Brukt opp egenmeldingsdagene for sykt barn allerede, sier du? Har barnet ditt vært forkjøla, hatt omgangsyke og influensa i vinter?

Da kan det være lurt å gjøre noen grep. Det er nemlig ikke bare god håndhygiene, hosting i albuen og vaksinering som kan beskytte oss mot virus og bakterier.

Vi kan også gjøre mye ved hjelp av hverdagskostholdet vårt.

- For å bygge opp barnets immunforsvar er det lurt at hverdagsmaten består av mat som snille bakterier i magen trives med.

De gode bakteriene programmerer nemlig immunforsvaret, sier Berit Nordstrand, grunnlegger av Fraiva, overlege, seksbarnsmor og forfatter av boken "Mat med mer".

Snille bakterier

Hun er opptatt av kosthold både i forebygging og som endel av behandling og anbefaler å styrke tarmbakteriemiljøet med havre og bygg, hvitløk, løk, ingefær, kål og rotgrønnsaker, syrnede meieriprodukter med naturlige eller tilsatte bakteriekulturer, og gjerne fermentert og syrnet mat. Begrens mat med "tilsatt sukker".

Hun anbefaler også råvarer med kraftige antioksidanter og levende plantestoff som grønn te, fargerike bær og grønnsaker, urter og krydder. Både bakteriefloraen i magen og immuncellene i blodet styrkes av slik plantekraft.

Proteinkilder og naturlig fett

bær,immunfosvar,barn,grønnsaker,kosthold

IKKE BARE BLÅBÆR: Lege, kostholdsekspert og seksbarnsmor Berit Nordstrand anbefaler foreldre å gi barna sine fargerike bær og grønnsaker. Selv lager hun smoothies med både bringebær og blåbær. © Foto: Istock

Helene Aure,barn,kosthold

MIDDELHAVSMAT: Ernæringsfysiolog Helene Aure slår et slag for middelhavskost. Det hjelper nemlig mot sykdom. © Foto: Balderklinikken

Berit Nordstrand,kosthold,barn,immunforsvaret

GODE BAKTERIER: Lege og seksbarnsmor Berit Nordstrand mener vi må begynne med magen når vi skal styrke immunforsvaret. Start med å tilføre snille bakterier, det vil hjelpe. © Foto: Pål Rødahl/ Fraiva

Immunforsvaret er storforbrukere av aminosyrer og fettsyrer og trenger flotte proteinkilder og naturlig fet mat som for eksempel fisk, kjøtt, egg, meieriprodukt, nøtter og frø, bønner, linser og quinoa.

- For voksne er grønn te veldig bra, og barn kan gjerne drikke urtete med honning i. Immunstyrkende mat vil gi tarmbakterier og immunceller som trives og gjør en flott jobb i kampen mot sykdom, sier overlegen til Foreldre & Barn.

Hun mener det er viktig å kose seg med mat som også er bra for kroppen, især når kroppen sliter med sykdom og matlysten ikke er på topp.

Berit Nordstrand forteller at selv små matgrep kan gi stor effekt - bytt ut hvit ris med byggryn og du får mange flere nyttige byggeklosser per tygg, for eksempel B- vitaminer og selen.

- Når immunforsvaret skal mobilisere til kamp lages det millioner av nye celler og prosessen krever D-vitaminer og naturlige fettsyrer. Fisk, plantefett og tilskudd som tran er flott. Prøv å få i mest mulig farger når du lager maten. Bruk gjerne masse skogsbær som både bringebær og blåbær i smoothie.

Middelhavskosthold

Helene Aure, ernæringsfysiolog ved Balderklinikken, anbefaler foreldre å diske opp med et typisk middelhavskosthold.

Riktige valg er fisk, kylling, egg, meieriprodukter, avokado, frø, grønnsaker, frukt, bær, linser og bønner.

10 tips til kosemat for immunforsvaret

1. Hummusdip til staver av fargerike grønnsaker (husk oransje og grønne grønnsaker).

2. Grønn smoothie, velg gjerne mørkegrønne farger, som babyspinat, rukkola og grønnkål. Rød bær smoothie kan også tilsettes noe grønt!

3. Rød smoothie, med fargerike bær og syrnet melk eller yoghurt (uten tilsatt sukker), samt litt kaldpresset linfrøolje.

4. Havregrøt/ gryn, gjerne med bær

5. Grønnkålkrisp. Riv opp bladene av 2-3 blader grønnkål og ha dem i en bolle. Tilsett 1 ss olivenolje og ørlitt salt. Spre grønnkålen utover i et tynt lag på bakepapir på en stekeplate. Stekes i forvarmet ovn på 175 C i 10-12 minutter.

6. Fruktsalat med masse bær, c-vitaminfrukt og yoghurt naturell

7. Kyllingsuppe og tomatsuppe

8. Laks

9. Egg/omelett/eggerøre

10. Ovnsbakte grønnsaker

Kilde: Fraiva.no

- Litt større barn kan også prøve nøtter, men hele nøtter skal du ikke gi til barn under 3 år da det kan sette seg fast i halsen, men du kan bruke malte nøtter og mandler i matlagingen. For barn med pollenallergi, bør du være obs på eventuelle kryssreaksjoner på nøtter, sier hun til Foreldre & Barn.

Et immunstyrkende kosthold bør også bestå av grove kornprodukter og naturris.

Unngå bearbeidet mat

- Prøv å unngå bearbeidet mat, lag heller maten fra bunnen av.

De minste liker gjerne puréer av blomkål, brokkoli, gulrot, søtpotet eller potet, sier Helene Aure.

Ernæringsfysiologens beste triks er å lage barnefavoritten smoothie med 2 dl frosne bringebær, 1 banan, 1 egg eller 2-3 ss cottage cheese/ kesam og spe med vann eller melk.

Vinterstid anbefaler hun å kjøpe frosne bær i femkilosposer.

- Det er like bra og mye billigere, fastslår ernæringsfysiologen.

Matvare

Næringsinnhold

Helseeffekt

Avokado

Folat,vitamin C, kalium og enumettet fett

Hjelper for dannelsen av friske røde blodceller. Fremmer jernopptaket. Styrker bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Virker blodtrykksenkende og regulerer vannbalansen i kroppen.

Hvitløk

Vitamin C, B6, kalium, antibakterielle stoffer og sterke plantestoffer, såkalte fytokjemikalier

Bekjemper utviklingen av kreft, forebygger åreforkalkning og høyt kolesterol. Regulerer væskebalansen og blodtrykket. Forhindrer bakterievekst i sår og hjelper mot forkjølelse.

Grønnkål

Kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, folat, kalsium og vitamin C.

Regulerer fordøyelsen og er viktig for normal celledeling og kreftforebygging. Styrker immunforsvaret og skjelettet, bedrer jernopptaket og hjelper kroppen i kampen mot forurensing og stress.

Blåbær

Vitamin C og antioksidanter

Forebygger kreft, reduserer betennelser, forebygger aldersbetingede øyesykdommer og hjertesykdom. Styrker immunforsvaret, fremmer opptaket av jern fra maten og virker mageregulerende.

Kålrot

Vitamin C og folat

Styrker bindevevet i tenner, skjelett, hud og sener. Fremmer jernopptaket i tarmen og beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler. Viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt DNA.

Aspargesbønner

Fiber og folat

Styrker de helsebringende bakteriene i tarmen, forhindrer forstoppelse, binder til seg kolesterol og frakter det ut av kroppen. Viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer.

Pastinakk

Stivelse, folat, kostfiber, niacin og kalium.

Sørger for at musklenes energilager fylles opp. Gir jevnt blodsukker og god fordøyelse. Virker blodtrykksenkende og regulere vannbalansen i kroppen.

Sellerirot

Kostfiber, Vitamin C og folat

Sikrer at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt og beskytter mot kreft i tarmen. Senker kolestrolet og styrker immunforsvaret. Sørger for god bindevevsdannelse og et godt opptak av jern.

Potet

Stivelse, Vitamin C og kalium og jern

Gir energi til kroppen og sørger for at musklenes energilager fylles opp. Fremmer jernopptaket i tarmen og fornyer brukt vitamin E. Holder væske- og elektrolyttbalansen i kroppen normal.

Søtpotet

Stivelse, betakaroten og kostfiber

Hjelper fordøyelsen og immunforsvaret. Virker positivt for synet, huden og normal celledeling.

Quinoa

Protein, flerumettede, essensielle fettsyrer, E- og B-vitaminer, kalsium og jern.

Stabilt blodsukker, nyttig for fordøyelsen, gir energi og styrke til muskler.

Bygg

Protein, kostfiber og stivelse.

Redusere kolesterolnivået i blodet, kontrollere glukosenivået i blodet, regulere tarmfunksjonen og beskytter mot visse typer kreft.

Gulrot

Vitamin A i form av betakaroten og andre karotenoider.

Viktig for synet og nattesynet. Styrker kroppen mot infeksjoner og sørger for at celledelingen går normalt.

Havre

Betaglukaner og flerumettet fett

Bidrar til å redusere kolesterolnivået i kroppen og er godt for magen. Bidrar til å holde blodsukkeret stabilt.

Persillerot

Vitamin C, kostfiber og folat

Sikrer at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt. Viktig for jernopptaket, og beskytter cellene våre i kampen mot kreft.

Egg

Vitamin D, vitamin E, selen, fosfor, folat, riboflavin og B12, vitamin A og jern

Viktig næringsmiddel som fungerer som byggestein for kroppen. De fleste næringsstoffer kroppen trenger er tilstede i egget.

Laks

Protein, omega 3-fettsyrer, Vitamin D og selen

Bygger og vedlikeholder alle kroppens celler. Forebygger og bremser utviklingen av hjerte- og karsyksdommer. Vedlikeholder og styrker skjelettet.

Torsk

Protein, vitamin D, vitamin B12 og selen

Vedlikeholder og styrker skjelettet. Bidrar til å forebygge blodmangel. Vedlikeholder alle kroppens celler.

Banan

Kostfiber, vitamin B6 og kalium

Sikrer god hjertehelse og omdanner proteiner, fett og karbohydrater fra maten til energi til cellene våre.

Syrnede meieriprodukter

Probiotiske bakterier

Bidrar de til å stabilisere en sunn bakterieflora i tarmen, og beskytter mot de skadelige bakteriene.

Bringebær

Vitamin C og kostfiber, og mye antioksidanter, såkalte fenoler.

Forebygger kreft og hjertesykdom. Styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten. Gunstig for tarmhelsen og sørger for en god fordøyelse.

Blomkål

Vitamin C, folat og sterke helsebringende plantestoffer

Fremmer jernopptaket.Styrker bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Når du kutter opp eller tygger blomkål, frigjøres plantestoffene glukosinolater og tiocyanater, stoffer som forbygger kreft.

Ingefær

Antioksidanter

Letter fordøyelsen, virker kvalmelindrende og betennelsesdempende. Kan være gunstig for revmatikere.

Kilder: Bama.no, Opplysningskontoret for Brød og Korn, Helsekostopplysningen.no, Godfisk.no, Matprat.no og Melk.no

barn, grønnsaker,immunforsvar

LITTLE CHEF: Er du så heldig at barnet ditt liker grønnsaker, kan du bare slappe av. Rotgrønnsaker og løk gjør nemlig barnet mer motstandsdyktig mot sykdom. © Foto: Istock

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!