Gå til innhold

vi hadde egentlig bestemt oss, men får så mange reaksjoner:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde bestemt oss for å kalle lillegutt i magen for Jomar (men trykk på O'en..jOmar..ikke med trykk på A'en som mange tror..)

 

Jomar er jo veldig vanlig her i Trøndelag, å det var mannen som foreslo det, noe jeg synes er kjempekoslig, da han ikke engasjerte seg så veldig i navnet til lillejenta for noen år siden, jeg fikk bestemme.

 

Etter ul sa han at han likte jomar så godt, å at han ville vi skulle kalle ham det, å jeg er egentlig enig, synes jomar er ett søtt navn som ikke brukes så mye som før.

 

Da vi fortalte dette til slekta var det mange som synes det var kjempe fint osv, men jeg reagerte veldig på familien hans..som mente vi var gale, gutten ville jo bli et mobbeoffer, at han skulle leve med navnet, at det var bare eldre som het det osv. jeg ble skikkelig skuffa, da vi virkelig gledet oss til å fortelle om navnevalget. er virkelig jomar så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at dere liker det! Er jo ingen andre enn dere som skal navngi barnet deres :)

 

Stusser over at mange vil legge trykket på a?! Det virker helt rart for min del.

 

Personlig synes jeg ikke noe om navnet, men liker så og si ingen navn som slutter på -mar eller -ar utenom Valdemar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerte veldig på familien hans..som mente vi var gale, gutten ville jo bli et mobbeoffer, at han skulle leve med navnet, at det var bare eldre som het det osv. jeg ble skikkelig skuffa, da vi virkelig gledet oss til å fortelle om navnevalget. er virkelig jomar så ille?

 

Helt tullete reaksjon. Ikke noe å bry seg om spør du meg. Det er deres sønn og dere som skal ta valget. Jomar er slett ikke Så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Jomar er kult, og ville aldri tenkt at trykket lå på o-en...

Vi fikk noen av de samme reaksjonene på sønnen vår sitt navn, som er veldig uvanlig, men det dummeste jeg hører er argumenter om at de kommer til å bli mobbeoffer. I dag er jo Norge så multikulturelt i tillegg til at foreldre velger veldig forskjellige navn på barna sine, ungene skal få det VELDIG travelt om de skal mobbe alle med "uvanlige" navn ;-)

Foreløpig er det ihvertfall ingen unger som har reagert på navnet til sønnen vår, og i barnehagen er det opptil flere andre med uvanlige navn, det er blitt så vanlig at ungene tenker ikke over det ;-) Vær tøff og gå for det navnet som er riktig for dere, sønnen deres kommer sikkert til å være glad for at han ikke kommer til å bli en av de mange Oliverene eller Williamene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere skal velge det navnet dere liker. Jomar er et fint og uvanlig navn.

 

Da vi kalte sønnen vår for det ganske så vanlige navnet Benjamin, fikk vi virkelig høre det fra svigermor. Hun mente vi hadde valgt et sossete vestkant navn. Samt at det var sååå synd på han som måtte bære et hebraisk fornavn og et tyskt etternavn. ærlig talt; vi lever i 2007 nå... (var det da han kom til verden)

 

Nei for all del velg det navnet dere ønsker for sønnen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lyder som om det er den eldre generasjon som er blitt spurt...

Våre barn har navn som var vanlige for ca hundre år siden - så våre besteforeldre hadde onkler og tanter med de navnene og syntes ikke de passet på små barn. Vi valgte navnene likevel og har ikke angret. Ingen negative reaksjoner fra andre i det hele tatt!

Jomar er et stilig navn. Og absolutt i trenden nå for tiden, siden mange går inn for å finne navn litt utenom det vanlige. Bra valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det var fint jeg:) vi valgte ett gammelt tvekjønna navn til vår gutt, under 5 andre menn registrert mmed det navnet i norge:) vi ville ha ett navn som betydde noe for oss, og det har en betydning i tilknytting til min samboers navn.

fikk også høre att han kunne bli mobba, men vet du hva?? barn skjønner ikke att et navn er "rart" eller "andreledes" før de har hørt det av en voksen.. snerversynte voksne er stort sett roten til all mobbing spørr du meg!

nå er vårt gull snart 2, og ikke ett eneste barn som har hørt navnet hans har stussa over att det er tvekjønna:)

 

lykke til! og gratulerer med ett flott og gjennomtenkt navnevalg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal henge deg opp i hva andre mener om navnet, folk vil alltid mene noe, mange vil mene mye, men de tier ettersom de blir vant med det.

Det er dere som foreldre som bestemmer hva barnet skal hete. Jeg syns det er flott at mannen din har engasjert seg som han har, og syns navnet er koselig.

 

Det hadde vært noe annet om navnet hadde vært en belastning for gutten, men jeg kan ikke se at det skal det på noen måte.

 

Dere må selvfølgelig kjenne hva som blir rett for dere, men syns det er dumt om dere skal forkaste et fult brukendes navn som dere er så enige om, fordi andre mener ditt og datt.

 

Du skulle hørt skrålet i min familie da søsteren min valgte å kalle sin gutt for Loke! Jeg var også uenig i navnet den gang, jeg ga også uttrykk for det, dessverre, noe jeg skulle ønske jeg ikke hadde gjort. Men det gikk ikke mange dagene etter at gutten var født før ingen sa noe, for det var jo bare Loke, enkelt og greit.

 

Ikke heng deg opp, folk vil alltid ha andre meninger enn deg, og man kan ikke gjøre alle til lags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også sterke reaksjoner av svigerfamilien på et så enkelt navn som Felix :-/. Kunne jo ikke kalle opp ungen etter en PUB i Oslo??? Akkurat som barna veit det ??? Ihvertfall når vi bor en time fra byen. Og nei, vi visste ikke om den en gang, så han er jo ikke det :-P. Jeg tenkte mer Kino :-P men var pappans største ønske, og vi gikk for det :-D . Nei, de syns det var fjåsete og kom til å bli mobba. Mye tull fra forrige generasjon må jeg si. Liker man navnen selv så er det det viktigste, folk rundt blir vant med uvanlige navn. Syns det er teit og komme med så negative reaksjoner av de rundt. Både sårer og gjør foreldre usikre :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ofte at vi ikke har tenkt på noe navn, fordi jeg ikke orker å høre alle sine meninger og assosiasjoner til det navnet. "... Jeg tenker på ... når jeg hører det navnet" Er så lei av det! Hvis man sier navnet etter barnet er født, er det ikke så mange som sier hva de mener om navnet. Kanskje jeg er litt ekstra følsom nå...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt navnet før, men syns ikke det var stygt. Liker dere det så gå for det, folk vil ikke si noe stygt om navnet når han er født og fått navnet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere skal gå for det om dere liker det :) Synes forøvrig og det er rart at noen vil legge trykket på A´en? Er selv nordlenning og ville sagt JOmar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og slik at det er sagt også: Svært få, om noen, blir mobbeoffer pga navnet sitt. Det går nok mer på personlighet og slike ting. Har barn i familien med svært uvanlige navn, og de er navnet sitt. Rett og slett. Nå kunne de jo ikke hatt andre navn ;-) Kjør på med Jomar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jomar fint og spesilet :) Ville helt naturlig lagt trykket på O.

Synes ikke dere skal bry dere om hva noen andre synes enn dere to!! Absolutt ikke opp til resten av familien å bestemme hva deres sønn skal hete!!

Dette har jeg sagt klart ifra om til min og svigerfamilien. De kan gjerne komme med forslag om de vil, men deres mening vil absolutt ikke ha noe som helst å si for vårt navnevalg :)

 

Gå for Jomar om dere liker det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Jomar var et veldig uvanlig og flott navn! Det tror jeg gutten kommer til å bli glad i. Drit i slekta. Jeg har selv et gammelt norrønt navn som farmor hatet. Hun nektet å kalle meg ved navnet mitt, kalte meg bare "engelen". Men hun ble nå vant til det til slutt, og jeg selv er kjempeglad i navnet mitt. Selv om det omtrent bare er meg og ca 150 gamle damer her til lands som har det som fornavn, synes jeg det er deilig at jeg aldri har snudd meg etter noen som roper navnet mitt uten at det er myntet på meg. Det er ikke mange forunt :) Gå for Jomar, jeg hadde aldri tenkt på å legge trykket på A-en :) Og spesielt koselig når mannen har falt slik for det. Ikke la andre ødelegge det for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Jomar var et veldig uvanlig og flott navn! Det tror jeg gutten kommer til å bli glad i. Drit i slekta. Jeg har selv et gammelt norrønt navn som farmor hatet. Hun nektet å kalle meg ved navnet mitt, kalte meg bare "engelen". Men hun ble nå vant til det til slutt, og jeg selv er kjempeglad i navnet mitt. Selv om det omtrent bare er meg og ca 150 gamle damer her til lands som har det som fornavn, synes jeg det er deilig at jeg aldri har snudd meg etter noen som roper navnet mitt uten at det er myntet på meg. Det er ikke mange forunt :) Gå for Jomar, jeg hadde aldri tenkt på å legge trykket på A-en :) Og spesielt koselig når mannen har falt slik for det. Ikke la andre ødelegge det for dere :)

Heter du Borghild eller Hjørdis eller noe sånt? Ble nysgjerrig nå jeg vet du.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...