen min begynte å ta frem badevekten til meg"

Derfor skal du bare lage én middag.

EN LITEN GOURMET: Barna blir sunnest om de spiser samme middag som foreldrene. © FOTO: Colourbox

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!