Mange kvinner er for trange eller har så store smerter nedentil at det er vanskelig å etablere et seksualliv, i følge fysioterapeut Ingrid Næss ved Storo og Nydalen Mensendieck-Fysioterapi. Eksakt hvor mange det dreier seg om, vet man ikke.

For mange er det vanskelig å gjennomføre et samleie og bli gravid.

- Det finnes ingen studier på hvor mange det gjelder, sier fysioterapeut Ingrid Næss, som har jobbet med å hjelpe kvinner å utvide skjeden og annen problematikk rundt bekkenbunnen, i 15 år.

Lite omtalt problematikk

Årsakene til at kvinner er for trange, kan være flere. Det kan være såvel fysiologiske som psykologiske årsaker til hun opplever at det blir for trangt eller smertefullt med samleie.

For mange er det vanskelig å gjennomføre et samleie og bli gravid.

- Dette er en pasientgruppe som er lite omtalt, forteller Næss, som også skriver masteroppgave om temaet.

Mange av kvinnene som kommer til henne har gått med plagene i flere år.

- De kan oppdage dette når de kommer i puberteten og skal begynne å bruke tampong, for eksempel. Eller når de skal ha sitt første samleie. De kan ha hørt at det kan gjøre litt vondt den første gangen, og tenker at det er normalt, sier hun.

- Men det er ikke normalt hvis problemet er vedvarende.

Bør få hjelp tidlig

Hvis jenta har et åpent forhold til en voksen, eller har en dyktig helsesøster hun kan snakke med, kan hun få hjelp tidlig og lære seg teknikker som hjelper henne å utvide skjeden.

Dessverre er det ikke alle som får hjelp i ungdomsårene.

- Når de kommer til meg, er de gjerne rundt 26 - 27 år og i etableringsfasen, og de kan ha gått med smerter i mange år. Jeg skulle ønske jeg kunne møte dem når de først oppdager problemet, så de slipper å gå med smerter så lenge.

Tabubelagt

Det er skrevet mange artikler om kvinner som føler de er for vide. Men nesten ingen skriver om de som har motsatt problem.

- Disse kvinnene kjenner seg veldig alene. Samfunnet og media skaper et bilde av at seksualiteten er fin og flott, og uproblematisk. De føler nok at de ikke lever opp til dette bildet.

- Det er ikke sikkert de tror det er et fysisk problem en gang, og tenker at det vil bli bedre etter hvert, sier Næss.

Presser seg verre

Fordi problematikken er lite omtalt og lite kjent, også blant gynekologer, er det flere av disse kvinnene som presser seg til samleie til tross for at de er for trange, eller har smerter.

- Men det bidrar til at problemet vedvarer i mange år! Et samleie skal ikke fortsette å være smertefullt selv om du er ung. Har en kvinne problemer med å sette inn en tampong, er det lurt å søke hjelp. Uavhengig av alder.

Kvinnene går med problemene så lenge at det til slutt blir kronisk.

- Hvorfor søker de ikke hjelp?

- Jeg tror de skammer seg, eller de kan vite for lite om det, rett og slett. Problematikken er svært lite omtalt i media. Noen av dem kjenner seg veldig alene. De kan ha så vondt at sexlivet uteblir helt, og noen orker ikke å etablere forhold, sier Næss.

Kan være muskulært betinget

Trang skjede kan ofte være muskulært betinget. Det vil si at muskulaturen rundt skjedeåpningen er for spent.

For kvinner som har hatt problemet lenge, kan skjedemuskulaturen stå i konstant spenning, hvilket kan forårsake store smerter i hverdagen.

- Det er som med stiv nakkemuskulatur. Og på samme måte som med nakken, må vi lære oss å bruke musklene riktig for å få god sirkulasjon i vevet og løse opp spenningene, sier Næss.

Hun underviser i hvordan man skal trene bekkenbunnen.

- Du trenger 1-2 timer med fysioterapi for å lære å gjøre treningen korrekt, og deretter kan du gjøre det selv hjemme.

Bekkenbunnstreningen hjelper fordi man ved å trekke sammen muskulaturen på riktig vis, også lærer seg å slappe av i musklene.

Slik gjør du det

Egen kroppsbevissthet og muskelkontroll er løsningen for dem som er for trange fordi muskulaturen står i spenn.

Slik utfører du knipingen:

  1. Slapp av, slipp pusten og kjenn at du trekker sammen musklene rundt endetarm, skjede og urinrør. Kjenn etter at du får tak i de riktige, innvendige musklene, og ikke sete-, lår- eller magemuskulatur.
  2. Trekk sammen, løft opp og inn i kroppen så hardt du kan, og hold sammentrekningen i noen sekunder. Slipp så rolig ned igjen og pust godt. Etter hvert øker du på til du kan holde spenningen i 10-12 sekunder.
  3. Ta 10 sammentrekninger etter hverandre. Avspenningen er like viktig som sammentrekningen.

Listen er utarbeidet av fysioterapeut Siv Mørkved/Ingrid Næss

Husk at musklene i bekkenbunnen ikke kan sees. De er innvendige muskler, og mange vil ha problem med å få tak i de riktige musklene første gang.

Når du gjør øvelsene kan det være lurt å palpere skjeden med en finger. På den måten kan du kjenne etter at du trekker bekkenbunnen opp og inn, i stedet for å presse ut.

Dette skal du kjenne etter:

  • Du skal kunne føle at bekkenbunnen trekkes opp og inn
  • Det kan hjelpe å legge en hånd mot skjeden. Kjenn at vevet trekker seg bort fra hånden.
  • Har du store spenninger, kan det kreve litt øvelse å få det til å slippe skikkelig
  • Kjenn når du slipper, at vevet kommer ned og slapper av

- En annen metode er å sette seg på et armlene og kjenne etter at underlivet løfter seg fra armlenet når du trekker sammen og løfter opp, foreslår fysioterapeut Ingeborg Hoff Brækken.

Sydd for trangt

I følge forskningsjordmor Mirjam Lukasse ved Oslo Universitetssykehus er tallene på alvorlige rifter mer enn halvert siden 2008. Men kvinner som har revnet i barsel kan oppleve å bli sydd for trangt. Dersom dette er årsaken til at er for trang i skjeden, er problemet i de fleste tilfeller lokalisert til huden og underhuden i skjeden.

Tranghet på grunn av hud kan du utvide forsiktig selv:

  • Palper (kjenn) med en finger først (ha olje eller glidemiddel på)
  • Forsøk deretter to, og senere tre fingre
  • Beveg fingeren/fingrene sirkulært
  • Kjennes det vondt, og du ikke klarer å slappe av, bør du avslutte og prøve igjen en annen dag

- Det finnes dilatorer spesielt designet for å utvide skjeden. De kommer i såkalte desensiveringssett med flere dilatorer i ulike størrelser, og du kan få dekket kostnadene til innkjøp av det offentlige, forteller Næss. Dilatorene bør beveges sideveis, i tillegg til å holdes i skjeden.

© colourbox.com

Slik finner du riktig kompetanse

Kvinnene som kommer til Næss gjennomgår en underlivsundersøkelse. De blir satt godt inn i prosedyren før de gjennomgår undersøkelsen slik at de føler seg trygge og ivaretatt gjennom hele prosessen.

Ikke alle gynekologer eller fysioterapeuter har kompetanse på bekkenbunnstrening og undersøker derfor ikke muskulaturen godt nok, i følge Næss.

- For å være sikker på å komme til en med riktig kompetanse på problematikken, kan du be fastlegen om å henvise deg til en gynekolog eller fysioterapeut med spesialkompetanse på bekkenbunnsproblematikk og som undersøker vaginalt.

Hun synes fagfeltet er underprioritert og at det bør rettes fokus på at jentene må få hjelp tidligere, og slipper å vente til etableringsfasen med å ta tak i det.

- Det vil spare dem for mye smerte og fortvilelse. Det er ikke bra for unge voksne å gå med slike plager, sier Næss.

Les også:

Svangerskapet fra uke til uke

Aggressive barn er mammas feil

Derfor er intelligente barn ofte deprimerte

Høstens 10 hotteste navn

Les hele saken