Mens vi tidligere maste om at ungene måtte ta C-vitaminer for å unngå forkjølelse, peker stadig mer forskning mot at vi har konsentrert oss om feil bokstav:

C-vitaminer er ikke vidunderkuren. Men det er muligens D-vitaminer. D-vitaminer kan være like essensielt for immunforsvaret som batteriet er for bilen din.

En amerikansk studie fra 2009 konkluderte med at D-vitaminer ikke bare holder bein og skjelett sterke, de kan også spille en nøkkelrolle i immunforsvaret. Studien, som ble publisert i JAMAs Archives of Internal Medicine, viste at forsøkspersonene med lavest nivå av D-vitaminer i kroppen, også ble oftest rammet av luftveisinfeksjoner.

En annen amerikansk studie viser at spedbarn som har lave nivåer av vitamin D har økt sjanse for å få luftveisinfeksjoner som bronkiolitt. Riktig inntak av vitaminet kan også begrense små barns risiko for trangpustethet og pusteproblemer ved forkjølelser eller astma.

En studie utført i Danmark i 2010 viste at immunforsvarets "krigerceller" - T-lymfocytter - er helt avhengige av D-vitamin for å fungere.

De danske forskerne sammenlignet immunforsvarets avhengighet av D-vitamin med bilens avhengighet av batteriet.

Uten D-vitamin kan ikke immunforsvarets T-lymfocytter komme i gang med arbeidet.

Beskytter mot depresjon, beinskjørhet og virus

I tillegg til å styrke immunforsvaret og beskytte oss mot virusinfeksjoner, har D-vitaminer en lang rekke positive egenskaper. Det gir sterkere beinbygning ved å hjelpe kroppen til å ta opp kalsium, gir beskyttelse mot depresjon og beskytter mot beinskjørhet og brudd.

Forskning viser også en mulig sammenheng mellom mangel på D-vitamin og kreft, multippel sklerose og diabetes. Alvorlig mangel på D-vitamin hos barn kan føre til sykdommen rakitt, som gir deformerte og svake knokler hos barn grunnet for lite kalsium i skjelettet.

Tilstrekkelig D-vitamin er med andre ord essensielt for god helse. Men får barna dine i seg nok? Tar de tran hver dag, er trolig alt som det skal være. Tran inneholder ikke bare rikelig med D-vitamin, men også omega 3, og bør tas daglig av både barn og voksne.

Men en rapport utarbeidet ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, viser at 50 prosent av oss nordmenn får mindre enn den daglige anbefalte dosen på 7,5 mikrogram for voksne og barn over to år, og 10 mikrogram for små barn og eldre over 60.

D-vitamin tas opp i kroppen dels gjennom sollys, dels gjennom kostholdet vårt. For oss her i nord, der sola stort sett glimrer med sitt fravær fra oktober til april, er tilskudd av D-vitamin essensielt for at vi skal få i oss nok.

Tran inneholder både rikelig med D-vitamin og omega 3, og bør tas daglig av både voksne og barn hele året.

For de som sliter med å få tranen ned, finnes det gode alternativer. De siste årene er stadig flere matvarer beriket med D-vitamin, etter oppfordring fra Helsedirektoratet.

Matvarer som inneholder eller er tilsatt D-vitamin:

All norsk smør og margarin

Ekstra lett melk fra Tine og Q

Vita hjertego' oljer

Fet fisk, som makrell, tunfisk, laks, ørret, sild

Så lett gulost fra Synnøve Finden

Smart kaviar

Eggeplomme

Enkelte frokostblandinger

Enkelte brødtyper

Tran

I tillegg finnes D-vitamin som tabletter eller dråper du kan tilsette i mat, for eksempel i spedbarnsgrøten.

Mindre D-vitamin i nord

Professor Haakon Meyer ved Folkehelseinstituttet og Universitetet i Oslo er leder av Ernæringsrådet. Han påpeker at de aller fleste nordmenn får nok D-vitamin i løpet av sommermånedene fra sola, ettersom opptaket av D-vitamin gjennom huden er svært effektiv. Unntaket er personer som er lite ute, og personer med mørk hudfarge.

Det er i vinterhalvåret mangel på D-vitamin kan bli et problem i Norge.

- I de fleste land er inntaket av D-vitamin lavere enn i Norge, blant annet fordi vi har hatt tradisjonen med å ta tran. Likevel er det en del nordmenn som får for lite D-vitamin i vinterhalvåret, sier Meyer.

Studier viser at tenåringer er den gruppen med minst D-vitamin i kosten. I Oslo har åtte av ti voksne tilstrekkelig med D-vitamin også om vinteren, mens i Nord-Norge har flere enn 40 prosent verdier litt lavere enn den anbefalte mengden.

- Vi har ikke like gode data på barn, men studien viser at blant spedbarn som får brystmelk har 30 prosent lavere D-vitaminverdier enn anbefalt. Morsmelk inneholder en lang rekke viktige næringsstoffer, men D-vitamin er det lite av. Derfor bør spedbarn som ammes få tilskudd av tran eller D-vitamin dråper, sier Meyer.

Meyer er del av en forskningsgruppe som jobber med en kunnskapsoppsummering om D-vitaminets betydning for helsen. Om D-vitaminets påvirkning på immunforsvaret vil han foreløpig ikke konkludere.

- Vi ser fram til mer forskning på dette temaet. Inntil videre kan jeg ikke si annet enn at dette er veldig spennende, men vi vet ikke helt sikkert ennå hvor stor betydning D-vitaminet har for immunforsvaret, sier han.

tran, vitamintilskudd, barn

TA TRAN: Både barn og voksne bør ta tran eller tilskudd av D-vitamin daglig. Det styrker både beinbygningen og immunforsvaret. © FOTO: Colourbox

Overdose skal mye til

D-vitamin lagres i kroppen, og det er dermed en mulighet for å få for mye D-vitamin. De norske og europeiske retningslinjene tilsier at en dagsdose over 25 mikrogram er for mye for barn, mens en dagsdose over 50 mikrogram er for mye for voksne. Anbefalt dose er 10 mikrogram for spedbarn og 7,5 mikrogram for voksne.

- Mange mener at disse grensene er veldig strenge, og at vi bør åpne opp for større doser. Det er først og fremst ved veldig høye doser over tid at det er en rell fare for overdose. Det kan resultere i for høyt kalsiumnivå i blodet, men det skal mye til, poengterer Meyer.

Han understreker imidlertid at det ikke er noen grunn til å gi barna mer D-vitamin enn de norske retningslinjene anbefaler.

- Et vanlig norsk kosthold sammen med en daglig dose tran eller D-vitamindråper er nok til å opprettholde høye nok nivåer av D-vitamin gjennom vinteren, sier Meyer.

Vanskelig å få nok gjennom kosten

Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet opplyser at det nå jobbes med en revidering av Helsedirektoratets anbefalinger for spedbarnsernæring. Arbeidet skal være klart ved årsskiftet 2012/2013.

- At D-vitamin skal ha betydning for immunforsvaret har jeg ikke sett studier på, men det foregår veldig mye spennende forskning på ernæringsfeltet. Det er veldig interessant dersom det viser seg at dette vitaminet har innvirkning på immunforsvaret. Det blir det spennende å følge med på, sier Øien.

For noen år tilbake innførte Helsedirektoratet tiltak for å sikre at alle barn i Norge får nok D-vitaminer. Alle barn av ikke-vestlige innvandrere får nå gratis D-vitamindråper på helsestasjonen.

- Når huden utsettes for sollys produseres D-vitamin i huden, men mørk hud trenger lenger eksponering for sollys for å oppnå samme effekt. Det er vanskelig å sørge for nok D-vitamin gjennom kosten, spesielt for barn. Derfor anbefaler vi tilskudd av D-vitamin fra fire ukers alder. Vi har hatt noen tilfeller av rakitt blant barn i enkelte innvandrergrupper, og selv om det ikke er høye tall er det alvorlig for dem som rammes. Derfor ble dette tiltaket innført, forklarer Øien.

Inntil videre gjelder Helsedirektoratets anbefaling om en daglig dose tran til alle barn.

Sliter du med å få barnet ditt til å ta tran, finnes det andre kilder til D-vitaminer. Ekstra lett melk er tilsatt D-vitaminer, det samme er alt norsk smør og margarin. I tillegg dukker det stadig opp nye matvarer som er beriket med D-vitamin, blant annet frokostblandinger, ost, enkelte brødtyper og vegetabilske oljer.

Til spedbarn er det enkleste trolig D-vitamindråper.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les også:

Hva slags personlighet får barnet ditt?

Sunt å være syk

Er barnet for sykt for barnehagen?

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!