Barn i varm bil

Så fort blir bilen farlig varm

Vi har tatt tiden og målt temperaturen.

FOR VARMT: Allerede ved 34 grader kan det være kritisk for kroppen.
FOR VARMT: Allerede ved 34 grader kan det være kritisk for kroppen. Foto: Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Sist oppdatert

Tidligere i sommer døde en ettåring i Danmark etter at han ble etterlatt i en varm bil.

Kritisk allerede ved 31 grader

Allerede ved 31 grader i omgivelsene begynner kroppen å få problemer dersom luften er stillestående, slik den vil være i en lukket bil.

Klikk.no har gjort en egen måling i en parkert bil, og funnet ut at temperaturen inne i kupeen steg fra 20 til 31 grader i løpet av 48 minutter.

Bilen sto midt i solen med alle vinduer lukket. Temperaturen utenfor var 28,5 grader.

- Jeg kjenner til tilfeller hvor bilister har målt mellom 50 og 60 grader inne i bilene sine, og hvor de nærmest har brent seg på interiøret når de har tatt på det, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Les også: Så mye bør barn drikke om sommeren

STIGER RASKT: Barn må aldri etterlates i en varm bil.
STIGER RASKT: Barn må aldri etterlates i en varm bil. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Håndterer varme dårligere

- Mellom 28 og 31 grader i omgivelsene klarer kroppen til en viss grad å kompensere for varmestresset, vel å merke når du sitter i badeshorts. Stiger temperaturen over 31 grader vil hudtemperaturene stige, svetteaktiviteten øke og etter hvert vil kroppstemperauren også stige. Hvor raskt dette skjer avhenger av hvor mye svette man klarer å produsere og fordampe, og da må det være ventilering i bilen, sier fysiolog Hilde Færevik ved SINTEF.

Dette blir spesielt alvorlig for barn, fordi de har mye dårligere temperaturregulering enn voksne og vil derfor også håndtere varme omgivelser dårligere.

Ifølge professor Odd Didrik Saupstad ved Rikshospitalet hender det med jevne mellomrom at de får inn dehydrerte og overoppvarmede barn som har sittet i varme biler.

- Jeg har selv opplevd å ta i mot barn med temperatur på opptil 42 grader, sier han i et intervju med Dagbladet.

Hans klare råd er at barn aldri må etterlates i bilen på varme sommerdager.

Fatale følger

SVETTE: Høye temperaturer i bil er ekstra farlig fordi lufta er stillestående
SVETTE: Høye temperaturer i bil er ekstra farlig fordi lufta er stillestående Foto: Foto: Roger Aarli-Grøndalen

Når kroppen ikke lenger klarer å kvitte seg med overskuddsvarmen, kan flere forhold raskt inntreffe.

- Ved en rask økning av kroppstemperaturen kan hjernen bli skadet, med pustestopp som følge. Hjertet kan også stoppe opp, sier lege Hosein Banitalebi hos Helsepartner.

Overopphetingen kan også føre til dehydrering, som igjen kan få fatale følger.

Rask pust, hyperventilering, kan også være en konsekvens av høy temperatur. Det igjen kan føre til uønsket tømming av CO2 i kroppen (syrebasen forskyves), som igjen kan føre til at man slutter å puste og besvimer.

Les også: Glemmer barna i glohet bil

Barn særlig utsatt

Det er spesielt små barn som er utsatt i den varmen vi har nå.

Barn i første leveår har dårlig temperaturregulering, i tillegg til at de beveger seg lite og på den måten ikke klarer å skape luftsirkulasjon rundt kroppen.

Ifølge Klikk.nos tilknyttede medisinske ekspert, lege Thor-Øistein Endsjø, kan konsekvensene av å etterlate et barn i en varm bil inntreffe hurtig.

- Ved direkte bestråling kan temperaturen i bilen raskt stige til over 40 grader i løpet av kort tid, selv om temperaturen i skyggen er på 25 grader. Dette kan igjen raskt føre til 40 graders kroppstemperatur som kan resultere i hjertestans og hjerneskade. Og dette kan skje fort for små barn - særlig i første leveår er evnene til å regulere kroppstemperaturen dårlig, sier han.

Risiko selv ved kjøring

Ifølge Endsjø er det en risiko bare å kjøre med barn en varm sommerdag dersom det ikke er kjøling i bilen.

- Sørg for gjennomtrekk og blending av vinduene, og pass også på at barna får drikke.

Les også:

Slik sikrer du barn i bil

Fiskeskinn mot rynker

Enkle råd for sikker båtbruk

Denne saken ble første gang publisert 01/07 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også