Tall fra undersøkelsen

  • 53 % er usikre på hva slags kosttilskudd som er bra for deres barn
  • 39 % er usikre på hvordan de får dekket barnas mineral- og vitaminbehov
  • 56 % er usikre på hvilke kosttilskudd som har en reell effekt
  • 44 % er bekymret for om barna får i seg de næringsstoffene de trenger
  • 45 % sier deres barn får i seg mer frukt og grønt enn de selv gjorde som barn
  • 55 % mener at billigere frukt og grønt må til for at barna får i seg nok vitaminer og mineraler
  • 61 % spiser ferdigmat eller halvfabrikata flere ganger i uken
  • 35 % av norske barn får aldri eller sjelden noen form for kosttilskudd
  • 38 % får kosttilskudd hele året
  • De øvrige får av og til, mest om vinteren

(Kilde: Kompakt Kommunikation/Multi-tabs)

Kun 6 prosent av norske barn får Helsedirektoratets anbefalte fem om dagen.

Over halvparten av norske foreldre vet ikke hva barna trenger av vitaminer og mineraler.

I tillegg synes 39 prosent at de synes kostholdsrådene som florerer i mediene, er forvirrende.

Søk hjelp

Tallene kommer fra en ny undersøkelse utført av Kompas Kommunikation blant mer enn 2500 nordmenn. Undersøkelsen er betalt av mulivitamin-leverandøren Multi-tabs.

Norske helsemyndigheter har ikke endret de anbefalte dagsdosene siden 30-tallet, selv om man kan vise til flere forskingsrapporter som viser at dosene bør økes, hevder ernæringsterapeut ved Heggeli Helhetsmedisin, Gunn Karin Sakariassen.

Hun har ett råd til foreldre som er forvirret:

- Man skal alltid be om veiledning fra fagpersonell ved innkjøp av kosttilskudd.

Trenger ikke mulitvitaminer

Foreldrenes er forvirret, og 37 prosent oppgir at de konsulterer media for å få svar på barnas næringsbehov.

Bare et fåtall får kvalifiserte råd fra lege (22 prosent) eller apotek (13 prosent), skrives det i pressemeldingen.

Ernæringsfysiolog Vibeke Landaas er ikke overrasket over at foreldre føler seg overkjørt av motstridende og ofte forvirrende informasjon.

- Tallene understreker at medienes dekning av kosthold er forvirrende. Men har man en basisplan, trenger ikke barn multivitaminer, og foreldrene trenger ikke bekymre seg for om barna får i seg det de trenger, sier Landaas.

Spør Vibeke Landaas om kosthold her.

Illustrasjonsfoto: Bendiksby, Terje

© Illustrasjonsfoto: Bendiksby, Terje

Basisråd for fullstendig diett til barn:

  1. Spis frukt/grønt hver dag. Riktig mengde er en porsjon på størrelse med barnets knyttede neve. Klarer man 3 forskjellige om dagen, er det bra.
  2. Ta tran.
  3. Bruk alltid en vesentlig mengde protein som kjøtt, fisk, kylling, belgfrukter i middagen. Proteinkilden bør utgjøre 1/3 av måltidet/prosjonen.
  4. Bruk magre melkeprodukter i minst 3 porsjoner per dag - for eksempel osteskiver på brød, ett gladd melk, en yoghurt).
  5. Bruk grove kornprodukter (minst 50 prosent sammalt mel i kornblandingen/brødet) i 2-3 måltider per dag - for eksempel havregrøt, grove brødskiver, kornblanding.
  6. Bruk jernrike pålegg som leverpostei og jernberiket brunosttype på brødet hver dag, og myk margarin under pålegget.

(Kilde: Ernæringsfysiolog Vibeke Landaas)

Se Landaas' basisplan i faktaboks til høyre.

Ikke overraskende mener ernæringsfysiologen at hennes egen faggruppe er best egnet til å gi råd om ernæringsspørsmål.

- Ved mistanke om mangel på vitaminer og mineraler, kan en ernæringsfysiolog kartlegge barnets kosthold og lage en kostholdsplan. Tror man det er jernmangel, bør man oppsøke lege, fordi legen kan ta blodprøve og sjekke jernlagrene, sier Landaas.

Symptomer på langtkommet jernmangel er dårlig immunforsvar og at barnets utholdenhet er svekket.

Jernmangel hos barn kan også gå ut over mental og motorisk læringsevne dersom den vedvarer over tid.

Les også: Velg riktig kosttilskudd til barn

Uforståelig tabell

44 prosent av foreldrene i undersøkelsen er bekymret over om deres barn får i seg alle de næringsstoffene de trenger.

Helsedirektoratets tabell for anbefalte døgndoser av vitaminer og mineraler, som bør være et referanseverktøy for det norske folk, ligger ute på etatens hjemmesider.

Men den kunne, for de aller fleste, like gjerne vært skrevet med hieroglyfer.

Les også: Sjekk hva barnet ditt skal kunne

- Dette er ikke lett å forholde seg til. Jeg kan ikke lese av denne tabellen om barnet mitt får i seg nok vitaminer og mineraler. Den er full av rare tegn og symboler jeg ikke forstår, og det gis ingen referanser til hvor mye det er av hvert næringsstoff i de grønnsakene vi spiser?

- Nei, den er nok uforståelig for de fleste. Den kan gi mening om man tar den med seg når man skal kjøpe vitaminer, da kan man se på innholdet i tabletten opp mot myndighetenes anbefalinger, foreslår ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

- Da er det lettere å forholde seg til noen få basisregler, og heller konsultere fagfolk om man har mistanke om spesielle mangler i barnets kosthold. Det er for øvrig ingen tvil om at enkelte norske barn har ernæringsmangler. Vitamin D-mangel og jernmangel er eksempler på dette, sier Landaas.

Les også: Denne pizzaen er sunnest

(2 504 nordmenn deltok i undersøkelsen som er gjennomført av Kompas Kommunikation på vegne av Multi-tabs. Undersøkelsen ble gjennomført via internett i mars 2009.)

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!