Hjemmetrening for mammaer:

Overskuddsmamma med hjemmetrening

Småbarnsmamma Ida er egentlig en sofasliter. Det var derfor hun begynte å legge ut treningsvideoer på Instagram.

Publisert Oppdatert

- Det begynte med at jeg lå på sofaen en kveld i sommer og leste en artikkel på Foreldre.no om barnehagestart. Så klikket jeg meg videre, og fikk opp en drøss med artikler om tidsklemma og travle hverdager.

- Og da tenkte jeg: Shit! Verden slik jeg kjenner den er over.

Ida har aldri likt å trene. Men da hun lå der på sofaen i juli, og innså at barselspermisjonen straks var over, jobb og barnehage var rett rundt hjørnet og det siste hun ønsket seg var en hverdag der alt føltes som et mas og slit, skjønte hun at noe måtte gjøres.

Hun trengte overskudd til å takle den nye hverdagen, og det fikk hun ikke av lange kvelder foran tv-en.

- Jeg har alltid syntes trening er tidkrevende og kjedelig, og aldri klart å komme over den kneika der det liksom skal bli lettere. Jeg hadde ikke lyst til å prioritere trening framfor å være sammen med sønnen min, men jeg hadde heller ikke lyst til å droppe tid med kjæresten min for å trene, forteller Ida.

Løsningen måtte bli å trene hjemme. Korte økter hver dag, i stedet for lange økter tre ganger i uka. Og det måtte være gøy.

- Jeg begynte med å ta masse situps da vi var på hytta i ferien. Sønnen min satt på gulvet ved siden av meg og bare lo og lo og lo. Han syntes det var så morsomt å få besøk på gulvet, forteller Ida.

Snart opprettet Ida instagramprofilen Overskuddsmamma, og la ut små, redigerte videosnutter av treningsøktene.

Mest for gøy, og litt for å få et spark i baken til faktisk å gjennomføre øktene.