Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en morkakesykdom som kjennetegnes av forhøyet blodtrykk og protein (eggehvite) i urinen. Noen får også hevelser i kroppen.
På verdensbasis tar lidelsen livet av 40.000 gravide hvert eneste år. Sykdommen fører også til at mange barn blir født alt for tidlig, ifølge forskning.no.
Hvorfor noen gravide får svangerskapsforgiftning vet man ikke, men det henger trolig sammen med både immunologiske og genetiske årsaker.
Les mer om svangerskap: Advarer mot Doppler
Heldigvis er det mye kvinner selv kan bidra med for å redusere risikoen for svangerskapsforgiftning.
To ferske studier fra folkehelseinstituttet viser at D-vitamin og grønnsaker kan beskytte mot tilstanden.
De to nye studiene omfatter vel 23.400 førstegangsfødende som er rekrutter til Den norske mor og barn undersøkelsen.
Den ene viser at kvinner som tar tilskudd med D-vitamin, for eksempel tran, har lavere risiko for svangerskapsforgiftning enn de som ikke tar det.
Best effekt opplevde de som daglig tok D-vitamin tilsvarende mengden i en barneskje tran, skriver Folkehelseinstituttet på sine nettsider.
Den andre studien viste at kvinner som får i seg mye grønnsaker og frukt, samt bruker vegetabilske oljer i kostholdet, har lavere risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning enn kvinner som spiser lite av disse matvarene.
Studien viste også at et kosthold med mye bearbeidet kjøtt, som pølser og hamburgere, lyst brød, salt snacks og sukkerholdig drikke, gir økt risiko for svangerskapsforgiftning. Sammenhengen var særlig tydelig dersom kvinnene samtidig spiste lite grønnsaker.
Et mer sexy tiltak, som kan høres noe merkelig ut, er at oralsex skal kunne forebygge svangerskapsforgiftning.
Ifølge nederlandske forskere skal det være en sammenheng mellom oralsex og lav forekomst av preeklampsi.
"Studien viser at oralsex og det å svelge sperm henger sammen med færre tilfeller av preeklampsi", skriver forskerne i sin rapport
Tanken er at kvinner med normale svangerskap har utviklet en toleranse mot det "fremmedlegemet" som fosteret er, mens kvinner med svangerskapsforgiftning har et immunsystem som ikke like godt tåler den prosessen det er å utvikle et barn i kroppen sin.
Får mor i seg stoffer fra barnefar, er det mindre risiko for at kroppen hennes oppfatter fosteret som noe fremmed og uønsket, og immuncellene vil tillate at svangerskapet fortsetter.
Lege og lektor ved NTNU i Trondheim, Kari Løvendahl Mogstad, synes det høres logisk ut at sæd kan virke på den måten.
- Dette høres selvsagt snodig ut for menigmann. Men man mener å se at det er gunstig for å unngå preeklampsi at den gravide har hatt langvarig eksponering av barnefarens sæd generelt, og at dette setter hennes kropp bedre i stand til å "takle" et svangerskap med et barn, som jo består av halvparten fremmede gener, eller fars gener, forklarer Løvendahl Mogstad.
Legen har i mange år hatt et stort engasjement for svangerskaps- og barselmedisin, og har også en egen mamma- og legeblogg, Lykkeligsomliten.no/blogg, hvor hun også skriver om svangerskapsforgiftning.
Andre tiltak kvinner kan sette inn for å redusere risikoen, er å gå ned i vekt før de blir gravide, om de er overvektige.
Mer kalsium i kosten ser også ut til å redusere risikoen for den alvorlige sykdommen, ifølge forskning.no.
En amerikansk studie viser man ved å øke det daglige inntaket av fiber de tre første månedene av svangerskapet, reduserer risikoen for svangerskapsforgiftning.
Her kan du lese mer om den amerikanske studien: Fiber reduserer risikoen for svangerskapsforgiftning
En studie fra universitetet i Sydney konkluderer med at inntak av aspirin gjennom svangerskapet minsker sjansen for å få svangerskapsforgiftning.
Ifølge lege Kari Løvendahl Mogstad er aspirin-rådet noe sprikende.
- Det gir ikke så stor reduksjon av risiko generelt, så vidt jeg vet, men cirka 10 prosent, spesielt hvis du er i en risikogruppe for å få svangerskapsforgiftning.
Men Mogstad Løvendahl minner om at det å bruke Aspirin kan gi bivirkning i form av fare for blødninger.
- Så det er i alle fall ikke anbefalt at kvinner kjøper det uten grunn! De jeg har vært borti som bruker det, er kvinner som har hatt svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap, sier legen.
Få mer informasjon om svangerskapsforgiftning på BarniMagen.com.
Les også: 10 babyting du ikke trenger
Les også: Slik gir du barnet tran
Konstituert nettansvarlig:
Utgiver: Hjemmet Mortensen AS
Redaktør:
Salgssjef:
Ansvarlig redaktør / direktør:
Annonseinfo:
Klikk herAdresse: Gullhaugveien 1, 0441 Oslo
Telefon sentralbord: 22 58 50 00
Kundeservice:
Klikk.no arbeider etter Vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk

