Nå kan du kjenne livmoren et par centimeter over navlen når du ligger på ryggen.

Babyen er rundt 28 centimeter langt og veier omtrent 600 gram. Nå er vi visst oppe i grapefruktstørrelse.

Rødlig hud

Kroppen begynner å bli mer velproporsjonert, men siden underhudsfettet mangler, er både beinmasse, organer og blodårer synlige under huden. Dette er årsaken til at barn som er født ekstremt tidlig har litt rødlig hud.

Cellene i babyhjernen modnes mer og mer. Øynene kan se litt utstående ut, og også dette skyldes at fettlaget ikke er bygget opp ennå.

Om fødselen starter

Dersom du fra nå og utover skulle merke at kynnerne blir regelmessige, eller at de presser nedover i underlivet, skal du ta kontakt med jordmor, lege eller fødestedet ditt.

Det er bedre med en sjekk for mye enn at du skal gå og være bekymret fordi du lurer på om noe er på gang.

Babyen kan klare seg

Det finnes nemlig eksempler på barn som har klart seg fint etter å ha blitt født i uke 23, men det er langt fra noen ideell situasjon.

Skulle babyen bli født nå, vil det gå mange uker og ofte måneder før du vet med sikkerhet om det går bra med det lille nurket.

Pigmentflekker og leggkramper

Hormonene gjør at det er lett å sprenge små årer i for eksempel ansiktet og på lårene. Det økte pigmentet gjør deg lettere brun, men det kan også gi deg brungrå flekker på kroppen hvis du soler deg.

Leggkramper er helt normalt - og veldig vondt. Noen får det kun om natten, mens andre er plaget også på dagtid. Den kan hjelpe meg magnesiumtilskudd, men snakk i så fall først med lege eller jordmor.

Sjekk blodtrykket

Til nå i graviditeten har du hatt litt lavere blodtrykk enn ellers, men det kommer til å stige litt mer mot fødselen. Blodtrykket sjekkes på hver kontroll.

Om blodtrykket blir for høyt, kan det være tegn på svangerskapsforgiftning.

UKENS MAMMATIPS:

Nå kan det være lurt å gjøre knipeøvelser hver dag. På den måten minsker du sjansene for urinlekkasje i siste del av svangerskapet og etter fødselen. Det kan også ha innvirkning på sexlivet. Gode bekkenbunnmuskler er med på å stabilisere bekkenet ditt, og gir deg derfor også en bedre holdning og sterkere rygg.

Knipeøvelser hjelper deg dessuten med å være bevisst på bekkenet og underlivet når fødselen starter. Da skal du kjenne at du «gir etter», i stedet for å knipe og holde igjen.

Fra jordmor Tone Dyran Smith:

"Er du glad i å danse? Salsa passer fint for gravide. Da må du svinge skikkelig på hoftene, noe som er bra for bekkenet."

Knipeøvelser kan du gjøre hvor som helst og når som helst, for det er ingen som kan se på deg at du gjør dem. Etter fødselen blir det ekstra viktig å gjøre slike øvelser, så det er lurt å gjøre det til en vane allerede nå.

Er du usikker på hvilke muskler du skal knipe, kan du finne ut dette ved å sette en finger opp i skjeden og knipe rundt den. Deretter er det bare å sette i gang å trene. Knip musklene sammen mens du teller til fem, hold så litt, og slipp så sakte ned igjen. Gjør flere repetisjonen og gjenta flere ganger om dagen, for eksempel mens du venter på bussen.

UKENS PAPPATIPS:

Den moderne farsrollen gir deg mer rom for å være viktig i barnets liv allerede fra fødselen. Men vær forberedt på at du selv må sørge for at du får denne viktige kontakten med babyen i starten. Det er mor som føder, og det er mor som ammer. Hun vil høyst sannsynlig både ta og beholde styringen om du ikke viser at du er der.

Skift bleier, finn fram klær, hold babyen tett inntil deg, hud mot hud, og bær det gråtende barnet når det trengs. Lær deg babyens vaner, slik at du ikke trenger å spørre mor om alt.

Hør denne ukens episode av 40 uker - en podcast om å være gravid, med redaktør Mari Midtstigen.

Les hele saken

Se flere saker fra: Gravid uke for uke