- Stadig flere sliter med fordøyelsesbesvær, irritabel tarm og intoleranse, og dette gjelder også svært mange barn. Listen over matvarer folk styrer unna blir lengre og lengre, og mange av oss bruker mye energi på å lage mat uten for eksempel gluten, sier Berit Nordstrand.

Hun er lege, forfatter og holder foredrag over hele landet.

Gluten er ifølge Nordstrand kanskje det allergenet som hyppigst byr på problemer.

For noen utarter det seg som en alvorlig allergi i form av cøliaki, mens de aller fleste får mildere reaksjoner.

Store brød med lite næring

- Det at så mange reagerer på korn, betyr likevel ikke at mennesker ikke lenger tåler korn. Vi tåler bare ikke glutenberikede matvarer og moderne kornslag med sterkere gluten, sier hun.

Moderne kornsorter er nemlig krysset i generasjoner.

Dette er gjort for å få brød som hever godt og ikke for å øke næringsverdien i maten.

- Vi er ulikt sårbare, men mange klarer ikke å kappe opp all gluten, og når vi samtidig drukner i glutenberikede brød, skal det ikke noe til før vi ender opp med mage-tarmbesvær, sier hun.

Urkorn kan

  • Bidra med flere byggeklosser per tygg, mer protein, antioksidanter, vitaminer, mieraler og smarte fettsyrer
  • Beholde mer av næringen i prosessen fra deig til ferdig brød
  • Roe magen på grunn av sitt svake gluten og sitt beskjedne innhold av stivelse
  • Bidra til mer overskudd og energi om du er glutenintolerant
  • Dempe betennelsestilstander i kroppen om du er glutenintolerant
  • Bedre konsentrasjon og oppmerksomhet om du er glutenintolerant

Kilde: Berit Nordstrand

Antibiotika svekker mangfoldet

Ifølge Nordstrand kan moderne matvalg, med raffinerte, hvite kalorier fra sukker, ris, hvete og pasta, lite fisk og lite grønnsaker, samt utstrakt bruk av tilsetningsstoffer og liberal bruk av antibiotika til en viss grad forklare hvorfor det er blitt slik.

Hun forteller at vi har inntil 1000 ulike bakteriearter i tarmen.

Et stort mangfold er knyttet til god helse, og forskere ved Karolinska Insititutt kobler nå et ensidig kosthold samt inntak av tilsetningsstoffer og antibiotika opp mot svekkelse av dette mangfoldet.

Pille med donorbæsj

- Antibiotika ser ikke forskjell på sykdomsbakterier i kroppen og hjelpsomme tarmbakterier. Økt bruk av antibiotika kan derfor drepe livsviktige bakterier i tarmen, forklarer Nordstrand.

Man studerer nå effekten av donorbæsj for å få disse bakteriene tilbake i tarmene igjen.

- Flere forsker på muligheten for å lage kapsler med donorbæsjbakterier i. Litt ekkelt? Jeg syns ikke det. Det er tvert imot ekkelt å være foruten disse bakteriene, sier hun, og legger til at dette faktisk ikke er noen ny tanke.

Allerede for mer enn 2000 år siden behandlet kinesere personer med diaré ved å la dem drikke utvannet avføring fra en frisk person.

Syns ikke på prøver

Selv om du mistenker at barnet ditt har en forstyrret tarmflora, en matintoleranse eller allergi, er det ikke alltid like lett å få påvist dette

Et besøk til legen er gjerne første skritt på veien, men det er ikke sikkert legen finner noe galt på prøvene.

- Mange som påstår at de ikke tåler det ene og det andre blir undersøkt uten at det påvises cøliaki, laktoseintoleranse eller matallergier, men det er  likevel god grunn til å høre på dem som mener de ikke tåler bestemte matvarer, sier hun.

Nordstrand forteller at forskere i en studie ved Lovisenberg Diakonale Sykehus undersøkte 84 personer som ble henvist til mage-tarm-ekspert på grunn av uforklarlige mageplage.

Plager de selv mente skyldtes overfølsomhet overfor visse typer mat.

Det viste seg at alle unntatt en fikk diagnosen irritabel tarm.

Gode valg for dem som reagerer på gluten, men ikke har cøliaki:

Enkorn

Villformen av enkorn var den tidligste hveten som ble brukt som matkorn.

Melet har svakt gluten og en litt nøtteaktig smak

Egner seg godt å blande med emmer, spelt og andre kornslag.

Emmer

Dette er en av forfedrene til spelt.

Emmer har gode saksegenskaper og egner seg godt til å blande med andre melsorter.

Dette melet gir et mørkt og aromatisk brød.

Spelt

Dette kornet er stamfaren til dagens hvetesorter.

Spelt har gode bakeegenskaper og kan erstatte vanlig hvetemel.

Finnes bland annet som siktet, finmalt, grovmalt, knust og polert.

Kilde: Margit Vea og Holli Mølle

Ikke for dem med cøliaki

Hvis barnet ditt har cøliaki er det svært viktig at du holder ham eller henne unna gluten, og siden emmer, enkorn og spelt inneholder noe gluten, er dette ikke alternativer for dem med cøliaki.

Velg da heller glutenfri havre, bokhvete, hirse, quinoa, amaranth, fullkorns rismel, kikertmel eller nøttemel.

Kilde: Berit Nordstrand

Glutenredusert kan være nok

Den umiddelbare løsningen synes kanskje å være å velge glutenfrie produkter, men Nordstrand anbefaler ikke dette for dem som strengt tatt ikke behøver det.

- Legg ikke om til glutenfritt uten at det er nødvendig – altså uten at du har cøliaki. Glutenredusert kost kan holde for mange, og det er da bedre å velge det som engang var korn, sier hun.

Gamle hvetesorter som enkorn, emmer og økologisk spelt har ifølge legen svakere gluten, mindre stivelse og mer næring enn den moderne hveten.

Velger du økologiske kornslag, får du dessuten enda flere byggeklosser per tygg.

- Fordi økologisk korn verken sprøytes eller får kunstgjødsel, utvikler de plantestoffer for å beskytte seg mot sykdom. De trekker også til seg mer næring fra naturlig gjødsel og et rikere jordsmonn, sier hun.

Forsøk urkorn

Har du et barn som er lett glutenintolerant, men ikke har cøliaki, anbefaler Nordstrand å gjøre følgende endringer i kostholdet.

- Minimer bruken av ferdige, glutenfrie melblandinger da disse blandingene og ferdigprodukter kan være både næringssfattige og stinne av maisstivelse. Maisstivelse er som sukker for kroppen, så forsøk heller forsiktig å introdusere urkorn. Start med enkorn, så emmer og til slutt spelt, og velg finmat og grovmalt oftere enn siktet. Da får barnet ditt i seg alt av næringsstoffer fra hele kornet, sier hun.

Urkornet kan ifølge Nordstrand brukes både i brød, hveteboller og vafler uten at det går på bekostning av verken smak eller konsistens.

Bedre alternativ

Margit Vea støtter Berit Nordstrands anbefaling.

Vea har skrevet flere kokebøker for småbarnsforeldre, og Margit Vea AS tilbyr dessuten både hverdagsmatkurs og barnematkurs over hele landet.

- Dersom barnet ditt reagerer på gluten, er det smart å forsøke å bake av urkorn i stedet. Veldig mange med ømfintlighet for gluten kan spise brød og bakst av enkorn, emmer og spelt. Dersom man ikke har cøliaki, er dette mye bedre alternativer enn fabrikkproduserte, glutenfrie produkter, mener hun.

Tilpass baketeknikken

Vea bekrefter at disse gamle kornsortene ikke har vært utsatt for tilpasning til moderne produksjonsmetoder, og at de derfor har alle de opprinnelige egenskapene inntakt.

- Kornet inneholder dermed mye næring samt et mykere og lettere fordøyelig gluten enn moderne, bearbeidet korn, sier hun.

Det å bake brød av urkorn er heller ikke vanskelig, men det krever at du tilpasser baketeknikken din litt etter deigens egenskaper.

- Det kan bety lengre hevingstid, men det er bare å ta tiden til hjelp. Til gjengjeld smaker brødet mer, så det er vel verd å vente på, sier hun.

Baker du i tillegg brødet av surdeig, vil det ifølge Vea gjøre så det lille som er av gluten i urkornet blir enda mer nedbrutt og enda lettere å fordøye for irriterte og sensitive tarmer og mager

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!