Barn og økonomi

- Det er banken som lager pengene....eller kanskje smeden.

Barna vet mer om penger og kort enn mange voksne tror.

HAR PENGER I BANKEN: Ludvik(5), Iben(5) og Marie(5) kjenner godt igjen både  hundrelappen og bankortene. Alle tre forteller at de sparer pengene sine i banken.
HAR PENGER I BANKEN: Ludvik(5), Iben(5) og Marie(5) kjenner godt igjen både hundrelappen og bankortene. Alle tre forteller at de sparer pengene sine i banken. Foto: Foto: Anita Bakk Henriksen
Sist oppdatert

Marie (5), Iben (5) og Ludvik (5) tenker så det knaker. Hvor kommer pengene fra er spørsmålet som har blitt stilt.

- Banken!, sier Ludvik til slutt. De to jentene nikker samtykkende.

- Ja, for det er jo banken som lager pengene....eller kanskje smeden, sier Ludvik og ser bort på de andre.

- Og penger er metall, så de kan sikkert lage det av en sykkel, for det er jo metall, forteller Iben som legger til at det ikke kan være brukte sykler i så fall.

-De er jo skitne, sier hun og smiler.

Åpne kortet og putte penger inni

Vi sitter rundt er lite bord på avdeling Løven i Rosenborg barnehage i Oslo. Det ligger strødd mynter, bankkort og pengesedler på bordet, og barna plukker opp myntene, teller og leser på kortene.

- Et sånt kort har mamma også, sier Maria og begynner å lese tallene på Visa-kortet.

- Hun kjøper mat i butikken, og da betaler vi med det kortet.

- Hvordan tror dere pengene kommer inn på kortet?

- Kanskje man kan åpne det opp og putte dem inni, sier Marie. Alle tre begynner å snu rundt på Visa kortet for å ta en nærmere kikk.

- Det går ikke, det finnes ikke nøkkelhull der, sier Ludvik og rister på hodet.

Penger til danskebåten

- Hvordan får de voksne penger?

- De må på jobb!, sier alle tre i munnen på hverandre.

- Det er nok jobben som setter pengene på kortet, sånn med en ledning, sier Iben.

Også ferier må betales med penger blir det sagt.

- Pappa jobber, og da kan vi dra på Danskebåten, sier Marie og forteller at det er noe av det morsomste hun vet.

De er alle sammen enige om at man ikke får penger til mat og leker om de voksne ikke jobber.

- Og hvis du ikke jobber får du heller ikke være i banken, forklarer Iben.

Lurt med lommepenger

Forbrukerøkonom i Nordea, Christine Waloe mener det er lurt å snakke med barn om pengers verdi fra tidlig alder.

- Foreldre bør forklare barna at selv om du har penger kan du ikke kjøpe alt i butikken, sier Waloe.

Og hun er sikker på at lommepenger er et godt utgangspunkt.

- Før gikk vi med mye mer kontanter på oss, mens nå er ikke lenger penger så konkret for mange barn. Dersom de får lommepenger hvor en sum må på sparebøssen og noe er til å kjøpe godteri lærer de raskt at pengene ikke strekker til alt man vil, men at det er viktig å prioritere. Men knytt en eller flere arbeidsoppgaver til lommepengene, understreker forbrukerøkonomen.

I følge Waloe har foreldre et mye større ansvar enn det de kanskje tror selv. Som rollemodeller kan man ikke kjøper seg nye og dyre ting hele tiden og samtidig skulle lære barna om måtehold.

Ikke gode forbilder

Synovate har gjennomført en undersøkelse for Nordea i Norge, Sverige, Danmark og Finland om atferd og holdning til forskjellige typer sparing og investeringer. I Norge ble det gjennomført 1008 intervjuer i målgruppen.

Dette sier du til barna om økonomi:

  • Gi barna muligheten til å spare i en sparbøsse, slik at de kan se og kjenne at pengene vokser og at det er moro å spare.
  • Forklar barna tidlig at det ikke går an å kjøpe alt du ønsker, og at dette også gjelder foreldrene.
  • Prioritering er viktig. Få barna til å forså at de er nødt til å velge, for eksempel mellom den store godteriposen eller det nye Donaldbladet.
  • Ikke fokuser så mye på materielle ting, men heller på hva de gjør eller sier.

Undersøkelsen avdekket blant annet at hele 91 prosent av de spurte benytter anledningen når de er i butikken til å lære barn mellom 6 og 8 år at man ikke kan kjøpe alt man har lyst på, men samtidig svarte kun 29 prosent at de ser på seg selv som et godt forbilde når det gjelder pengebruk og sparing.

Se hele undersøkelsen her

Selv gått i fella

- Jeg gikk selv i fella da jeg var i lekebutikk med sønnen min og kjøpte en leke fordi han spurte meg. Det skulle jeg aldri gjort, for nå kan vi knapt nok gå forbi en lekebutikk uten konstant mas, forteller økonom Waloe som understreker at hun ikke skal gjøre den samme feilen med sin yngste sønn på to år.

Waloe forstår godt at det kan være vanskelig, men hun understreker likevel at de som har penger må være ansvaret bevisst.

- Dette med pengebruk er noe som burde bli tatt opp på foreldremøte på skolene, for det er et enormt press blant dagens unge, sier hun.

Pengene er i banken

Også de litt yngre barna hadde mange meninger om penger og alle sammen kjente igjen bankkortet og visste at man kunne bruke det for å kjøpe ting i butikken.

Kristoffer (4), Emma Sofie (3) og William (4) plukker opp myntene og seddelen som ligger på bordet.

- Mamma har kjøpt med det kortet mange ganger, det har jeg sett, sier Emma Sofie. Selv om hun bare er tre år gammel virker det som om hun har en ganske god forståelse om at penger har verdi, og at vi trenger det for å kjøpe ulike ting.

- Pengene står i banken, og jeg kan kjøpe akebrett for det, sier hun og smiler lurt.

Og de har alle tre en overraskende god forståelse på begrepet dyrt.

- Dyrt betyr at vi ikke kan kjøpe det, sier Kristoffer.

De andre to nikker samtykkende og forteller at de ofte får nei i butikken dersom de ber om godteri eller leke, og at når de blir store skal de kjøpe alt de vil. Hele tiden.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget

Foreldre & Barns iPad-utgave er på over 140 sider og koster 49 kroner i Apples App Store.

Les også:

Slik sparer du til barna

Får barnet ditt for mye ukepenger?

Dette sier du ikke til barn om penger

Det er ikke alltid så lett å forstå penger og økonomi, men barna i Rosenborg barnehage hadde mange tanker om tema. F.V: Ludvik (5), William (4), Marie (5), Kristoffer (5), Iben (5) og Emma Sofie (3).
Det er ikke alltid så lett å forstå penger og økonomi, men barna i Rosenborg barnehage hadde mange tanker om tema. F.V: Ludvik (5), William (4), Marie (5), Kristoffer (5), Iben (5) og Emma Sofie (3).

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også