Unngå prestasjonsfella:

Finn ditt barns ukjente talent

Oppskriften er enkel. Likevel går ivrige foreldre i prestasjonsfella gang på gang.

SLUTT MED FLINK-FOKUS: Å fokusere på hvor flinke barna er gjør dem ikke nødvendigvis så gode til å utvikle talentet sitt, mener professor.
SLUTT MED FLINK-FOKUS: Å fokusere på hvor flinke barna er gjør dem ikke nødvendigvis så gode til å utvikle talentet sitt, mener professor. Foto: Ilustrasjon: Camilla Billett
Sist oppdatert

Hvordan lærer barnet ditt best?

Folk har forskjellige læringsstiler. Noen lærer mest gjennom logisk tenkning, mens andre lærer mer av å bygge en modell.

Endrer man læringsstilen, kan det vise seg at barnet ditt for eksempel har like gode forutsetninger for matematikk som de andre barna. Det er nemlig ikke genmaterialet som avgjør om du blir en ener, men 10 000 timer med hardt arbeid.

Kilde: Lisa Voll Straume, doktorgradsstipendiat i positiv psykologi ved NTNU, faglig leder i Mind.

Kanskje har du har en liten Einstein hjemme. Eller en Mozart, Zlatan, Bjørgen, Carlsen, Picasso eller Curie.

Sjansen er imidlertid større for at du har en hverdagshelt, en som aldri vil prege historiebøkene.

Sjakk gjør barna smartere

Men også hverdagshelter fortjener anerkjennelse.

Luk bort ordet flink

- Jeg vil advare mot en kultur der alt handler om hvor flinke barna er. Klart vi skal rose dem, men vi bør ikke gi så mange tilbakemeldinger på at de er flinke. Den typen skryt gir verken god selvfølelse eller hjelp til å utvikle talenter, sier May Britt Drugli, professor i pedagogikk ved NTNU.

Emily (10) har spilt piano siden hun var to år

Barn av ambisiøse foreldre, som er blitt innbilt at de er best på ski eller til å synge, kan få seg en knekk når de innser at andre barn er flinkere. Barna kan dessuten miste interessen for lystbetonte aktiviteter om de må prestere for å få foreldrenes oppmerksomhet.

- Luk bort ordet flink, gi heller en beskrivende, anerkjennende tilbakemelding på det barnet gjør. Noen barn rydder alltid opp etter seg, mens andre er fulle av ideer eller stiller opp på flekken når søsken eller venner trenger hjelp. Ikke glem å anerkjenne sosiale verdier, som evner til samarbeid og omsorg, råder Drugli.

Ikke bare resultatet

Se alltid bort fra det du selv er opptatt av når du skal lete etter barnas talenter. Spør heller: Hva er det som fanger barnets oppmerksomhet over tid? Hva er det barnet liker å snakke om?

Kanskje sitter barnet ditt i timevis og lager abstrakte ting av ulike materialer, uten at det resulterer i noe du vil skryte av på Instagram. Det kan hende hun er en kreativ sjel som får plass på høstutstillingen om noen år. Kanskje hun viser seg å være en ingeniørspire som forsker på hvor mye teip det er mulig å feste på et A4-ark? Eller har hun rett og slett bare evnen til å holde på med noe lenge om gangen?

- Anerkjenn prosessen, ikke bare resultatet. Prosessen er viktig i seg selv. Stayerevne er en nyttig egenskap i arbeidslivet, sier Drugli.

Alder ingen hindring

KREATIVE: La barna være kreative på egne premisser.
KREATIVE: La barna være kreative på egne premisser. Foto: Ilustrasjon: Camilla Billet

Også Linda Apalnes Gardar er opptatt av at vi må følge barnas motivasjon. Hun er pedagogisk leder i en barnehage og har skrevet master­oppgave om barnehagenes møte med evnerike barn. Ofte defineres evnerike barn som barn med gode teoretiske forut­setninger. Definisjonen kan også romme dem som ikke er så skoleflinke, men som ellers har en våken oppfatning av verden.

- Disse barna kan forstå mer enn alderen tilsier, og da er det viktig ikke å sette for mange aldersbegrensninger, sier Gardar.

Vi bør anerkjenne og svare på flest mulig av barnas spørsmål. Hjelp dem med å finne utfordringer og informasjon om det de er interessert i.

Les bøker om verdensrommet og menneske­kroppen. Ta dem med på museer og aktiviteter, selv om de ikke er gamle nok.

- Og la dem utvikle flere sider av seg og få allsidige erfaringer, råder Gardar.

Oppdages sent

Jan Emil Ellingsen, førsteamanuensis i idrett ved Høgskolen i Bergen, er med på å lede et stort forskningsprosjekt om hvordan trenere, lærere og kunstfagpedagoger utvikler talenter.

Én ting er helt klart: Det er vanskelig å identifisere et idrettstalent tidlig.

- Ofte er det dem som ikke oppfattes som særlig talentfulle som barn, som virkelig blomstrer i slutten tenårene, sier Ellingsen.

Men hva er egentlig et talent? Svaret kan være komplisert. Det de fleste idrettstrenerne er enige om, er at talentene er de som tar ting fort, men at de er vanskelig å oppdage før 10-årsalderen. Derfor bør kanskje spesialisering skje enda senere.

- Selvsagt skal barna spille fotball før det, men de bør også drive med andre ting, sier Ellingsen.

Barna trenger dessuten foreldre som backer dem positivt, ikke pusher.

- Er du opptatt av at barnet ditt skal bli best, har du feil fokus. La dem drive med det de selv vil, og gled deg med dem når de mestrer noe.

Vil få til ting

Det som kjennetegner de fleste enere, er at de er mestringsorienterte, ikke prestasjonsorienterte. Det betyr at de først og fremst fokuserer på oppgaven de skal løse, ikke på å bli best.

Ellingsen har tidligere jobbet med et forskningsprosjekt der 80 barne­hagebarn ble fulgt gjennom flere år. Det viste seg at de fleste barna var mestringsorienterte. Om de ikke fikk til noe, prøvde de om og om igjen.

Men mange av disse barna kan miste motivasjonen om de får ukloke tilbakemeldinger eller om de begynner å konkurrere på høyt nivå for tidlig.

- Da sønnen min var 8-9 år, kom han fornøyd hjem fra et friidrettsstevne. Jeg var dum nok til å spørre hvilken plass han kom på. Det viste seg at han hadde havnet helt sist, men for ham var det viktigste at han hadde fått en god tid, forteller Jan Emil Ellingsen.

Slik får du frem det beste i barnet ditt

SKJULTE TALENTER: Ikke alle talenter er lette å oppdage. Hva kjennetegner ditt barn? Musikalsk? Motorisk? Intelligent? Språksterk? Sosial? Samlende? Utholdende? Løsnings­orientert? Ansvarsfull? Ledertype? Kreativ? God hukommelse? Strukturert? Kunstnerisk? Fantasirik? Samarbeidsvillig? Omsorgsfull? Empatisk? Analytisk? Kritisk?

SLAPP AV: Noen foreldre vil både genteste og personlighetsteste barna for å se hva de bør satse på. Det er det ingen grunn til. Om barnet ditt har talent for løping, vil det vise seg uansett. Gullungen kan fint bli nobelprisvinner selv om han ikke kunne bokstavene som 5-åring. Om du aldri blir pappa til en rakettforsker, er det neppe fordi du ikke lærte henne brøkregning da hun var 6.

VARIERTE AKTIVITETER: La barna prøve forskjellige aktiviteter, både ute og inne, også om de tidlig viser seg å ha talent for én ting. Et barn som elsker å tegne bør også oppfordres til å drive med for eksempel idrett. Det gjør ham ikke til en dårligere tegner, kanskje tvert imot.

BARNETS MOTIVASJON: Glem dine ambisjoner. Hva synes barnet er gøy? Hva kan det holde på med lenge om gangen uten å bli lei?

OVERTALELSE: Noen barn frykter alt nytt. De kan overtales forsiktig til å prøve nye aktiviteter, men de må ikke få følelsen av at de skal gjøre det for foreldrenes skyld.

SVAR PÅ SPØRSMÅL: Alle barn stiller spørsmål. Noen stiller ekstremt mange spørsmål om store temaer, som livet, døden og verdensrommet. Ta spørsmålene på alvor og svar så godt du kan. Hjelp barnet med å finne fram til interessant informasjon.

ALDER INGEN HINDRING: Ikke press en uinteressert 5-åring til å lære bokstaver. Samtidig bør en 3-åring som lurer på forskjellen på liten og stor e, få de svarene hun trenger. Ikke ha en nedre aldersgrense dersom du tror barnet ligger foran gjennomsnittet.

BARNET SOM RESSURS: Barn liker å være til nytte. La dem hjelpe til med matlaging og husarbeid. Språkdyktige barn kan lære bort noen ord til andre barn i barnehagen som ikke har norsk som morsmål. La barna opptre for hverandre med sang, dans, høytlesning og foredrag.

ROS: Gled deg med barna og gi en anerkjennende, beskrivende tilbake­melding når de får til noe og gjør noe de trives med. Prosessen er like viktig som resultatet. I stedet for å si «så flink du er» kan du si: «Jeg ser du tegner en hest med rødt skjerf.» «Nå har du gått langt på ski, kanskje du også klarer den bakken der borte?» «Du har jo lært deg bokstavene s og t, ser du at s-en ligner på en slange?» «Er det ikke gøy å sykle helt selv?» «Se så glad lillesøster ble da du hjalp henne med å ta på skoene!»

Kiilder: May Britt Drugli og Jan Emil Ellingsen

Les også:

Bedre resultater når skolen er leksefri

Begavde barn er oftere deprimerte

Musikk gjør det lettere å lære språk

Denne saken ble første gang publisert 11/11 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også