"Jeg vil også ha mobiltelefon, alle andre i klassen har det!" Det uunngåelige spørsmålet kommer til slutt. Ifølge Trygg bruk-undersøkelsen til Medietilsynet er gjennomsnittsalderen for å få sin første mobil 10 år, og dette har holdt seg stabilt siden 2006.

Men hvilken telefon kjøper du? Den nyeste iPhonen med kamera og internett? Eller en helt enkel telefon som kun er ment for å ringe eller sende SMS til mamma og pappa?

Vi har spurt butikkjedene Expert og Elkjøp om hva foreldre bør tenke på når de kjøper barnas første telefon, og ikke minst hvilken telefon man bør velge.

Snakk grundig med barna først

- Det finnes mange muligheter, og både alderen til barnet og hvor mye penger du vil bruke på telefonen spiller inn. En ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at det knapt finnes en eneste mobiltelefon på markedet i dag som barna ikke lærer å bruke kjapt, Sefin Adam i Elkøp Norge til Foreldre & Barn.

- De fleste er veldig enkle og intuitive. Barn har som regel veldig lik telefonbruk. Telefonen brukes mest til spill, videoer (YouTube), Facebook for de litt eldre, og SMS, legger han til.

For de minste barna vil vi helt klart anbefale en telefon hovedsakelig ment for å kunne holde kontakt med foreldrene.

- De litt eldre barna vil nok etterspørre en telefon med større muligheter - en smarttelefon, tilføyer Fredrik Hiorth, nordisk kategoridirektør i Expert.

Kjellaug Tonheim Tønnesen, rådgiver i Barnevakten, oppfordrer foreldrene til å snakke grundig med barna før de får sin første mobiltelefon.

- Det er viktig at foreldrene setter seg inn i mulighetene for bruk av telefonene, setter klare grenser og snakker med barna.

- Hvis barnet skal ha en smarttelefon er det viktig å ta stilling til hvordan den skal brukes med tanke på betalingsløsninger, nettilgang og hvilke apper barnet skal ha tilgang til. Snakk også om digital mobbing og at det ikke er lov å dele bilder av andre uten samtykke. Inviter barnet til å snakke med deg dersom de opplever noe ubehagelig via mobilen, oppfordrer Tønnesen.

Barn og mobiltelefon:

- 90 % av barn mellom 9 og 16 år har egen mobil.

- Barn bruker mobilen mest til å snakke, sende SMS og ta bilder.

- 40 % har abonnement registrert på foresatt, mens 31 % har kontantkort.

- Gjennomsnittsalderen for å få mobil er 10 år.

Kilde: Trygg bruk-undersøkelsen 2010, Medietilsynet

Abonnement eller kontantkort?

- Hvilke abonnement bør man velge til barnas mobil?

- Det kommer an på hva man vil at barna skal bruke telefonen til og hva de skal ha tilgang til. Til de yngste vil jeg anbefale enten kontantkort eller et kontrollabonnement. Den mest populære løsningen er kontrollabonnementet, sier Sefin Adam i Elkøp Norge.

Her har barna en fast grense for bruk som de må forholde seg til hver eneste måned. Grensen kan ikke overskrides uten at man fysisk lader opp med et påfyllingskort.

- Bruker ikke barna opp det som er inkludert en måned, så overføres det som er igjen til måneden etter. Med disse løsningene kan du også få kjøpt en mobiltelefon til redusert pris uten ekstra kostnader i måneden, sier Adam.

- Med kontantkort er det ingen faste utgifter. Du lader kontantkortet med et påfyllingskort kjøpt i butikk eller bestilt via operatørens hjemmeside. Dette er dog en løsning som ofte er dyrere i bruk og man får ikke tilgang til alle tjenestene som er tilpasset barna, informerer Adam i Elkjøp Norge.

Barnevakten anbefaler også å velge et abonnement med definerte økonomiske rammer.

Tjenester for sikker bruk

Det eksisterer mange tilleggstjenester som gjør bruken av mobiltelefon enda sikrere for barna.

- Telenor har for eksempel en egen gratistjeneste som de kaller "Sikkert barn". Med den kan du sperre for internett, MMS, katalogoppføring og 815- eller 820-nummer. Med en slik tjeneste unngår du også at barna bestiller spill eller ringetoner som kan koste veldig mye, sier Adam.

Pass også på at barna er registrert som brukere av telefonen, ikke foreldrene.

- Dette for å sikre at barnet ditt kun får tilgang til tjenester og innhold som passer for barn. Innholdsleverandør plikter å sikre at det ikke selges innhold som er uegnet i forhold til sluttbrukers alder, sier Tønnesen i Barnevakten.

- Reserver også barnet ditt mot oppføring i telefonkataloger på nett. Du kan også kontakte Brønnøysundregistrene og be om at barnet ikke skal motta direktereklame på mobilen, tipser Tønnesen.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!