Annonse

Barn vokser og er aktive. Det betyr at de trenger både energi fra protein, fett og karbohydrater, i tillegg til viktige næringsstoffer.

Dagsbehovet for barn 2- 5 år:

Energi: 5300 kJ Protein: 39,0 gram

Fett: 50,1 gram Karbohydrat: 163,7 gram

Kalsium: 600 gram Jern: 8,0 mg

Vitamin D: 7,5 mg Vitamin C: 30 mg

Næringsstoffene

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh har tidligere hjulpet klikk.no med å kartlegge hvor de viktige næringsstoffene finnes:

C- vitamin: Kiwi, paprika, nyper, solbær, jordbær, kålrot, poteter og øvrige frukt, bær og grønnsaker.

Jern: Kjøtt, innmatt som grov leverpostei, grove kornvarer, havregryn, litago brunost, kjøtt og grønne bladgrønnsaker.

Kalsium: Melk, yoghurt, ost, små fisk som makrell og sardiner.

D-vitamin: Få kilder i mat, bortsett fra margarin, ekstra lettmelk, fet fisk, margarin og smør. Du får D-vitamin gjennom sola og tran.

Fiber: Grove kornvarer, frukt og grønnsaker.

Hun har også komponert noen sunne frokostforslag for barn.

Under kan du lese tester av ulike matvarer for barn, basert på næringsinnhold.

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På fire ut i verden

Barnets 8.måned

Kryping og krabbing er et steg på veien mot å gå på to.

Foreldre uten filter:

Fortell nybakte foreldre sannheten

- Vi går der med kråkereir-sveis, gulpeflekker og poser under øynene på størrelse med de blå IKEA-bagene, og tenker at nå er livet relativt pyton.

Mamma og overvektig:

Anna Beate veide 150 kilo

- Da jeg gikk gravid med eldstemann, tenkte jeg: Jippi, nå kan jeg spise akkurat det jeg vil!