frokostblandinger

FOR SØT: Honni. Korn er en av frokostbandingen som kommer dårlig ut i testen. © FOTO: Geir Dokken

sukker

Frokost eller dessert?

Hvor mye sukker inneholder egentlig f.eks tallerken med Honni Korn?

Dessert vs Honni-Korn:

1 porsjon Honni-Korn (60 g) med melk (1,5 dl) = 1 porsjon sjokoladepudding (130 g) med vaniljesaus (0,7 dl) = 20 g sukker. Det er altså like mye sukker i en skål med Honni-Korn med melk, som i en skål med sjokoladepudding og vaniljesaus.

Brødskive med syltetøy vs Honni-Korn:

2 skiver birkebeinerbrød med margarin og syltetøy gir 9,4 g sukker, mens en skål med Honni-Korn og melk gir mer enn det dobbelte. Når det gjelder fiber, gir imidlertid brødmåltidet dobbelt så mye.

Kilde: Ernæringsfysiolog Kari Bugge.

Hva bør du se etter?

Blandingene er vurdert etter følgende parametre. Dette bør du se etter når du kjøper frokostblandinger.

Hvor mye fiber er bra?

Over 10g fiber per 100g - Veldig bra

7-10g fiber per 100g - Bra

Under 7g fiber per 100g - Lavt/ikke så bra

Hvor mye sukker er ok?

Under 15g sukker per 100g - Veldig bra

15-22g sukker per 100g - Bra

Over 25g sukker per 100g - For høyt/ikke så bra

Hvor mye fett er ok?

Opp til 7g fett per 100g er ok, men da mest av det umettede fettet.

Fem vanlige frokostblandinger inneholder så mye sukker og fett, og så lite fiber at de egner seg bedre som dessert enn fokostblandinger. Det mener ernæringsfysiolog Kari H. Bugge fra Grete Roede AS. Hun har vurdert frokostblandingene på bakgrunn av innholdsdeklarasjonen for magasinet Foreldre & Barn. De fem testtaperne er: Quaker Crüsli Sol frokost, Kellog`s Honni-Korn, Nestlé Nesquick Kakaosmak, Kellog`s Choco Pops Crunchers og Weetabix Weetos sjokolade.

Trøtte barn

Testen tar utgangspunkt i kaloriinnhold, sukker, fett, andel fullkorn og kostfiber. Bugge mener alle de fem testtaperne vil gi barn en altfor søt start på dagen.

- Noen av frokostblandingene inneholder over 30 prosent tilsatt sukker. En for søt start på dagen kan gi barna en rask blodsukkerstigning med et påfølgende fall, som ofte resulterer i dårlig konsentrasjon og trøtthet. Mindre sukker og mer fiber gir derimot energi som varer helt til matpakken skal inntas, sier hun til Foreldre & Barn.

Velg sunt fra starten.

Hun råder foreldre til å velge sunt fra starten av.

- Hvis barna får servert søte frokostblandinger, vil de få smaken for det søte og kanskje slutte å like de sunne variantene. Her er det foreldrene som må bestemme.

Hun anbefaler foreldre å kjøpe en kornblanding som inneholder lite sukker, men som allikevel er søt nok til at barna ikke må sukre så mye selv. For hvis man kjøper en sunn frokostblanding, og er raus med sukkeret vil man fort overstige anbefalingene om maks 25 gram sukker per 100 gram.

De sunneste blandingene

De fem sunneste frokostblandingene i testen er: Quaker Havre Fras, Axa Go`dag Blåbær, Weetabix Original, Quaker Mini Fras og Axa Go`dag Frukt.

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!