- Melken bidrar med viktig protein av første klasse, som bygger og vedlikeholder celler og vev for barnet som vokser, sier ernæringsfysiolog i BAMA Gunn Helene Arsky.

I Norge har melk fra ku fortsatt en sentral plass i kostholdet, og da spesielt for barn.

- Melk bidrar også med riboflavin, B-vitaminer og jod, som er viktige næringsstoffer vi ikke finner i så mange andre næringsmidler, i tillegg til kalsium og samt vitamin D, dersom du velger ekstra lett melk, legger Arsky til.

Lite melk kan gi lavere vekst

- Dropper man melken, må alle disse næringsstoffene erstattes, og per i dag finnes det ikke et enkelt produkt som gir alt det som melken gir, sier hun.

Om melken utelates av barnets kosthold, må det dermed mange justeringer til.

Gjør man ikke det, kan det få følger.

- Vi vet fra studier at barn som er allergiske mot melk kan bli lavere enn gjennomsnittet fordi man ofte ikke gjør gode nok endringer i kosten. Melk erstattes ofte av juice, og selv om juice er fint i seg selv, er det ikke en fullgod erstatning for melk, sier Arsky.

Gjennom melk får barnet ditt

  • Kalsium
  • Protein
  • Riboflavin
  • B-vitaminer
  • Jod
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Eventuelt D-vitamin hvis det er tilsatt

Kilder: Gunn Helene Arsky og Kaja Helland-Kigen

Viktige næringsstoffer

- Helsedirektoratet anbefaler at melk er en del av det daglige kostholdet for både barn og voksne. Melk er en av de viktigste kildene til kalsium og jod i det norske kostholdet og bidrar også med B-vitaminer, fosfor og magnesium for barn, sier ernæringsfysiolog Kaja Helland-Kigen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Hun påpeker at barn vokser og utvikler seg raskt, og at det derfor er ekstra viktig at de får nok av alle næringsstoffene kroppen trenger.

- For eksempel trenger barn kalsium for å bygge et sterkt skjelett. Det anbefales imidlertid ikke at småbarn drikker og spiser mer enn en halv liter melk og yoghurt om dagen, slik at melken ikke tar for stor plass i kostholdet og fortrenger mer jernrike matvarer, sier hun.

Mange alternativer

Til tross for anbefalingene har melkeforbruket gått nedover de siste tiårene, og Helland-Kigen tror det kan være mange grunner til dette.

- Jeg kan ikke komme inn på alle hypotesene her, men tror det er sannsynlig at en viktig årsak er at det har kommet mange andre drikkevarianter på markedet, sier hun.

Både barn og voksne velger nå ofte heller juice, brus og saft i stedet for melk.

- En annen årsak kan være at melken hører til i kjøleskapet hjemme, mens vi tilbringer stadig mer tid utenfor hjemmet. Melk har for mange ikke hatt en naturlig rolle når de er på farten, sier hun.

Velger andre løsninger

Det kan kanskje også virke som melk var viktigere før, og på en måte stemmer nok dette.

- Før hadde vi færre matvarer å velge mellom, og kostholdet var nok mer homogent i hele landet. Grøt og brød med melk var vanlig både til frokost, lunsj og kvelds. Nå er nok mattilbudet bredere, og det er også drikketilbudet, sier Arsky.

Hun tror derfor det er lett for mange å gripe til andre løsninger flere ganger i uken, uten at de nødvendigvis vet hva det gjør med totalkostholdet.

Gode alternativer

Melk er likevel ikke for alle.

- De som har laktoseintoleranse har nedsatt fordøyelse av laktose eller melkesukker, og de må derfor være forsiktige med melk og meieriprodukter med laktose. Laktoseinnholdet varierer imidlertid mye i meieriproduktene, og en del produkter, som for eksempel ost, inneholder lite laktose fra naturens side, sier Helland-Kigen.

For de barna dette gjelder, kan laktoseredusert eller laktosefri melk være et godt alternativ, og det finnes også etter hvert et godt utvalg av andre laktosefrie meieriprodukter.

- De som har melkeproteinallergi må imidlertid holde seg helt unna melk og meieriprodukter. Plantedrikker som sojadrikk, risdrikk og havredrikk kan da brukes i stedet for melk i matlaging. Det er likevel ikke fullgode erstatninger for melk, så man kan trenge kalsiumtilskudd. Barn som ikke kan drikke melk anbefales for øvrig å bruke melkeerstatning fra apoteket, sier hun.

Ikke livsnødvendig

Arsky legger til at selv om melk er viktig, er det tross alt ingen livsnødvendighet.

- Det går utmerket godt an å vokse opp uten å drikke melk, men utfordringen blir altså å finne smarte løsninger. Soyamelk tilsatt kalsium er for eksempel en bra erstatning. Den gir masse proteiner og nok kalsium, sier hun.

Mange er likevel skeptisk til soyaens naturlige, hormonliknende bestanddeler.

Er man stordrikker, kan nemlig soyamelken gi mengder tilsvarende flere p-piller om dagen, og det er usikkerhet rundt hva dette gjør med fertiliteten.

- Derfor kan kanskje havremelk tilsatt kalsium være et smartere alternativ både som drikke og til å ha på frokostblandingen. Høykvalitetsprotein kan man så skaffe fra fisk, bønner, kjøtt eller egg, B12 får man fra fisk, kjøtt og egg, mens det finnes litt riboflavin i blant annet lever, bønner og mandler, sier hun.

Videre får du jod fra sjømat, mens kalsium blant annet finnes i mandler, brokkoli, spinat og grønnkål.

- Velg magre varianter

Helland-Kigen forteller at Opplysningskontoret for Meieriprodukter støtter seg til Helsedirektoratets anbefaling av magre meieriprodukter og anbefaler å velge nøkkelhullmerkede produkter.

- Når det gjelder melk er skummet og ekstra lett melk nøkkelhullmerket og dermed gode alternativer i hverdagskostholdet. Noen mener barn skal drikke helmelk, men helsemyndighetene anbefaler at også barn velger de magre variantene, sier hun.

Hun sier at årsaken til dette er at barn ofte er glad i melk og lettere kan drikke seg mette dersom de velger de fete variantene.

Når dette skjer kan barnet gå glipp av andre viktige næringsstoffer han eller hun skulle fått i seg gjennom annen mat.

Tror rådene vil endres

Dette med fett og magert er likevel ikke helt enkelt.

- Ny forskning tyder også på at melkefett ikke er ett fett. Smør, ost, melk og yoghurt inneholder forkskjellige fettsyrer, så det skjer tydeligvis en endring når vi yster, syrner eller kjerner melken, sier Arsky.

Hun forteller at det er tendenser i forskningsmaterialet som viser at man ikke bør skjære alt mettet fett, eller alle mettede fettsyrer, over samme kam, og mener det er sannsynlig at anbefalingene rundt mettet fett vil endres de kommende årene. 

- Men foreløpig står de offisielle kostholdsrådene fast. Helmelk er ikke drikkemelk, men bruk den gjerne i matlaging. Som drikke til barna bør du velge magre varianter. Selv er jeg svak for Styrk på frokostblandingen min. Den inneholder ikke noe fett, men dobbel mengde protein og kalsium. I tillegg er den tilsatt vitamin D og er dermed perfekt for meg, sier hun.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!