Barn trenger å få leke og utforske gjennom seksuelle leker, som på alle andre områder

Råd til usikre foreldre:

- Seksuelle leker er helt naturlig.

- Barn har seksuelle følelser.

- Seksuell lek i seg selv fører ikke til større risiko for overgrep.

- For å utvikle et godt forhold til sin egen kropp og seksualitet i voksen alder er det viktig med seksuell lek og åpenhet omkring temaet kropp og følelser i barndommen.

- Thore Langfeldt har skrevet en bok med navnet "Barns seksualitet", og i høst kommer det en film som heter "K yss, klapp, kropp og klem". Dette blir viktige hjelpemidler blant annet til barnehager og helsestasjoner.

Du kommer inn på barnerommet og ser at barnet ditt og kameraten sitter og studeres hverandres tiss. Hva gjør du?

Pia Friis, daglig leder i Bjerkealleen Kanvas barnehage, mener du skal ta det helt med ro.

- Barn trenger å få leke og utforske gjennom seksuelle leker, som på alle andre områder. Både hjemme og i barnehagen.

- Hvis man er opptatt av at barna skal utvikle et sunt forhold til kropp og egne følelser bør man la dem få leke seksuelle leker såfremt de ikke gjør noe fysisk galt eller ikke vil være med på leken, sier hun.

Foreldre er usikre

Mimi Bjerkestrand, leder for seksjon barnehage i Utdanningsforbundet tror det vanskeligste omkring dette temaet er våre egne fordommer og at det er tabubelagt i vår kultur.

- For det første er det viktig at foreldrene har et avslappet forhold til seksualitet og ikke påfører barna skyld og skam, sier Bjerkestrand.

Derfor bør man snakke om det med barna. For barns seksualitet er en viktig del av barns utvikling. Er det vanskelig kan man snakke med førskolelæreren i barnehagen for å få råd om hvordan man skal håndtere slike samtaler og situasjoner. For slike situasjoner kommer også opp i barnehagen fra tid til annen.

- Det er viktig at førskolelæreren og de andre som jobber i barnehagen har kunnskap omkring dette. Det er noe vi i utdanningsforbundet forutsetter. Man må også ha en bemanning som gjør at det er mulig å ha tilstrekkelig tilsyn med barna til enhver tid, sier Bjerkestrand til klikk.no

- Ikke forby

Hvis foreldrene reagerer med sinne og forbud blir det verre for barna, de speiler seg alltid i de voksnes reaksjoner. Og barna kan komme til å føle skam.

- Man må ikke gjøre det til en katastrofe og større enn det er. Det er som andre leker, som å dra ned lua på hverandre, sier Friis.

Spørsmål på nettforumet doktoronline.no viser at foreldre er usikre på hvordan de skal takle barns seksualitet .

En mor lurer på hva hun skal gjøre med en jente på fire år som onanerer mye og en far er sjokkert over at sønnen på 51/2 har lekt sex-leker i barnehagen.

barn

IKKE FARLIG: Seksuell lek i seg self fører ikke til større risiko for overgrep. © FOTO: Crestock

Varierende praksis

Stort sett vet barnehagepersonaler at barn leker slike leker. Men mange blir usikre og stopper det fordi de er redde for hva foreldrene vil si. Det trengs mye kunnskap omkring dette temaet. Noen forstår det, mens andre legger lokk på det fordi de er engstelige.

- Det som ofte skjer er at en personalgruppe ikke gjør noe med det før det dukker opp en situasjon, og da takler man det ofte på feil måte. Bare enkelte høyskoler tør å la dette være et tema i pensum, sier Friis.

Det er veldig varierende hvilken praksis de ulike barnehagene har på dette området. Det finnes ikke et felles regelverk for alle barnehager. Det er førskolelærerens faglige skjønn og kompetanse som skal sørge for at leken som foregår i barnehagen til enhver tid er sunn og utviklende for barna. Men hvis noen foreldre er veldig strenge, så legger barnehagepersonalet seg ofte på den linjen slik at de får legge premissene.

- Da er det de andre barna som må betale prisen, fordi foreldrene til et barn mener det. Mange foreldre er veldig usikre, de vil barna vel. Da reagerer de ofte med å tenke at "dette må vi sette en grense for", sier Friis.

Selvfølelse og mestring

Bjerkestrand oppfordrer alle foreldre til å ta en samtale med førskolelæreren i barnehagen om blant annet barn og seksualitet, der man diskuterer og snakker om hvordan man skal sette grenser. Barna må også lære at det ikke er i alle situasjoner at all lek er like greit.

- Man må samtale i og utenfor situasjonen slik at barna føler seg trygge for blant annet å kunne si: "Nei, dette vil jeg ikke." Det er spilleregler i disse lekene som i alle andre leker. Man skal ikke tvinge barn til å være med på andre leker heller, sier hun.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!