Regel nr. 1 handler om at alt kjøtt skal være gjennomstekt eller kokt. Dette gjelder for alle typer kjøtt – som alltid med kylling og svin – men husk at dette også gjelder biff, lam og viltkjøtt som reinsdyr, elgkjøtt og hjort. Stekt bacon er trygt å spise.

Regel nr. 2: Hold deg unna spekeskinke og spekepølse, inkludert alle typer salami. Dette gjelder både norske og utenlandske produkter som chorizo, serrano, parma og fenalår, med mindre de er varmebehandlet, som pepperoni på en pizza, eller har vært dypfrossent på minst -18 grader i over en uke.

Regel nr. 3: Vær forsiktig med kjøttpålegg som oppbevares i kjøleskapet og som ikke varmebehandles før det skal spises. Bør spises så raskt som mulig etter at pakken er åpnet.

Dropp roastbiffen

Du bør altså styre unna roastbiffen og spekematen på koldtbordet, og sjekke om kjøttet er godt nok stekt. Men hvorfor er det egentlig så farlig? Rødt kjøtt, som man ofte spiser medium eller lite stekt, kan inneholde toxoplasma. Denne organismen er ikke farlig for voksne mennesker, men kan gi infeksjoner som i verste fall kan forårsake abort eller skader på fosteret. Toxoplasma er en parasitt som har sitt endestadium i tarmen til katter. Du kan bli smittet direkte gjennom kontakt med katter, eller gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring. Dette kan være uvasket frukt eller grønnsaker, eller rått kjøtt og spekemat fra dyr som er smittet.

Ferskt pålegg – som kokt skinke og leverpostei – kan være utsatt for listeria-bakterien. Bakteriene finnes naturlig i vann, jord, planter og dyr, og kan derfor også dukke opp i mat. De vokser også ved kjøletemperatur, slik at langtidsholdbar mat som spises ut varmebehandling er spesielt utsatt. For gravide kan bakterien medføre abort.

Dette kan du gjøre:

• Er du veldig glad i spekemat, bør du fryse den ned til minus 18 grader, da dør eventuelle parasitter.

• Unngå rått kjøtt – også spekemat, gravet kjøtt og biff tartar.

• Unngå å smake på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen.

• Stek kjøttet til klar kjøttsaft siver fram. Unngå å spise kjøtt med rosa eller rød kjøttsaft.

• Hold oversikt over innholdet i kjøleskapet. Ikke spis kjøttpålegg som har ligget en stund, selv om det ikke har nådd holdbarhetsdato.

• Frys ned pålegg i mindre pakker istedenfor å la en stor pakke stå åpnet i kjøleskapet.

Tips til bedre kjøkkenhygiene

  • Vær nøye med å vaske hendene – før du skal spise, før og etter at du har håndtert mat, og etter at du har vært i kontakt med jord, sand eller dyr.
  • Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær.
  • Vask skjærebrett, overflater og kniver ofte. Bytt kjøkkenklut hver dag.
  • Varm mat skal være rykende varm. Lunken mat kan inneholde mye bakterier. Ved temperatur over 70 grader blir de fleste bakterier drept.
  • Hold råvarer og tillaget mat fra hverandre, og bytt redskaper når du behandler maten.

Kilde: Matportalen.no

Økt jernbehov

Men hvorfor er det så viktig å spise kjøtt? Rett og slett fordi det inneholder proteiner, jern og vitamin B12. Jernbehovet øker når du er gravid, og vitamin B12 er viktig for å danne nye blodceller og for utviklingen av barnets nervesystem. Men det er en grense for hvor mye rødt kjøtt du bør spise.

– Det er anbefalt maks 500 gram rødt kjøtt pr uke, sier Camilla Nybø i Ernæringsspesialisten.

–  Andre kilder til jern er fisk, kylling, egg og fullkornsprodukter, legger hun til.

Hva gjør du om du har fått i deg en biff som kanskje var litt rosa? Risikoen for at fosteret skal ta skade av noe du har spist, er svært liten, påpeker Mattilsynet. Men er du bekymret, ta kontakt med fastlegen eller jordmoren på helsestasjonen. 

Dette kan du spise:

• Gjennomstekt og kokt kjøtt

• Ferskt kjøttpålegg

Dette bør du styre unna:

• Rått og dårlig stekt/kokt kjøtt

• Biff tartar

• Roastbiff

• Spekemat og alle typer salami

• Tørket kjøtt

• Pålegg som har ligget for lenge i kjøleskapet

Kilder: Matportalen.no, Helsedirektoratet, Gilde.no

 

Les hele saken