Det er en rekke ting som skjer med kroppen når du er gravid. Nettene kan være tunge å komme seg gjennom når man er gravid, og ofte vokser søvnproblemene i takt med magen.

- Det er veldig vanlig å sove dårligere når man er gravid enn ellers. For de fleste er søvnproblemene størst i siste trimester, men sånn blir det jo også i årevis fremover når man har små barn. Det er derfor like greit å være innstilt på en endret søvnkvalitet, sier Kari Løvendahl Mogstad.

Hun er allmennlege og medlem av Nasjonalt fagråd for svangerskapsomsorgen.

Rare drømmer gir søvnproblemer

Årsakene til at den dårligere søvnkvaliteten er flere.

Ikke bare går du gjennom store kroppslige endringer, men du har sikkert også mange tanker om fødselen og det nye familiemedlemmet som skal komme.

- Det er også vanlig å ha mye mer fantasifulle drømmer når man er gravid, og dette kan også virke inn på søvnen og opplevelsen av god søvn, sier hun.

Urolig i kroppen

Samtidig blir kroppen tyngre og det blir verre å snu seg uten å våkne. Kanskje sitrer det i kroppen og du har kramper i leggene.

Slike småplager og vondter er vanlige, og om natten har du ekstra god tid til å kjenne på dem.

- Det skjer jo enorme endringer i kroppen på kort tid, så det er ikke rart man kjenner noe her og der, sier Løvendahl Mogstad.

Mange er veldig trøtte under graviditeten. Dette er et tema som diskuteres i vårt forum.

Tips for bedre nattesøvn

  • Ikke drikk så mye rett før leggetid
  • Beveg deg mye i løpet av dagen. Dette skal redusere kramper i beina om natten
  • Stress ned. Husk at det hjelper ikke å bekymre seg verken for dårlig nattesøvn eller fødselen diu har foran deg
  • Bruk puter som støtte rundt deg, under knærne eller mellom bena
  • Ta en liten lur på dagtid hvis du ikke får nok søvn og natten
  • Spis sunt. Dette er viktig både for babyen og for at du skal føle deg fornøyd både om dagen og natten
  • Snakk med legen om søvnproblemene hvis de vedvarer

Kilde: Pregnancy.about.com

Råd for god hvile

  • Hvil når du trenger det
  • Sov litt på dagen hvis behovet melder deg
  • Ikke la middagsluren vare for lenge utover ettermiddagen
  • Flytt fokuset og tenk på hvor fint det er å være gravid i stedet for å tenke på plagene du måtte ha

Mange småplager

- At man sover dårlig, spesielt på slutten, er hormonelt betinget. Det er vanlig at man ikke finner noen god stilling, at man har vondt i bekkenet og hoftene og at man plages av leggkramper når man er gravid, sier jordmor ved Jordmorsenteret Marie Svedberg.

De fleste av plagene er det dessverre lite å gjøre med, og da er det jo en trøst at i alle fall situasjonen er forbigående.

Søvnproblemer av aktiv baby

Bærer du i tillegg på en baby som er ekstra aktiv om natten hjelper naturligvis ikke dette på søvnkvaliteten, men babyen må nok pent få beholde sin egen døgnrytme.

- At babyen beveger seg om natten, må man faktisk bare godta, og det anser jeg ikke som noe problem. Dette er en del av det å skulle bli mor, sier Løvendahl Mogstad.

Når du legger deg ned på madrassen er det naturlig at du kjenner mer bevegelse, og dette mener legen man bør forsøke å nyte.

- Slapp av og vær glad for at det sparker og lever inne i magen, sier hun.

Vanlige årsaker til dårlig søvnkvalitet under graviditeten

  • Leggkramper
  • Hyppig behov for å tisse
  • Smerter i bekken og hofte
  • Problemer med å finne en god stilling
  • Urolig baby
  • Mange tanker om fødsel og tiden etter at babyen er kommet
  • Fantasifulle drømmer

Kilder: Allmennlege Kari Løvendahl Mogstad og jordmor Marie Svedberg

Ikke drikk på kvelden

For mange vil nattlige tisseturer også føre til søvnproblemer og oppstykket søvn. Heller ikke dette er det så lett å få gjort noe med, men er du veldig plaget kan det være lurt å ikke drikke noe særlig etter for eksempel klokken seks om kvelden.

- Noen sliter med dette veldig tidlig i svangerskapet, og da er det svangerskapshormonene som spiller oss et puss, sier Løvendahl Mogstad.

Lengre ute i graviditeten vil livmoren utvide seg fordi babyen vokser, og da vil de mange tisseturene også skyldes press mot urinblæren.

Slapp av!

- Hvis du sliter med søvnen, er det beste tipset å slappe av og godta at dette er helt vanlig når du er gravid. Man må prøve å ikke se på det som et problem, men akseptere situasjonen, sier legen.

Det er nemlig helt normalt å sove mindre når man er gravid. Ikke er det farlig heller, selv om det kan være veldig slitsomt.

- Men det gjelder jo også når barnet blir født og trenger mat om natten. Prøv derfor å slappe av og hvile når du kan både når du er gravid og rett etter fødselen, sier hun.

Spesialdesignet for graviditet

- Kroppen er laget slik at man ikke trenger så mye søvn mot slutten av graviditeten. Den skal jo venne seg til å være våken om natten, sier Svedberg.

Hun bekrefter at det ikke er noen grunn til panikk selv om du ikke får den søvnen du vanligvis trenger. Kroppen er så fantastisk skapt at du uansett har mye krefter igjen til fødselen.

Og melder behovet for en søvn seg i løpet av dagen, skal du ikke være redd for å legge deg nedpå hvis du har anledning.

- Det er viktig at man hviler eller sover om dagen hvis man føler at man trenger det, og ikke legg for mange planer den siste tiden før termin, sier Svedberg.

Tenk på seg selv

Det å ta hensyn til egne behov er nemlig viktig, for selv om det å være gravid ikke er en sykdom er situasjonen heller ikke helt ordinær.

- Kropp og sjel trenger at vi tar hensyn til at en gravid kvinne er i en spesiell situasjon. Det er derfor viktig at du stoler på deg selv og gjør det du kjenner at er rett for deg - også om det betyr at du tar deg en middagshvil, sier Løvendahl Mogstad.

Pass bare på at du ikke blir liggende for lenge utover ettermiddagen da dette kan gå utover nattesøvnen.

Les hele saken