Merkeklær til barn

- Barn har blitt et statussymbol, som dyre biler

Fokuset på barnemote og merkeklær har økt sterkt.

MERKEKLÆR TIL BARN: Merkeklær blir stadig vanligere blant barn. Foto: Gettyimages.com.

MERKEKLÆR TIL BARN: Merkeklær blir stadig vanligere blant barn. Foto: Gettyimages.com.

Publisert Oppdatert

- Dersom små barn blir kledd opp i moteklær, vil de bli mer opptatt av mote dess eldre de blir. Dermed er foreldrene med på å øke motepresset, sier professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch.

Forsker i Statens Institutt for forbruksforskning (Sifo), Mari Rysst, tror at foreldre som kjøper dyre merkeklær til små barn, i størst grad gjør dette for sin egen del.

- Men barn er lettpåvirkelige. Hvis mamma eller pappa er svært opptatt av hva de går med, er det ikke rart om barna også blir det, sier Rysst.

Bruker over 5 milliarder på barneklær

Ifølge direktør for mote og fritid i hovedorganisasjonen Virke, Bror Stende, bruker nordmenn drøyt 40 milliarder kroner i året på klær, hvorav 5,15 milliarder på barneklær (0-13 år). En babybody på h&m koster mindre enn en utepils, men stadig flere velger å kjøpe dyrt.

- Mange førstegangsfødende er godt etablerte voksne med råd til å bruke mye penger på barna, forklarer Stende.

Les også: Her er barnas egen Instagram

Å få barn er moteriktig

Klesagent for barneklær i selskapet Major Fashion for Minors, Camilla Smith, mener at å få barn er moteriktig i seg selv.

Nettbutikker med merkeklær til barn

  • www.kidsbrandstore.no
  • www.zalando.no
  • www.boozt.com
  • www.barnogbaby.no
  • www.miinto.no
  • www.stylepit.no
  • www.lillemartine.no
  • www.familiebutikken.no

- Barn har blitt et statussymbol, på samme måte som dyre biler. Foreldrene kler dem opp i kule klær for å vise dem fram. Dette er en utvikling inspirert av Hollywood, mener Smith.

- Selv om fokuset på barnemote har økt sterkt de siste årene, er det fortsatt tabu å si høyt at man er opptatt av merkeklær for barn. Det er fremdeles typisk norsk å være praktisk, pris- og kvalitetsbevisst, legger hun til.

Rysst har forsket på barn og moter, og mener at måten vi kler opp barna på, viser hvem vi selv er.

- Det er en slags personlig merkevarebygging. Og dersom du kjøper dyre ullplagg på Nøstebarn fordi "ulla er så mye bedre enn den de selger på h&m", er du mer opptatt av mote enn du kanskje tror, sier Rysst.

Les også: Tøfler og innesko er uheldig for barn

Trender til barn

Ifølge Rysst er det ikke noe nytt at barneklær ligner på voksenklær.

- I gamledager så de fleste barn ut som små voksne. Det er naturligvis klart at en 3-åring ikke trenger bikinitopp, men noen foreldre synes vel at dette er søtt, da, sier forskeren.

Hun trekker fram en enda mer dominerende utvikling de siste årene; vi har gått i retning av mer kjønnstypiske barneklær, og da særlig en rosa prinsessetrend. Barnemoten har endret seg fra kjønnstypiske klær på 50-tallet - med skjørt til jentene og skjorte til guttene - til 1970-tallets unisexmote og tilbake til dagens rosa versus blått-trend.

- Nå ser vi imidlertid at jenteklærne har begynt å få en litt røffere og kulere stil. Samtidig kommer det mer gutteklær i pastellfarger, så moten for gutta går nå mer i retning av det feminine, sier Smith.

Les også: Dette bomullslakenet er best i test!

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag