Forum Kommentar Mat Helse Tester DIY Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
Gravide kan spise sushi

HELT RÅTT: Nå kan gavide kan spise sushi, ifølge norske myndigheter. © FOTO: Istockphoto

Mat for gravide

Ja-mat for gravide

Jo da, du KAN spise sushi - sjekk den nye ja- og nei-lista.

Presisering om fetaost

I Gravid nr 6. 2010 kom vi iskade for å skrive at gravide trygt kan spise fetaost. Dette er ikke helt riktig.

Bakterien listeria kan vokse i noen typer fetaoster. Dette avhenger av hvordan fetaosten er produsert.

Av den grunn blir det generelle rådet fra Mattilsynet:

Dersom man vil være på den sikre siden, bør gravide unngå fetaost.

Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

I 2009 kom Helsedirektoratet med en ny, revidert informasjonsbrosjyre for gravide. Brosjyren Gravid inneholder det Helsedirektoratet anser som den viktigste informasjonen om hva som er bra og hva du bør styre unna når du er gravid.

Tidligere i år ble også kostrådene til gravide på Matportalen revidert. Matportalen presenterer forbrukerrettet informasjon fra myndigheter og forskningsmiljøer.

Ernæringsfysiologer har lenge hevdet at myndighetenes kostholdsråd er utgått på dato.

Spennende oster

Parmesan kan, ifølge de nye rådene, trygt spises. Myke oster og muggoster basert på pasteurisert melk, bør ifølge Helsedirektoratet unngås for sikkerhets skyld på grunn av faren for bakterien listeria. Dette gjelder også noe fetaost (se ramme til høyre).

Oster som er varmebehandlet (over 70 grader), som på pizzaer og i sauser, regnes som trygge.

Spør andre gravide om spisevaner i Kosthold- og treningsforumet.

Snacks og snop

Spis energitette matvarer med måte.

Potetgull, pommes frites, kaker, godteri, sjokolade og sukret brus er eksempler på energirike matvarer med lite næringsstoffer. Mange gravide får søtsug. Å spise litt søtt er ifølge helsemyndighetene greit, men det anbefales å begrense inntaket av sukker.

Sushi uten tunfisk

Gravide kan spise sushi, men du bør unngå bitene med tunfisk. Ellers gjelder de samme retningslinjene som for befolkningen for øvrig: All fisk som skal spises rå, bør fryses ved -20°C i minst 24 timer for å ta knekken på eventuelle parasitter.

kaffe bønner kopp blå koffein=

Koffeininnhold i kaffedrikker (pr. dl):

Koke- og filterkaffe: 50–60 mg

Pulverkaffe: 40 mg

Espresso: 120 mg

Te: 26 mg

Coca-Cola: 13 mg

Energidrikk: 12–32 mg (avhengig av produkt)

Kilde: Matportalen.no

I brosjyren Gravid, utgitt av Helsedirektoratet, heter det imidlertid at gravide skal unngå rå fisk.

– Gravide kan spise sushi, men bør unngå visse fiskeslag i henhold til rådene man finner på Matportalen, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i direktoratet.

Annen fisk og sjømat

  • Røket og gravet laks kan spises når den er godt innenfor holdbarhetsdatoen.
  • Tunfisk på boks er trygt.
  • Blåskjell er i utgangspunktet trygt, men sjekk for eventuell lokal forurensing.

Koffein

Kaffe, te, cola og såkalte «energidrikker » inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort.

Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100–200 mg daglig.

Og hva med en liten dram? Sorry, røyk og alkohol skal fortsatt øke faren for spontanabort.

JA-MATEN. Dette BØR gravide spise og drikke:

FISK: Fisk er spesielt sunt for gravide fordi fisk er rik på omega-3-fettsyrer, D-vitamin, selen og jod. Varier mellom mager og fet fisk. Enkelte typer fisk bør gravide ikke spise. Spis gjerne fisk to til tre ganger i uka. Fet fisk er en viktig kilde til D-vitamin og omega-3 fettsyrer, som spiller en viktig rolle for utviklingen av hjerne og nervesystemet hos fosteret.

DRIKKE: Vann er den beste tørstedrikken. Juice, nektar, sukret brus og alkoholfritt øl inneholder mye energi. Drikker du dette i store mengder, kan du legge på deg mer enn "nødvendig".

Drikk gjerne 1–2 glass melk om dagen, helst skummet melk eller ekstra lettmelk. Både Tines og Q-meierienes ekstralett er beriket med D-vitamin, som gravide bør være bevisste på å få i seg nok av. For at barnet skal utvikle skjelettet sitt, trenger det nok kalsium. I norsk kosthold er melk og melkeprodukter den største kilden til kalsium. Myndighetene anbefaler at voksne velger magre meieriprodukter.

GRØNNSAKER: Grønne grønnsaker som spinat og brokkoli er proppfulle av gunstige stoffer for både den gravide og barnet, som kalsium, folat og jern.

5 OM DAGEN: Fem om dagen gjelder. Spis 750 g frukt, bær og grønnsaker hver dag. Dette tilsvarer ca. 5 porsjoner.

BRØD OG KORN: Grove kornprodukter er en god jern- og folatkilde. Jernbehovet øker når du er gravid. Grove kornprodukter er også bra for fordøyelsen. Velg brød, ris og pasta med fullkorn.

KJØTT: Både magert kjøtt, kylling, egg, bønner, linser og erter er gode kilder til proteiner. Kjøtt er også en god kilde til jern og flere andre næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa, og kjøttkraften skal være klar.

SNACKS: Tørket frukt, mandler og smoothie er sunn kosemat som kan dempe søtsuget. Dette er gode alternativer til godteri og potetgull. Du bør imidlertid være bevisst på at nøtter inneholder mye energi. Velg tørket frukt som ikke er tilsatt sukker.

Kilder: Helsedirektoratet og Matportalen

MAt i svangerskapet

TJA-MAT: Kjeks står verken på JA- eller FY-matlista for gravide. © FOTO: Crestock

ANNONSE
Mammaklær

FY-MATEN - dette bør gravide IKKE spise eller drikke:

  • Upasteuriserte oster og upasteurisert melk.
  • Rått kjøtt. På grunn av faren for toksoplasmose bør du som gravid passe på at alt kjøtt du spiser er gjennomstekt og gjennomkokt.
  • Spekeskinke, som fenalår, birkebeinerskinke og parmaskinke.
  • Spekepølse, som fårepølse, salami, sognemorr og Chorizo.
Terminkalkulator
Første dag i siste menstruasjon:
28 dagers syklus
BEREGN TERMINDATO

  • Rakefisk
  • Produkter av fiskelever, innmat av krabbe
  • Du bør unngå fersk tunfisk, sverdfisk, hai, hval, sel, stor blåkveite og stor ferskvannsfisk på grunn av miljøgifter (se Matportalen for mer spesifikke råd).
  • Alkoholholdig drikke

I tillegg bør vakuumpakket kjøttpålegg spises godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Styr også unna toxoplasma og listeria

Det er viktig å unngå matvarer som kan inneholde organismer som toxoplasma og listeria. Disse organismene behøver ikke være farlige for deg som voksen, men de kan gi infeksjoner som i verste fall fører til abort eller skader på fosteret.

Toxoplasma er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring, eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt og grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.

Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Den kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming, og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet, som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Kommentarer:

Rina Blekkerud Fungerende redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Talkum er det nye supermiddelet

Tykkere vipper, freshere hår og gulv som ikke knirker; sjekk hva litt talkum kan gjøre.

artikkel bilde

Du gjør alt riktig, men går ikke ned i vekt

Her er åtte løsninger du kanskje ikke har tenkt på.

artikkel bilde

Sjekk hva barnets navn sier om deg

Ta vår uhøytidelige quiz og sjekk hva navnet sier om deg.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Gravid

Tror du at du er klar for barn?

Her er 14 måter å teste om det virkelig stemmer.

Tykt slim i trusa avslører dette

Du trenger ikke rådyre tester.

Uke 3 - symptomer på at du er gravid

Nå begynner jakten på symptomene.

Fungerende redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk