Råd før fødselen

I tillegg til knipeøvelser og annen bekkenbunnstrening, kan følgende råd hjelpe deg mot en lettere fødsel.

Rådene kommer fra Annelie Skare, jordmor ved Oslo jordmor- og kvinnesenter og Akershus universitetssykehus.

Oppsøk riktig informasjon

Lær deg hva som skjer med kroppen under fødselen. Ha en ordentlig prat med jordmor for å forsikre deg om at du har forstått alt riktig. Gå på fødselsforberedende kurs. Da får du realistisk informasjon og muligheten til å ha dialog med jordmødre og andre gravide. Les bøker, men vær forsiktig med å surfe altfor mye på internett.

Mye sitter i hodet

Tenk at du skal stole på dine egne ressurser. Forbered deg på å slippe kontrollen og stole på at kroppen klarer fødselen. Prøv å ta fødselen som den kommer. Har du for mange forventninger, kan du bli skuffet om fødselen ikke går som forventet. Om du har født før, bør du gjøre deg ferdig med den forrige fødselen.

Tren på å puste

Det er viktig at du ikke glemmer å puste under fødselen. For mange fungerer det best å puste inn med nesa og ut med munnen. Det kan være nyttig å delta på yoga hvis du vil lære deg spesifikke puste- og avslapningsøvelser.

Vær i god fysisk form

Fødselen er en fysisk utfordring. Det er derfor en fordel å være i god form. Forskning viser at fem prosent bedre kondisjon hos førstegangsfødende reduserer lengden på fødselen med en halv time.

Smør med olje

Noen mener du kan unngå rifter ved å massere området rundt skjedeåpningen med olje i ukene før fødselen. Effekten er uviss, men det skader ikke å prøve. Det øker bevisstheten i området, noe som alltid er en fordel. Husk å bruke en naturlig olje, gjerne matolje. Du bør ikke smøre inne i slimhinnene, bare rundt åpningen.

Tredje trimester føles ofte behagelig og rolig samtidig som man er i en svært spennende tid hvor fødsel nærmer seg.

Før du vet ordet av det, ligger du på fødesengen og jobber deg gjennom det som kanskje blir ditt livs utfordring.

Men før den tid, er det viktig for mange kvinner - og par - å «bygge reir», gjøre hjemmet, kropp og sinn klar for babyen som man gleder seg sånn til å møte.

Forberedelse til fødsel

Noen kan bli litt stresset ved tanken på at det meste bør være på plass, samtidig er det viktig å ta det mest mulig med ro.

Da hjelper det med en god og oversiktelig huskeliste.

Jordmor Karin Johansson ved Oslo jordmor- og kvinnesenter, kan berolige kommende mødre og fedre med at man som regel trenger mindre ting enn man tror:

- Jeg vil heller anbefale blivende mødre til å slappe av og lade opp til fødsel og tiden etterpå. Man bør heller prøve å sove det man kan, fokusere på lett trening, gå turer og gjerne øve litt på pusteøvelser som kan være nyttig i fødselen, sier Johansson til Kvinneguiden.

Hun mener at de aller fleste har kjøpt vogn, bilsete og litt klær før babyen melder sin ankomst:

- Det kommer man langt med. Så kan man heller komplettere etter hvert med ting man trenger. Det kan også være lurt å ha kjøpt en amme-bh og ammeinnlegg i ull som man kan ha med på sykehuset, tipser jordmoren videre.

Psykisk trivsel er viktig

Det er vel og bra å forsøke så godt man kan å forberede seg fysisk til fødselen gjennom å trene bekken, muskler i overkroppen, gjøre pusteøvelser og forsøke å hvile seg mest mulig.

Likevel mener Kristin Krogstad, jordmor og akupunktør ved Ajk Klinikken, at den psykiske forberedelsen er den viktigste.

- Det er lurt å først ha fått med seg et kurs hos noen som kan gi deg troen på at kroppen din kan å føde. Så ha tillit til deg selv og kroppen din, sier Krogstad.

- Sørg for å få nok søvn, hvile og spis nok. Særlig hvis du skjønner det er noe på gang, spis og legg deg til å sove først, sier Krogstad.

Gjør knipeøvelser

Knipeøvelser er svært viktig både før og etter fødselen. Bekkenbunnsmusklene utsettes nemlig for store påkjenninger i løpet av svangerskapet og fødselen.

Det finnes flere hjelpemidler som skal gjøre bekkenbunnstreningen mer effektiv. Ett av dem er EPINO, en ballong for underlivsbruk.

Ballongtreningen skal starte tre uker før termin, verken før eller senere.

Forberedelse til fødsel

BLÅ BALLONG: Denne ballongen kan brukes til trening av gravide underliv. © FOTO: Produsenten

Du setter ballongen inn i skjeden, strammer bekkenbunnsmusklene, før du pumper den opp til et nivå du er komfortabel med.

Etterpå slipper du gradvis opp i muskulaturen og lar ballongen bli født. Ballongen skal da gi deg en slags følelse av å føde et babyhode.

Etter hvert som vevet og muskulaturen blir mer sterkere og mer elastisk, kan du gradvis pumpe ballongen mer opp.

Mathilde Riis Holm representerer den danske forhandleren av EPINO.

Hun viser til at jordmødre i flere land har erfaring med og er postive til ballongen, både fordi den gjør det lettere å trene bekkenbunnen, og fordi den gir bedre kroppsfornemmelse og dermed mindre fødselsangst.

Knut Hordnes, overlege ved Kvinneklinikken ved Haukeland universitetssykehus, er skeptisk.

- Jeg har ikke hørt noen erfaringer fra denne ballongen, men prinsippet er for så vidt kjent. Det har vært flere studier på massasje og tøying av vaginalåpningen og perineum, altså "mellomkjøttet" i ukene før fødselen. Dette er nok ganske tilsvarende det man forsøker å oppnå med denne ballongen, sier han.

Mindre klipping under fødselen

Hordnes, som er nestleder i Norsk gynekologisk forening, viser til flere studier.

- Ifølge disse studiene finner man ingen reduksjon i antall rifter. Derimot ser det ut til at det hjelper på forekomsten av episitomi, altså klipping, sier Hordnes.

Men samlet sett har han lite tro på effekten av ballongen.

- Jeg vil ikke fraråde bruken, men kan heller ikke anbefale den. Dokumentasjonen som fremlegges er ikke overbevisende, slik jeg ser det. Så jeg har nok ikke mye tro på effekten.

Hordnes får støtte fra Toril Kolås, avdelingssjef ved føde- og gynekologisk avdeling ved Sykehuset Innlandet. Også hun tror slike hjelpemidler har liten effekt.

Skjedetrener

Vagiflex er et annet produkt som er laget for å hjelpe til med bekkenbunnstreningen.

Den er utviklet av blant andre sexolog Gro Isachsen og inneholder en målestav som gir tilbakemelding på om du trener riktig.

Også Isachsen lover større styrke, smidighet og kontroll over bekkenbunnsmusklene. I tillegg skal produktet hjelpe deg med å få bedre bevissthet rundt det å slappe av i musklene.

Vagiflex skal ikke brukes seks uker før og etter en fødsel.

Kniping gir kortere fødsel

- Trening av bekkenbunnsmusklene før fødselen, slik at bekkenbunnsmusklene er sterke, vil gjøre fødselen kortere, har professor og overlege Kjell Salvesen ved Fødeavdelingen på St. Olavs hospital i Trondheim tidligere uttalt til BarniMagen.

Han viser til en stor undersøkelse gjennomført ved St. Olavs Hospital i 2004, der 300 gravide trente bekkenbunnen under veiledning av en fysioterapeut.

Slik gjør du det:

Ta deg tid til å gjøre øvelsene daglig.

- Trekk sammen muskulaturen i underlivet. Hold i 12-20 sekunder og gjør 10-12 repetisjoner tre ganger om dagen, sier Annelie Skare, jordmor ved Oslo jordmor- og kvinnesenter.

Kvalitet er bedre enn kvantitet. Husk å knipe hardt og holde lenge nok.

- Det er bedre med noen få gode enn mange dårlige repetisjoner, sier Skare.

Les hele saken