I løpet av de neste tre ukene vil fosteret fordoble sin lengde, og kjønnet vil bli synlig.

Nå er det 41-52 millimeter stort og veier rundt 5-10 gram.

Den lille i magen er omtrent på størrelse med sitrusfrukten lime.

Hjernen har omtrent samme struktur som den vil ha ved fødselen, bare betydelig mindre. Hjernen vil faktisk ikke være fullvokst før barnet er sju år gammelt.

Nå vil man i noen tilfeller kunne høre fosterets hjerteslag via et ultralydapparat hos jordmor/lege.

Vektøkning

Kanskje har du foreløpig gått lite opp i vekt, men snart kommer vektøkningen sakte men sikkert hos de fleste.

Det er normalt å legge på seg alt fra 6 til 20 kilo i løpet av svangerskapet. I første trimester er gjennomsnittlig vektøkning 0,5-1 kg i måneden. Er du slank, kan du trygt legge på deg 12-15 kg i løpet av hele svangerskapet.

Fra jordmor Tone Dyran Smith:

"Som jordmor møter jeg mange spreke kvinner som trener, men hva med deg som ikke liker å trene? Kom deg ut på tur. Ta med deg en pute og et teppe. Ta en pause og sett deg under et tre eller legg deg ned på gresset og nyt himmelen. Regner det, så åpne opp munnen og fang regndråpene."

En banan om dagen

Spis og kos deg, men vær klar over at du ikke trenger mer enn 50-100 kalorier ekstra om dagen, 200-300 kalorier ekstra de siste ukene.

100 kalorier tilsvarer omtrent en banan.

UKENS MAMMATIPS:

Trening er viktig, også når du er gravid. Prøv å gå en tur om dagen, selv om du kanskje føler deg litt dårlig. Be gjerne arbeidsgiver om en ekstra pause for å få gå tur.

Fortsett med moderat trening om dette var noe du drev med før du ble gravid. Da kan du komme i ditt livs form. løpet av graviditeten øker nemlig blodvolumet med opptil 40 prosent, noe som gjør at hjertet må jobbe mer enn ellers med å pumpe blodet rundt i kroppen. Det økte blodvolumet fører til at kroppen har mer av de oksygenbærende røde blodlegemene.

Effekten av en graviditet blir altså det samme som effekten av å trene i høydehus; et sterkere hjerte og mer oksygen i blodet. De som får trent under graviditeten kan faktisk ende opp med å bli i bedre form etter at de har fått barn enn hva de var før de ble gravide.

Men som gravid bør du aldri presse deg selv, eller trene slik at det føles ubehagelig.

UKENS PAPPATIPS:

Kjøp eller lån ei bok om å bli pappa. De siste årene har det kommet ut flere pappabøker som kombinerer humor og nyttig informasjon.

Hør denne ukens episode av 40 uker - en podcast om å være gravid, med redaktør Mari Midtstigen.

Les hele saken

Se flere saker fra: Gravid uke for uke