Billig mat er like sunn

VELGER MERKEVARER: Selv om utvalget av butikkenes egne produkter er økende, sverger nordmenn flest til merkevarer når vi handler mat. © FOTO: Scanpix

Lettsparte penger

Ved å kjøpe butikkenes egne billigmerker sparer du lett noen tusen i året:

Eksempel 1:

Hvis en familie spiser til sammen ca 12 egg i uka, er det mye å spare på å velge billigalternativene. I dette regnestykket har vi tatt utgangspunkt i at familien handler på Meny. Dette sparer de på å velge egg fra butikkens eget merke:

  • Ukeforbruk Prior Solegg (6 pr. pk.), kr 51,80.
  • Årsforbruk Prior Solegg, kr 2694.
  • Ukeforbruk First Price egg (18 pr. pk.), kr 18,60.
  • Årsforbruk First Price egg, kr 967.

Familien sparer kr 1727.

Eksempel 2:

I dette regnestykket har vi tatt utgangspunkt i at en familie handler på ICA Nær og spiser ca. 1 kg gulost i uka.

  • Ukeforbruk Norvegia ost, kr 89,40.
  • Årsforbruk Norvegia ost, kr 4649.
  • Ukesforbruk Euro Shopper hvitost, kr 58,50.
  • Årsforbruk Euro Shopper hvitost, kr 3042.

Familien sparer kr 1607.

Kvaliteten på matvarekjedenes egne billigvarer er ikke dårligere enn merkevarematen. Det bekreftes av Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede.

Del

Like mye næring

Etter å ha studert varedeklarasjonen på de åtte ulike produktene i vår prissammenligning, var konklusjonen klar:

- Produktene er veldig like i næringsinnhold. La pris og smak avgjøre hva du velger, anbefaler ernæringsfysiologen.

Vi sammenlignet næringsinnhold på følgende vanlige varer for småbarnsfamilier: ost, spagetti, syltetøy, håndsåpe, taco, egg, skinke og vaskepulver.

Familien Storvik fra Skedsmo sparer 25.000 kroner i året på mat ved å velge butikkenes egne produkter - blant annet.

Unntak: syltetøy

Det var bare billigsyltetøyene som kom noe dårligere ut enn det dyre alternativet. Butikkens variant inneholdt nesten dobbelt så mye sukker som Nora Lett.

- Velg syltetøy som inneholder mer bær enn sukker, er Bugges råd.

Bra billigskinke

Hun anbefaler å velge den varianten av kokt skinke som inneholder mest kjøtt. Kjøttinnholdet i de ulike pakkene med kokt skinke varierer fra 77 til 85 prosent.

Mest kjøtt finner du i skinken fra First Price og Coop X-tra.

I vår test av fiskepinner tar imidlertid Findus innersvingen på både First Price og Euro Shopper.

Mindre fett i fattigmannsosten

Når det gjelder gulost, er de billigste best, ifølge Bugge:

- Det er de samme ingrediensene i alle ostene. Kjedenes egne guloster har imidlertid gjennomgående noe lavere fettinnhold og høyere innhold av kalsium enn Norvegia, og er derfor et bedre valg.

"At billigmaten er sunn, er vel og bra. Det samme kan ikke sies om smaken." Delta i debatten.

Norske ferskvarer

Butikkene kjøper sine egne merkevarer fra ulike produsenter i Europa, og pakker dem i billigmerkets emballasje.

Men kjøper du ferskvarer som ost, kjøtt, egg og grønnsaker, kan du nesten være helt sikker på at de er produsert i Norge.

Billigmat med billig design

BILLIG DESIGN: Kjedenes egne merker teller ikke bare Euro Shopper, First Price og X-tra, men også mat med penere innpakning, som Nordfjord og Solvinge. © FOTO: Bjørn Inge Karlsen / HM Foto

Anerkjente produsenter

- Per i dag er alle ferskvarer i Euro Shopper-sortimentet produsert i Norge. Dette er blant annet av hensyn til holdbarhet og tollbarrierer samt et ønske om å benytte lokale leverandører fordi dette er viktig for våre kunder, sier Kristina Kollerud, informasjonsrådgiver i ICA Norge.

- Euro Shopper-eggene er fra Den Stolte Hane, skinka produseres av Grilstad mens Synnøve Finden lager osten, opplyser Kollerud.

Eplejuice med norske epler

At ferskvarene er norske, blir også bekreftet av markedssjef Nina Brendsrud-Andersen i Unil, som er ansvarlig for utvikling, innkjøp og markedsføring av produkter under NorgesGruppens egne merker.

- Eplejuice, grønnsaker, kjøtt, ost og lignende blir dyrt hvis man må importere det fra utlandet, sier Brendsrud-Andersen.

Pasta fra Italia

Tørrvarene, derimot, hentes fra forskjellige produsenter i Europa.

- Vi prøver å hente tørrvarer fra opprinnelseslandet. Pasta kjøpes for eksempel i Italia.

"Billig" design

Slik handler vi:

  • Mens europeere flest har valgt butikkenes egne merkevarer (emv) siden 90-tallet, har vi i Norge vært mer trofaste mot «originalmerkevarene».
  • Fra 2008 til 2009 økte salget av emv i norske matbutikker med hele 20 prosent, som er rekord.
  • Hittil har emv i Norge handlet mest om å tilby billige alternativer. Nå kommer flere emv-er somsatser på kvalitet.
  • Nesten halvparten av alle dypfryste grønnsaker vi kjøper kommer fra butikkenes egne merker.
  • Fire store kjeder delte 99,9 prosent av all dagligvarehandel i Norge i 2008: NorgesGruppen, Coop, ICA Norge og Rema 1000.
  • Vi handler stadig mer i billigbutikkene, spesielt Rema 1000 og Kiwi.

Kilde: Rapporten «Omverdenen til norsk landbruk og matindustri» fra Statens landbruksforvaltning, februar 2010.

Designet på emballasjen kan gjøre at forbrukeren lett kan oppleve butikkens egne, rimeligere merker som produkter med dårligere kvalitet enn merkevarene.

- Butikkenes egne billigprodukter inneholder stort sett akkurat det samme som merkevareproduktet gjør. Gjentatte tester har vist at de er helt på høyde med merkevarene, sier Brendsrud-Andersen.

Dobbel kvalitetskontroll

Hun forteller at alle varer som selges som butikkens egne merkevarer, må gjennom både intern og ekstern kontroll.

- Dette gjør vi for å forsikre oss om at varene tilfredsstiller både norsk lov og egne kvalitetskriterier, sier Brendsrud- Andersen.

Nordmenn velger merkevarer

Selv om du kan halvere matbudsjettet ved å velge billigalternativer, handler fremdeles de fleste nordmenn merkevarer. Beregninger gjort av analyseselskapet AC Nielsen viser at ett av fire produkter som ble solgt i 2009, var av butikkens egne merker. Sammenlignet med andre land i Europa, er dette tallet lavt.

- I Norge er vi ikke like bevisste på pris som i nabolandene våre. Der er de kommet mye lenger i å utvikle billige alternativer enn i de norske butikkjedene. Norske forbrukere følger faste handlemønstre, og mange synes merkevarer er viktigere enn pris, sier Cecilie Kløvstad, avdelingsleder i AC Nielsen.

Sterk vekst for First Price

Det er likevel en tendens til at salget av butikkenes egne merker øker. First Price hadde en omsetningsvekst på 50 prosent fra 2008 til 2009.

- Dette henger sammen med at det er kommet et mye større utvalg av First Price-produkter, samtidig som folk etterspør billig mat mer enn før. Vi har også sett et større behov for billigproduktene, spesielt i forbindelse med finanskrisen, sier Brendsrud i Unil.

Finanskrisen gjør oss mer prisbevisste

Rema 1000 merker også at finanskrisen har bidratt til at kundene er blitt mer prisbevisste.

- Krisen har bidratt til at forbrukerne i større grad har prøvd ut butikkens egne merkevarer, og dermed oppdaget hvor god kvalitet billigalternativene faktisk har, sier Øyvind Simonsen, daglig leder i Rema Trading.

Billigprodukter med merkevaredesign

- Rema skiller seg ut ved å lage egne, billige merkevarer som ikke ser ut som lavprisprodukter, sier Cecilie Kløvstad.

Blant merkene du finner på Rema er Landlord, Solvinge og Nordfjord.

Ifølge Simonsen jobber de kontinuerlig med å tilse at produktene deres er av minst like høy kvalitet som merkevarene.

- Det er blitt mer akseptabelt å handle butikkenes egne merker. Utvalget og produktene er blitt bedre, sier Simonsen.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!