Så mye sukker inneholder frukten:

Fersken, hermetisert: (tot 19 g)

Mango: (tot 14,8 g)

Ananas, hermetisert: 6,5 g (tot 14,5 g)

Eple: 5,9 g (tot 10,4 g)

Druer: 5,0 g (tot 16 g)

Blåbær: 5,0 g (tot 10 g)

Banan: 4,9 g (tot 12,2 g)

Ananas, rå: 3,5 g (tot 16,3 g)

Appelsin: (tot 9,1)

Melon, honning: 2,9 g (tot 8,1 g)

Jordbær: 2,4 g (tot 5 g)

Bringebær: 2,3 g (tot 4,4 g)

Melon, cantaloupe: 1,9 g (tot 7,9 g)

Klementin: 1,6 g (tot 9,2 g)

Fersken, rå: 1,5 g (tot 8,4 g)

Alle tall gjelder for 100 gram frukt eller bær med mindre annet er spesifisert. I parentes står totalt antall gram sukker i 100 gram frukt (fruktose, glukose, sukrose). Tallene er hentet fra nutritiondata.com.

Til tross for store mengder antioksidanter og vitaminer er det også veldig mye sukker i frukt.

Verdens helseorganisasjons kollektive oppfordring om å spise fem om dagen, er i Norge blitt formidlet uten å si at tre av disse fem bør være grønnsaker.

Engasjement

Saken Klikk skrev om frukt og sukker har engasjert leserne. "Lise" skriver:

- Vel verdt å merke seg når det gjelder fedmeproblematikken: Vi har aldri spist så lite fett som nå, men er også tykkere enn vi noen gang har vært. Er det en sammenheng her?! Greit, kanskje vi har spist feil, og gitt feil anbefalinger de siste 30 årene, men dette lar seg fint rette opp i. Nye kostholdsanbefalinger og forskningssatsing er tingen.

"NIH Student":

- Man kan jo bli feit av alt bare man spiser nok! For en idiotisk ting å skrive, mener jeg. Det samme som å skrive at hamburger og chips er sunt fordi det er mettende. Frukt er et supert supplement i et variert kosthold, ikke for å spise seg mett. Det tror jeg de fleste vet.

"Kalle" mener imidlertid at det ikke skrives nok om disse temaene.

- Frukt er dessert og bør inntas i kombinasjon med et balansert måltid. Jeg skulle gjerne sett flere artikler som forklarer hva sukker, fruktsukker, frukt, brød, poteter, ris og pasta gjør med kroppen. Alt handler i bunn om blodsukker og insulin produksjon og hvordan kroppen tar opp energien fra maten vi spiser. Vi mennesker er ikke like. Noen tåler dette bedre enn andre. Det som irriterer er hvordan slanke personer bare snakker om å spise mindre og trene mer, skriver han.

Delta i diskusjonen her.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

NOEN KILO SUKKER: Til samme ligger det flere kilo sukker i frukthyllene. Det kan være lurt å tenke på når man streber etter å oppfylle kravet om "fem om dagen". I grønnsaker er sukkerinnholdet for det meste halvert. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Fruktoseinnhold i frukt

Kostholdsekspertene liker å be oss om å bytte ut godterier med frukt, men frukt er forskjellig når det kommer til sukkerinnhold.

For eksempel inneholder en boks med druer (500 g) hele 25 gram fruktose og til sammen 80 gram sukker totalt. 100 gram Bocca mørk sjokolade innehoder 30 gram sukker, men her er fettinnholdet noe som må tas i betraktning.

Det er også individuelle forskjeller mellom for eksempel en appelsin og en annen. Tallene er derfor gjennomsnittstall.

Sukker i grønnsaker

Grønnsaker inneholder også sukker i varierende grad, men sammelignet med frukt er grønnsaker nærmest sukkerfattige. Listen under viser sukkerinnhold i grønnsaker. Her har vi ikke skilt mellom de forskjellige typene sukkerstoff.

Paprika og avokado er egentlig frukter. Men fordi de brukes som grønnsaker i Norge, er de med på grønnsaklisten. Det samme gjelder tomaten, som egentlig er et bær, og mais som botanisk sorteres under kornsorter.

Mais, hermetisert: 8 g

Erter, grønne, rå: 5,7 g

Gulrot, baby: 5 g

Gulrot, vanlig: 4,7 g

Paprika: 4 g

Mais, rå: 3,2 g

Tomat, vanlig: 3 g

Kål: 2,8 g

Blomkål: 2,4 g

Tomat, cherry: 2,4 g

Brokkoli: 2,4 g

Avokado: 2,4 g

Salat: 1,4 g

Kinakål: 1,4 g

Selleri: 1,8 g

Agurk: 0,9 g

Alle tall gjelder for 100 gram grønnsaker. Kilde: Nutriciondata.com

Les mer:

Digg i helgen

Riktig fett holder deg frisk

Helsesjekker du kan gjøre selv

De sunneste kjøpebrødene

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!