Dette er sunn mat

  • Små barn har små mager og klarer ikke like store porsjoner som voksne. Et høyt nok næringsinntak er derfor viktig for å sikre at barnet har nok energi og vokser som det skal.
  • Kostholdet er sammensatt av varierte og sunne matvarer.
  • Sukkerholdig mat og drikke bør spares til spesielle anledninger.
  • Sunn mat kjennetegnes ved at den inneholder mye vitaminer og mineraler.
  • Et variert kosthold betyr et kosthold med mat fra alle de ulike basismatvaregruppene.

De siste årene har det vært et enormt fokus på kosthold og helse, som vi overfører til barna våre. Interessen for barns matvaner har uten tvil økt, kanskje både på godt og vondt.

Mens noen trenger et spark bak for å bli sånn middels kostholdsinteresserte, er det andre som lar seg stresse mer enn de behøver.

Det er lett å glemme at det ikke er store anstrengelser som skal til for å gi barna sunn mat.

Leser om kosthold på nett

Klinisk ernærings-fysiolog Marianne E. Mathiassen tror interessen for barnas kosthold forsterkes av at kvinner generelt er eldre når de blir mødre.

Men aller viktigst er kanskje de nye medievanene våre.

- Det er enormt mye informasjon tilgjengelig. Særlig internett har gitt oss en helt annen hverdag - der mange flere enn før leser om kosthold, sier Mathiassen til Foreldre & Barn.

Men informasjonsflyten er ikke bare positiv:

- Personer som ikke har fagkunnskap om ernæring, vil lett kunne bli forvirret eller feilinformert dersom de ikke er kritiske til kildene, sier Mathiassen.

Debatt: - Hva spiser familien din til middag?

Barn er blitt et prosjekt

Hun tror synet på barn har endret seg mye i løpet av den siste generasjonen.

Tidligere var barn noe man bare hadde. Foreldrene gjorde så godt de kunne for å få hverdagen til å gå rundt med jobb og husarbeid, mens barna var mye ute og lekte alene.

Fiskepinner og poteter var en glimrende hverdagsmiddag. Matutvalget var lite, både på godt og vondt. Folk ville gi barna sine sunn mat, men gjorde ikke så stort nummer av det.

- Nå er barna i større grad blitt et eget prosjekt. Derfor satser mange foreldre mye tid og krefter på å være til stede for barna sine, mener ernæringsfysiologen.

- Særlig mødre er opptatt å tilby den beste maten; sunn og variert, og gjerne laget fra bunnen av.

- Samtidig har mange barn en mengde fritidsaktiviteter fra ganske ung alder, og foreldrene bruker tid og krefter på å sikre at barna er fysisk aktive og ellers mye stimulert.

Ikke lavkarbo til barn

Noen foreldre tenker mer på kosthold enn andre, og dette resulterer for eksempel i barn som får servert såkalt supermat med rare ingredienser, bare rå mat, bare sukkerfri mat - eller den største trenden av alle: lavkarbo.

- På godt og vondt har lavkarbobølgen påvirket mange familiers liv. Personlig mener jeg at lavkarbo kan være greit for en del voksne. Genetiske faktorer gjør at noen taper vekt og opplever at de får bedre helse på et slikt kostregime, mens andre får heller liten effekt, sier Mathiassen til Foreldre & Barn.

- Men jeg synes ikke det er positivt å la barn spise lavkarbo. Istedet anbefaler jeg en mest mulig variert kost basert på ernæringsmyndighetenes anbefalinger.

Spis melk og brød

Har barnet ditt mye vondt i magen eller har andre uspesifikke symptomer? Selv om du tror problemene skyldes kostholdet, bør du ikke droppe sentrale matvarer - som melk og brød - før du har vært i kontakt med lege.

Bare tre til fire prosent av alle små barn har melkeallergi, og de fleste vokser det av seg før skolealder.

Forekomsten av laktoseintoleranse ligger på to til fem prosent blant etniske nordmenn.

I et eventuelt melkefritt kosthold er det viktig at næringsstoffene i melkeproduktene blir erstattet av gode nok alternativer.

Hva med babyene?

Barn kan drikke kumelk fra de er 1 år. Allerede 10 måneder gamle kan de spise mat tilsatt noe melk, samt yoghurt og andre syrnede melkeprodukter.

I Norge regnes det som riktig og viktig å introdusere barnet for gluten og typiske allergener mens barnet fortsatt ammes, omtrent når barnet er 6 måneder.

Rådene i denne artikkelen er først og fremst basert på et vanlig norsk kosthold i tråd med offisielle anbefalinger. Disse anbefalingene kan du lese mer om på Matportalen.no.

Kilder: Boka "Bare Barnemat! Riktig kosthold for gravide, ammende, barn og ungdom", Rut Anne Thomassen (klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Barneklinikken), Janne Kvammen (klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Barneklinikken), Marianne E. Mathiassen (klinisk ernæringsfysiolog)

Les også:

Diett mot ADHD og autisme: Ask og Leo spiste seg friske

Denne fiskegratengen er best i test

Sukkertabbene du lett kan unngå

- Små barn drikker for mye saft

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!