Slik lager du trygg sushi

  • Bruk fersk fisk: Gravide kan spise rå, fersk saltvannsfisk. Men styr unna tunfisk. Rå laks er bra. Sørg for å kjøpe vakuumpakket fisk som er så fersk som mulig. Handler du i fiskedisken, bør du spørre om hvor fersk fisken er.
  • Frys fisken før bruk: Legg den et døgn i fryseren. Hold den kjølig når du jobber med den.
  • Ha god hygiene: Rene arbeidsflater, kniver og kluter.
  • Temperatur: Risen bør kjøles ned raskt etter koking.

Er du gravid bør du spise fisk to-tre ganger i uka, mener Helsedirektoratet. Og halvparten bør være fet fisk, gjerne laks eller makrell. Samtidig er det en god del fisk og skalldyr du bør holde deg unna. Først og fremst gjelder dette ferskvannsfisk, men også eksotiske fiskesorter og større saltvannsfisk.

Dette bør du unngå:

Ferskvannsfisk: På grunn av miljøforurensning kan visse typer ferskvannsfisk inneholde helseskadelige mengder kvikksølv. Jo større fisken er, desto mer kvikksølv er det i den. En generell regel er: Ikke spis gjedde eller abbor som er større enn 25 cm eller ørret eller røye på over en kilo. I følge Mattilsynet kommer 80 % av kvikksølvet fra luften, og det meste av dette fra utlandet. Men forurensningen kan også skyldes lokal industri, det kan komme fra tannfyllingsmateriale, båttrafikk med mer. Kvikksølv kan påføre babyen skader i hjernen. Skadene viser seg i form av forsinket motorisk utvikling og utvikling av innlærings-/hukommelsesfunksjoner etter fødsel.

Fiskelever og rognpostei: Kan inneholde høye nivåer av miljøgiftene dioksiner og PCB. Dette gjelder også lever fra selvfanget fisk. Rognpostei på boks kan også være risikofylt.

Blåkveite: Fisk over tre kilo kan inneholde høye konsentrasjoner av miljøgiftene PCB og dioksiner.

Eksotisk fisk: Sverdfisk, skate og fersk tunfisk kan inneholde såpass mye miljøgifter at du bør holde deg unna. Tunfisk på boks er derimot helt greit.

Brunt krabbekjøtt: Kan ha høye nivåer av dioksiner, dioksinlignende PCB og Kadmium. Det magre, hvite krabbekjøttet i klør og ben, er ufarlig.

Rakfisk: Kan inneholde farlige bakterier, blant annet listeria. Bakterien finnes naturlig i vann, jord, planter og dyr – og dermed også i enkelte matvarer. Bakteriene vokser i kjøletemperatur, og kan dukke opp åpnede pakker med fisk, pålegg og ost.

Røkt og gravet laks: Kan også være arnested for listeriabakterier, så vær obs. Kan spises hvis den er helt fersk/nyåpnet pakke.

Rå laks/Salmalaks: Kan trygt spises dersom fisken er fersk og pakken er nyåpnet.

Alt annet enn dette er helt ok å spise, så lenge det er kokt og ferskt. Det betyr at gravide trygt kan spise reker, blåskjell, kamskjell, scampi, hummer og kreps.

Derfor bør du spise fisk

– Gravide bør spise mer fisk, sier Camilla Nybø, klinisk ernæringsfysiolog i Ernæringsspesialisten.no.

Først og fremst trenger vi omega 3 fra fet fisk, men hvit fisk og fiskeprodukter er også bra.

Laks, torsk og annen saltvannsfisk kan man trygt spise. Variasjon er bedre enn kun én type. Fiskeboller og fiskekaker teller også, så lenge de inneholder en god andel fisk. Men hold deg unna stor ferskvannsfisk og fiskelever.

Nybø får støtte av ny forskning. Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) har nylig lagt fram en rapport som konkluderer med at gravide spiser for lite fisk. I følge kostholdsrådene bør gravide få i seg 450 gram fisk i uka. I virkeligheten spiser gravide bare 225 gram fisk, hvorav 80 gram fet fisk. 

Fisk og annen sjømat har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer, vitamin D, vitamin B12, selen og jod i forhold til andre matvarer. Disse næringsstoffene er helt sentrale for normal fosterutvikling, spesielt for utviklingen av hjerne- og sentralnervesystemet til barnet.

Sushi er friskmeldt. Du bør imidlertid passe på at fisken er helt fersk eller har vært fryst. Mens fersk tunfisk er problematisk, er tunfisk på boks helt ufarlig, viser ny forskning utført av NIFES.

Har du spørsmål om andre matvarer? Sjekk om de er trygge for gravide her.

Kilder: Matportalen.no, Helsedirektoratet, Norsk Tidsskrift for ernæring 2/2015

  •  
Les hele saken