- Av en eller annen grunn tror vi det er mer sannsynlig at flymotoren stopper nettopp fordi vi har fått en liten baby å passe på.

Flyskrekkterapeut Petter Corneliussen ved Flight Clinic tuller ikke. Det er harde fakta: Flyskrekk rammer alle typer mennesker, men særlig folk som har barn.

Folk som meg.

Jeg har reist nokså mye og nokså langt i mitt liv. Men etter at barna mine kom til verden, ble det plutselig bråstopp. Ikke for bil, buss, tog eller båt - men for fly.

Jeg har alltid syntes flyreiser er litt ubehagelig, men etter at jeg ble mor forvandlet ubehaget seg til vill panikk. Hver minste lille lyd ble livsfarlig.

Jeg kjempet med pusten og sloss med tårene, og hadde noen målt stresshormonene i kroppen min to minutter etter en take-off, er jeg sikker på de hadde sprengt skalaen.

Mens de andre passasjerene småpratet og koste seg, satt jeg og skalv i dødsangst.

10 tips til flyredde mammaer

  1. Avtal med barnas far at han tar alt ansvar for ungene på flyet. Er du redd, har du mer enn nok med deg selv.
  2. Bestill sete ved midtgangen, så langt fram som mulig. Der er det minst lyd og bevegelse.
  3. Se på kabinpersonalet under take-off og landing. Sjansen er stor for at de a) filer negler, b) sminker seg eller c) gjesper. Ville de gjort det hvis flyet var i ferd med å styrte?
  4. Husk at pilotene har kjærester og barn som venter på dem hjemme. De vil også komme trygt fram.
  5. Øv deg på å kikke ut av vinduet under take-off, selv om du er skrekkslagen. Å se at flyet jevnt og rolig beveger seg oppover, kan faktisk være beroligende.
  6. Les gjerne på flyet, men ikke når du er veldig redd. Konsentrer deg heller om å møte frykten i stedet for å prøve å flykte fra den.
  7. Styr unna skumle krimromaner eller katastrofefortellinger på turen. Hold deg til ukeblader eller chick-lit, der den største spenningen knytter seg til om heltinnen får den kuleste veska til slutt.
  8. Fly ofte. Øvelse gjør flyturer skikkelig kjedelig.
  9. Tenk på reisemålet. En langhelg i Istanbul eller sommerferie på Kreta er verdt å kaldsvette litt for.
  10. Når flyskrekken begynner å slippe taket: Fly med Widerøe i Nord-Norge. Har du landet trygt i Lakselv med propellfly i dårlig vær, blir sommerens chartertur bare barnemat.

(Fra en redd mamma til en annen, nemlig journalisten)

Farligere å kjøre bil

Den ultimate ydmykelsen kom da jeg måtte fly den korte strekningen fra Oslo til Kristiansand, og jeg var så redd at stuerten umiddelbart etter take-off kom og klappet meg på skulderen, ga meg en flaske vann, og ropte ut så alle passasjerene hørte det: Du trenger da ikke være så engstelig!

Han hadde helt rett. Jeg trengte ikke være så engstelig. All statistikk viser at å fly mellom Oslo og Kristiansand er uendelig mye tryggere enn å kjøre bil.

Årlig dør omtrent 500 mennesker i sivil luftfart verden over. I trafikken blir 3500 mennesker drept - hver dag. 1,3 millioner i året. Det tilsvarer hele Norges befolkning utradert på fire år.

Likevel kjenner jeg ingen som er redd for å kjøre bil. Men jeg kjenner veldig mange som er redde for å fly.

Særlig kvinner, og særlig etter at de har fått barn.

Slitsomt å fly alene med barn? Lei en barnevakt på flyet!

Økt omsorg = økt frykt

Ifølge flyskrekkterapeut Petter Corneliussen er det helt vanlig.

- 80 prosent av våre kursdeltakere er kvinner, og veldig mange blir mer redde for å fly etter å ha fått barn. Det gjelder også for menn. Den økte omsorgen gjør at vi blir mer redde, sier han.

Corneliussen var selv livredd for å fly for 35 år siden, men kurerte seg selv ettersom det ikke fantes noen kurs den gangen.

I 2000 startet han Flight Clinic på Kjevik flyplass i Kristiansand, som tilbyr kurs mot flyskrekk. I 2012 arrangerte de 114 kurs over hele Norge, for mer enn 700 deltakere.

- Ingen er født med flyskrekk. Det er en tillært redsel, som i mange tilfeller er en blanding av teknologifrykt og klaustrofobi, i tillegg til følelsen av at vi ikke har kontroll. Mange er også redde for angsten i seg selv, poengterer Corneliussen.

En av feilene vi ofte gjør, er at vi kjemper mot angsten i en mental boksekamp. Men angsten i seg selv er ikke farlig, den bare erter deg.

- Derfor er det mye mer nyttig å invitere angsten til å sette seg i flysetet ved siden av deg, og bli venn med den, råder Corneliussen.

Her er de beste reisemålene for gravide i Norden, Europa og resten av verden.

Flyskrekkterapeutens fire råd

  1. Innrøm angsten. Hvis ikke vil den bare bli verre.
  2. Oppsøk profesjonell hjelp. Bruk psykolog, terapeut, gå på kurs eller bruk internett for egenhjelp.
  3. Tøy grensene. Etter gjennomført kurs må du ut og fly så fort som mulig. Velg korte turer i store fly til å begynne med.
  4. Aksepter at du vil høre om flyulykker. Vi hører om bilulykker hele tiden, uten at det hindrer oss fra å kjøre bil.

Overfører flyskrekk til barna

Egenmedisinering av angsten ved bruk av piller eller alkohol, mener Petter Corneliussen bare er dumt.

Det er nemlig ikke sånn at flyet lar være å ramle ned bare fordi du har drukket deg full på konjakk. Det kurerer heller ikke flyskrekken.

- Det er bedre å spørre seg selv, når du kjenner angsten komme: Har jeg bevis for at dette er farlig? Eller er det bare ubehagelig?

Flyskrekkterapeuten mener også at man gjør barna sine en stor tjeneste ved å lære seg å mestre sin egen flyskrekk.

- Gjør noe med det så fort som mulig. Hvis du som mor sier til barna at dere ikke kan reise på sydenferie fordi du ikke tør å fly, da forteller du barna at det er farlig å fly. Da risikerer du å overføre flyskrekken din til dem, sier Corneliussen.

Og minner om at det aller viktigste for å kurere angst er å gjøre det man er redd for: Å fly.

- Det hjelper ikke å gå på kurs nå hvis du ikke flyr før om tre år. Man må være villig til å tøye grensene litt. All fremgang gjør litt vondt, sier han.

Gravid? Så lenge kan du fly med barn i magen.

Bok om flyskrekk

Amerikanske Michael Salem, som selv har hatt flyskrekk i mange år, ga i 2012 ut boka Brave Flyer: How to End Your Fear of Flying.

Her er noen av hans råd mot flyskrekk:

  • Velg direkteruter. Take-off og landing er som regel da du er mest redd.
  • Velg store fly. Det demper klaustrofobien.
  • Velg seter med god beinplass. Om du ikke har råd til businessklasse, kan setene ved nødutgangen være et romslig alternativ.
  • Møt opp tidlig. Unngå stress.
  • Forvent å høre mange forskjellige lyder underveis. Det er helt normalt. Mangel på lyder er langt mer bekymringsfullt.
  • Snakk med pilotene om du får anledning. Deres trygghet kan virke beroligende.

(Kilde: news.com.au)

Flest kvinner

Elisabeth Rasmussen i Widerøe administrerer flyselskapets kurs mot flyskrekk. Hun bekrefter at også hos dem er det en overvekt av kvinner på kursene.

- Vi har mellom seks og åtte kurs i året, med plass til 10 deltakere på hvert kurs. Kursene er alltid fulle, sier Rasmussen.

Widerøe anbefaler alle med flyskrekk til å si fra til kabinpersonalet i forkant av flyturen.

- Det er ikke alltid de har tid til å hjelpe deg så mye, men det er bedre at de i hvert fall er oppmerksom på det, sier hun.

Venn med angsten

Selv gikk jeg aldri på kurs for å døyve flyskrekken. Jeg kurerte meg selv, med beinhard eksponeringsterapi. Jeg ville jo vise barna mine verden. Og jeg ville for alt i verden ikke overføre min flyskrekk til dem.

Jeg innså til slutt at langt bedre enn å forsøke å gjemme meg for flyskrekken med alkohol, mental fornektelse eller intens (og som regel forgjeves) konsentrasjon om en bok eller et blad, var å puste ut, kjenne på frykten, og komme den i møte.

Jeg ble, slik Petter Corneliussen ordlegger det, venn med angsten.

Og da sluttet den endelig å plage meg.

Flight Clinic tilbyr kurs over hele Norge. Widerøe arrangerer flere kurs mot flyskrekk i året. Det samme gjør Via Egencia. En rekke psykologer og terapeuter tilbyr også hjelp mot flyskrekk.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!