Knyting av skolisser

Det finnes langt mer enn bare én måte å knyte skolissene på

Det finnes faktisk mange måter å knyte skoene på. Når og hvordan bør barna lære det?

MANGE MÅTER: Å knyte skoene er noe de aller fleste kan, men det finnes slett ikke bare én måte å gjøre det på.
MANGE MÅTER: Å knyte skoene er noe de aller fleste kan, men det finnes slett ikke bare én måte å gjøre det på. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: thinkstockphotos
Sist oppdatert

Akkurat som å lese og skrive er det å knyte skolissene en veldig viktig egenskap som de aller fleste har. Men for et barn er ikke det å lære å knyte skolisser alltid like enkelt, og å mestre dette er derfor en av barndommens små triumfer. Akkurat som det å lære å gå første gang og de første ordene barnet lærer seg.

Den ene løkken over den andre...

Det finnes ingen fasit på hva som er den korrekte måten å knyte skoene på, men hvorfor er det egentlig slik at noen begynner med venstreløkken, mens andre foretrekker høyre?

- Det er mye vi gjør på bestemte måter uten å tenke oss om. De fleste av oss kan nok gå gjennom hele livet uten å tenke over saken så lenge vi får til det vi prøver på -- å knyte skoene, hvile den ene foten over den andre, og hvordan vi folder hendene i kirken, sier redaktør Pål Johan Karlsen i Tidsskrift for Norsk Psykologforening til Foreldre & Barn. Han er også og forfatter og forsker ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Prøv dette

Karlsen oppfordrer deg til å gjøre et lite forsøk på mer "forutbestemte" mønstre i atferden din:

Sett deg vel til rette med den ene foten over den andre. Og fold hendene dine.

Vent med å lese videre til du har gjort det...

Hvilken fot satt du øverst? Bytt fot og sjekk hvordan det føles.

Hvilken lillefinger er nederst, den venstre eller høyre i de foldede hendene dine? Nå prøv å folde hendene så den andre fingeren kommer nederst. Hvordan føles det?

Ikke bare én måte å knyte skoene på...

Du trodde kanskje det bare var to måter å knyte skoene på- den tradisjonelle standardknuten (hvor du begynner med én løkke), og den søte knuten med "kaninører" som de fleste barn lærer.

Åneida, tro det eller ei, knuteknyting er faktisk en vitenskap, og en fyr ved navn Ian Fieggen har satt seg fore å undersøke skoknuten. En av de tingene han fant var at knuten ikke sjelden ikke holdt, men gikk opp, og enda oftere var umulig å få opp. Så han bestemte seg for å forbedre den, og slik oppstod altså "The Ian Knot".

</p> <p>I videoen nedenfor får en demonstrasjon på blant annet standard- og kaninøreknuten.</p> <p> <iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="452" src="http://www.youtube.com/embed/JKFu-2gjjo0" width="804"/> </p> <p>Men det stopper slett ikke her. <a href="http://www.fieggen.com/shoelace/knots.htm">På Ians hjemmeside</a>, dedikert til skolisse-knyting, kan du lære deg 16 (!) andre måter å knyte skoene på.</p> </div>

Knyter skoene ubevisst

Karlsen forklarer videre at vi nok heller ikke er så bevisst hvordan vi utfører handlingen og kan vanskelig beskrive med ord akkurat hva vi gjør.

- Dermed må den også læres gjennom å se hvordan handlingen utføres av andre og prøve selv, med litt verbal hjelp nå og da ("bruk begge hendene", "nå knyt sløyfe").

Hvordan vi lærer å sykle og spille piano og trakte kaffe er ifølge psykologen andre eksempler på prosedural hukommelse.

- Dette er også ferdigheter vi gjerne beholder livet ut og som svikter ganske sent ved demenssykdom. Enkelte må nok over til lisseløse sko av flere grunner -- både fordi hukommelsen, synet, bevegeligheten og fingernemheten svikter.

Lærer det tidlig, husker det dårlig

Karlsen påpeker at dette med å knyte skoene er noe de fleste lærer meget tidlig uten å huske når man har lært det.

- De færreste husker nok hvordan innsikten kom på plass, selv om noen få av oss kanskje husker stoltheten over å få det til første gang.

Karlsen utdyper videre at mange av ferdighetene våre (som når vi lærte å si eget navn og å skrive det) er innlært tidlig og litt over tid, og vi husker ikke bevisst når og hvordan det skjedde.

- Det er altså snakk om en form for ubevisst, prosedural hukommelse (hukommelse for ferdigheter og vaner) i motsetning til den hukommelsen vi stort sett tenker på (den episodiske og faktabaserte, som hva vi spiste til frokost i dag og hvor vi var 22. juli i fjor).

Når bør barn lære å knytte sko?

Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, Elisabeth Vågen Bø, forteller at barn som ikke har noen spesielle begrensninger har forutsetning for å lære å knytte skoene sine fra 5-6-årsalder og oppover.

Kjøper dere sko med lisser til barn i 4-5-årsalderen, spør foreldre i vårt forum barnimagen.

- Som med all annen læring er motivasjon en viktig faktor som påvirker hvor tidlig barnet lærer å knytte skoene selv. I tillegg må det trenes på. «Øvelse gjør mester» på dette området også.

- Det å begynne på skolen kan være en fin anledning til å lære ferdigheten. Mange barn vil oppleve det som litt stas å lære å knytte skoene selv i forbindelse med at de skal begynne på skolen og føler seg litt store.

Må trene på å knyte skoene

Vågen Bø forklarer til Foreldre & Barn at det å knyte skoene er en noe kompleks ferdighet og krever finmotoriske ferdigheter samt koordinasjon og evne til å tenke rom-retning.

HJELP BARNET: : De fleste barn har de nødvendige forutsetninger for å lære å knytte skolisser, men det er opp til de voksne og motivere barna til det.
HJELP BARNET: : De fleste barn har de nødvendige forutsetninger for å lære å knytte skolisser, men det er opp til de voksne og motivere barna til det. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox

- Men de fleste barn har de nødvendige forutsetninger for å lære å knytte skolisser. Og det er de voksne som må legge til rette for det. Det er imidlertid så mange sko på markedet som ikke har skolisser som trenger å knyttes. En kan derfor gå med mange flotte sko uten å måtte knytte skolisser.

To gode rådfor å lære barnet lisseknyting

  • Finn motivasjonen. Ønsker barnet seg et spesielt par sko (med lisser), så kan det være premien når det lærer seg å knyte.
  • Sett av tid til å øve sammen med barnet.

Kilde: Elisabeth Vågen Bø

Hun utdyper videre at for mange oppleves det derfor ikke som nødvendig å kunne knytte skolisser selv.

- Dette fører til manglende motivasjon til å lære denne ferdigheten.

Hun understreker at det handler også litt om at foreldrene må være tydelige på at nå forventer de at barnet skal lære seg denne ferdigheten og at de setter av tid til å lære det.

Noen barn trenger lengre tid

Det er også stor forskjell på hvor raskt barn lærer å knytte skoene sine, påpeker spesialisten.

- Noen barn i 6-årsalderen lærer det etter få repetisjoner, mens andre barn trenger lengre tid og mange repetisjoner.

Hun understreker at det handler også litt om at foreldrene må være tydelige på at nå forventer de at barnet skal lære seg denne ferdigheten og at de setter av tid til å lære det.

Les også:

Her er de nye sossenavnene

Fortell ikke barna hvilket kjønn de har

OPP TIL DEG: Du bør sette av mye tid når du skal lære barnet å knyte skoene.
OPP TIL DEG: Du bør sette av mye tid når du skal lære barnet å knyte skoene. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: thinkstockphotos

Syv tegn på at babyen elsker deg

Mer om skolisser

Sitter du fortsatt igjen med ubesvarte spørsmål når det kommer til å knyte skolisser? Fortvil ikke, det er (ja, faktisk) et overraskende stort utvalg med skolisse-bøker, blant annet her og her.

Og ønsker du å vite mer om de 4 000 (!) forskjellige måtene du kan knyte en knute, kan denne boken være en grei investering.

Åjada, det finnes også en app...

Løp og kjøp- men husk å knyte skoene dine først.

Dette spiser du for å få fødselen i gang

Denne saken ble første gang publisert 27/09 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også