Forum Kommentar Mat Helse Tester DIY Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
Det er mange gravide som har dilla på sushi.

Det er mange gravide som har dilla på sushi. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Smart mat for gravide

Slik får du i deg nok D-vitamin

Ta tran i alle måneder med bokstaven R, er en god regel - spesielt for gravide, ammende og barn under 3 år.

Det vil si at man da skal begynne med tran i septembeR og fortsette ut apRil. Men det finnes andre måter å få i seg D-vitaminer.

Vår hovedkilde for vitamin D, er sollys. Om sommeren får vi plenty når vi er ute og får mye sol på kroppen, men om vinteren har vi godt av tilskudd via mat eller produkter som tran eller omega-3-produkter.

Fet fisk (f.eks. laks og ørret) og mat tilsatt vitamin D (f.eks. margarin og melk), er også viktige kilder.

TIPS! Sliter du med å ta tran? Da kan det hjelpe å ta det som kapsler om kvelden, så slipper du å kjenne smaken resten av dagen.

Anbefalte doser

Gravide, ammende og barn under 3 år, bør hold seg til en dose på 10 mikrogram pr. dag. For alle over 3 år, er det nok med 5 mikrogram pr. dag.

Hold deg til anbefalte doser. Tar du for mange preparater, kan du få i deg for mye. Overdosering kan gi forgiftninger. Tar du flere preparater som inneholder D-vitamin, må sjekke mengden slik at du ikke overstiger anbefalt dose. Men det går ikke an å få for mye D-vitamin gjennom sollys.

Kalsium-magnet

D-vitamin er viktig for opptaket av kalsium i kroppen. Kalsium er igjen viktig for oppbyggingen av skjelett og tenner. Kalsium og D-vitamin er også viktig for nerver og muskler, og derfor bør du ta D-vitaminer dersom du skal ta tilskudd av kalsium. Er du usikker på om du får i deg nok D-vitamin, kan blodprøver gi deg svar. Som gravid bør du alltid forhøre deg med legen din før du tar tilskudd .

Fet fisk

All form for fet fisk er rik på D-vitamin. Dette er makrell, laks, sild, kippers, sardiner, brisling og ørret. Du kan spise det både som pålegg, kokt, stekt eller som sushi . Det er mange gravide som har dilla på sushi, kanskje det er et økt behov for D-vitamin som ligger bak? Det kan i hvert fall være en god unnskyldning for et rått måltid fisk.

Les mer:

Trygg mat for deg og magen

Er det trygt å spise skalldyr

Dette styrker barnets immunforsvar

Kommentarer:

Rina Blekkerud Fungerende redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Denne øl-quizen bør du klare

Greier du ikke disse enkle spørsmålene, er det jaggu dårlig stelt.

artikkel bilde

Her fyller du Europas billigste drivstoff

Norge er, kanskje ikke uventet, dyrest i klassen.

artikkel bilde

Testen hvor iPhone kommer på nest sisteplass

Sjekk hvilket mobilkamera som gruser konkurrentene i ny test.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Gravid

Tykt slim i trusa avslører dette

Du trenger ikke rådyre tester.

Her er symptomene på at du er gravid

Litt ekstra tissetrengt?

Fungerende redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk