OFTERE AMMING: Små babyer som ammes trenger ikke nødvendigvis å drikke vann, men bør ammes litt oftere enn vanlig. © Foto: Thinkstock

Sol, varme og glade barn som leker - sommeren bringer med seg mange etterlengtede gleder. Men det er visse ting man skal passe ekstra godt på.

Når sola steiker og temperaturen ligger på rundt 30 grader, husker de fleste av oss på å beskytte barnas hud mot sola med trygge solkremer beregnet for barn.

Like viktig er det å passe på at de små får i seg nok væske i løpet av de varme dagene, slik at de ikke blir dehydrert.

Større barn mest utsatt

- Barn må alltid ha tilgang på væske i varmen, sier helsesøster Hilde Stølevik ved Grünerløkka Helsestasjon i Oslo.

- Barn er flinke til å justere væskeinntaket selv når de har tilgang på vann. De kjenner som regel selv om de trenger drikke, og tar til seg det de har behov for, forteller hun.

Selv om man kan være ekstra påpasselig med de minste barna som ikke kan uttrykke seg selv, er det de litt større barna som er mest utsatt.

- Barn som går i barnehagen eller på skolen trenger mye vann. Det er de som er mest i faresonen for dehydrering. De er mye i aktivitet, og må ha tilgang på vann hele tiden, sier Stølevik, som har inntrykk av at barna selv er flinke til å si fra om de trenger noe å drikke.

Ikke vann til de aller minste

Også de minste barna må få i seg nok væske, men her er det viktigere med melk.

- Spebarn som fullammes trenger ikke få vann i tillegg til morsmelk. I stedet bør mor amme oftere, sier Anne Sigstad, fungerende daglig leder i Ammehjelpen.

Morsmelken er nemlig optimalt sammensatt både for å slukke barnets tørst, opprettholde saltbalansen i kroppen og gi barnet næring.

- Magesekken til de minste barna er veldig liten. Gir du et spebarn mye vann å drikke, vil magen fylles opp av vann i stedet for melk. Barnet vil dermed kanskje ikke uttrykke sult når det er sultent, fordi magen er fylt opp av vann i stedet for næring, sier Sigstad.

Hun henviser til Ammehjelpen.no, som har flere artikler om amming i varmen. Hun understreker også at en ammende må være ekstra nøye med å drikke mye selv når det er varmt.

- Ammer du oftere, må du drikke mer selv. Og ikke nødvendigvis bare vann. Det er viktig å passe på saltbalansen også, sier Sigstad.

Ti prosent

- På dager da temperaturen ligger på rundt 30 grader, hvor mye væske skal et barn få i seg i løpet av en dag?

- Det sies jo at barn skal ha i seg væske som utgjør ti prosent av kroppsvekten. Men man må også huske på at middagsmat inneholder en del væske det også. Selv ville jeg sørget for at barnet mitt fikk i seg minst en liter væske om dagen, sier helsesøster Hilde Stølevik til Foreldre.no.

Men hvordan kontrollerer man at barnet får i seg nok væske?

Nå som det er så varmt må foreldrene være ekstra obs. Stølevik mener at barnets urin er det enkleste å følge med på.

- Bleiebarn bør ha flere våte bleier om dagen. Spesielt morgenbleia bør være veldig god og våt.

- For de litt større barna, kan det være lurt å kikke ned i do etter besøket for å se om urinen er konsentrert. Jo svakere farge og lukt, jo bedre.

Vann, ikke brus

På varme dager er det kanskje en enda større fristelse for barn med noe som smaker godt. Men det enkle er ofte det beste:

- Vann er det absolutt beste. Best for tørsten og best for kroppen, sier helsesøsteren.

Selv om det kanskje er enkelt å gi barna brus eller saft når de maser på noe godt å drikke, bør du styre unna.

- Saft og brus bør ikke gis mer enn en gang i uka, det er ikke bra for tennene. Juice kan være greit til måltider, men vann er det aller beste. Det er viktig at barna ikke blir vant til å drikke saft eller brus hele tiden, sier Stølevik.

SOL, SOMMER OG IS: Selvfølgelig skal barna få spise is i varmen. Men pass på at de får i seg nok vann også.

SOL, SOMMER OG IS: Selvfølgelig skal barna få spise is i varmen. Men pass på at de får i seg nok vann også. © Foto: Thinkstock

Is?

Det kan være en prøvelse å få i barna all den væsken du mener de trenger, men som de ikke selv er spesielt interessert i.

Is er kanskje sommerens største fristelse for barn. Det kan være vanskelig å nekte barna is i sommervarmen, men pass på at isspisingen ikke skjer for ofte og at is bare er i tillegg til vann, ikke istedenfor.

- Is er bra for varmen, men ikke for tennene, sier Hilde Stølevik.

Fruktbiter og -drikke

Et godt alternativ til is er frukt. Frukter som melon, appelsin, nektarin, mango og jordbær kan deles opp i biter eller blandes til en fristende smoothie.

Frukt er sunt, godt og rikt på væske og næring.

- Frukt kan også moses og fryses til isbiter. Det er ofte spennende for barna, sier helsesøsteren.

Frys vannet!

Et annet triks kan være å fryse halvfulle flasker med vann til det blir til is. Det er ofte litt mer stas, og holder seg dessuten kaldt lengre.

Morsomme glass og drikkeflasker kan være en annen måte å gjøre væsken mer attraktiv på. Sugerør i forskjellige former og farger kan også virke ekstra spennende.

Husk også at du som forelder er barnas viktigste forbilde. Det er derfor ekstra viktig at du drikker rikelig med vann - og at du gjør det foran barna!

Les også:

Varm, innestengt luft på soverommet øker risikoen for krybbedød

Slik beskytter du barna mot insektstikk

Alva (4) elsker å sove ute i hengekøya

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!