Så lenge barnet er interessert i klokken er det ikke for tidlig å starte læringsprosessen. Bare vær forsiktig så du ikke tvinger det frem, da kan du ende opp med en som motsetter seg det du ønsker å oppnå. Læreprosessene burde være artige, da er det lettere å både lære og huske.

Ingen begrep om tid

- Små barn har ikke begrep om tid. Men de har en opplevelse av tid. Det snakkes ofte om ting som gjøres på samme tider av døgnet, som å legge seg, stå opp, spise middag og så videre. Da er det fint å ha bilder av et barn som utfører daglige gjøremål, det er fine "knagger" å henge tidsbegrepet på, sier leder for Sjarmtrollparty, Anja Krange Akre.

Hun har utviklet og designet Den store klokkeboken, et av flere hjelpemidler foreldre kan bruke hjemme for å lære barnet klokken.

Assosier tiden med noe kjent

- Det er viktig at de har noe kjent å assosiere klokkeslettene med, da det vil være både artigere og lettere å huske. Følg opp dette med spørsmål om hva klokken er når noe skjer. Og om det er like før for eksempel bestemor kommer kan barnet vise deg hvordan viseren skal gå fram til at dette begynner, forklarer Akre.

=

Den store klokkeboken er designet og utviklet av sjarmtroll.no og er et godt hjelpemiddel som kan brukes hjemme. © Foto: Sjarmtroll.no

Slik kan barna lære klokken:

Bøker:

  • Lær klokka med Thomas, fra Schibsted forlagene kr 145
  • Den stor klokkeboken, fra sjarmtrollparty.no kr 199
  • Lær klokka, fra Spektrum forlag kr 59

Spill PC:

  • Kan du klokken? Lær sammen med Josefines lillesøster Sofie kr 79

Apper:

  • Lær klokken, by Mingoville Education kr 14
  • Moji Klockis Norsk kr 7

Nettsider:

  • gruble.net

Senere kan du begynne å utvide begrepene rundt klokken. Når begynner barne-tv? Hva klokken er når barnet skal bade/legge seg?

- For eksempel kan du si at det er en time til barne-tv. Nå er klokka fem og om en time er den seks. Husk å forklare hvor lilleviseren står i forhold til storeviseren, sier hun.

Hold dere til hele timer til å begynne med, slik at barnet blir trygg på dette. Deretter kan dere utvide til halve timer, deretter kvarter, så ti minutter og til sist fem minutter.

Lettere å lære med kul klokke

Det ligger en viss stolthet i det å få sin første klokke - et barneskritt mot den store voksne verden. Hos Bjørklund mener de at jo kulere klokken ser ut, desto lettere og morsommere blir det for barnet å lære seg klokken.

Det finnes et stort utvalg av klokker til barn, store, små, fargerike og nøytrale med borrelås eller rem. Med bilder av blant annet bier, blomster, fugler, pirater, båter og fotballer.

- Foreldre bør tenke på hvordan det er for barnet å ta på seg klokken selv. For enkelte kan det være vanskelig med spenne på remmen. Da kan borrelås være et godt alternativ, sier kommunikasjonssjef i Bjørklund Linda Brenden.

Visere i forskjellige farger

Hun påpeker også at man må gjøre læringen gøy og at barnet ser nytteverdien i at den kan hjelpe i hverdagen.

- Når det gjelder selve klokken er regel nr en at det er en tydelig tallskive. Ellers kan det være et tips å ha forskjellige farger eller form på viserne for lettere å kunne skille lang, kort og tynn viser fra hverandre, sier Brenden.

Følg barnets tempo

En 4-5 åring begynner å tenke tidsbegrep at de har gjort noe lenge, eller at noe gikk fort. Det er først i skolealder at det kan snakkes om tidsbegrep.

- Det er naturligvis barn som lærer klokken veldig tidlig, og andre sent. Det viktigste er at man følger barnets tempo. Mestringsfølelsen er like viktig her som ved annen læring, og der kan foreldrene bidra i stor grad ved å være med å øve hjemme! konstaterer Akre.

Klokkevers:

Klokka ett var jeg mett

Klokka to måtte jeg på do

Klokka tre måtte jeg le

Klokka fire måtte jeg flire

Klokka fem fikk jeg en klem

Klokka seks så jeg en heks

Klokka sju måtte jeg snu

Klokka åtte så jeg en rotte

Klokka ni var jeg fri

Klokka ti ville jeg ri

Klokka elleve måtte jeg skjelve

Klokka tolv så jeg et troll

På skolen starter de vanligvis å lære klokken på andre trinn, men det er alltid hele timer først, så halve timer. Som oftest er det først analog, deretter digitale.

Bruker klokken i flere fag

- Vi bruker klokken ofte i klassen, selv utenom matematikktimene, sier klasseforstander i 2a på Eiksmarka skole, Inger-Marie Breivik.

I begynnelsen fokuseres det mest på at barna skal vite forskjellen mellom den store og den lille viseren. Breivik ser at flere av elevene har kunnskap om klokken før de starter på skolen, men som i alt annet er det svært ulike nivåer.

- Det er også derfor det er viktig å bruke klokken aktivt i klassen. For eksempel når vi leser setter jeg en tidsbegrensning på enten ti eller femten minutter, og da kan barna selv følge med på tiden, forteller læreren.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget.

Les også:

Åtte råd til foreldre i tidsklemma

Over halvparten legges for sent

Slik blir læring morsomt

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!