Tirsdag skrev klikk.no om hvor fort en bil blir så varm at den er helsefarlig for barn.

Samme problemstilling gjelder for tog.

Da et noe forsinket 15.45-tog kjørte fra Nationaltheatret stasjon kl. 16.09 onsdag ettermiddag, målte et medbrakt termometer 30,7 grader.

Ved Drammen pekte pila på 35,4 grader, til tross for flere åpne vinduer og nedtrukne solskjermer.

I løpet av en halvannen times tur fra Oslo til Tønsberg lå snittemperaturen på 32,5 grader.

Dette skjedde mens det var delvis skyet og 28 grader ute. Tidligere i uka har det vært varmere.

Farlig for barn

- Mellom 28 og 31 grader i omgivelsene klarer kroppen til en viss grad å kompensere for varmestresset, vel å merke når du sitter i badeshorts. Stiger temperaturen over 31 grader vil hudtemperaturene stige, svetteaktiviteten øke og etter hvert vil kroppstemperauren også stige. Hvor raskt dette skjer avhenger av hvor mye svette man klarer å produsere og fordampe, og da må det være ventilering i bilen, uttalte fysiolog Hilde Færevik ved SINTEF, i tirsdagens artikkel.

Høye temperaturer er spesielt alvorlig for barn, fordi de har mye dårligere temperaturregulering enn voksne. Dermed håndterer de også varme omgivelser dårligere.

- Vi har hatt tilfeller med dehydrerte barn på tog, bekrefter NSBs informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Får aircondition

- De gamle togsettene blir for varme på solrike dager, og vi har bestilt en fullstendig oppgradering av disse, sier Lundeby.

Togene skal få aircondition.

Lundeby sier at NSB allerede er igang med arbeidet, og at oppgraderingene vil skje gradvis, etter hvert som de har anledning til å ta togvogner ut av den daglige driften.

- Hvordan skal reisende med små barn få en mest mulig trygg og komfortabel reise mens vi venter på oppgraderingene?

- Jeg vil oppfordre alle til å ta med seg ekstra væske i årets varmeste uker. Det er viktig at barn får nok å drikke.

Hett i kontorvogna

For øvrig uttaler Arbeidstilsynet at temperaturer under 19 og over 26 grader bør unngås på en arbeidsplass. Dette klarer ikke NSB å etterleve i alle sine kontorvogner.

- Vi har samme utfordring i kontorvognene. De blir en del av oppgraderingen, sier Lundeby.

LES OGSÅ:

Så mye må barn drikke

Slik får du sove i varmen

Ta toget til Syden

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!