Markedet for moteklær til barn har skutt i været de siste årene.

Flere store designhus har produsert miniantrekk for billigkjeder, og nå har Lindex lansert en kolleksjon med barneklær designet av italienske Missoni.

- Er det bra at designerklær blir billigere og tilgjengelige for alle, eller bidrar det til å øke motepresset i barnehagen?

- I utgangspunktet er dette positivt, mener forsker Mari Rysst i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

- Slik reduseres klasseskillet mellom dem som har råd til å kjøpe designerklær og dem som ikke har det.

- Gir økt motepress

Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø, er mer skeptisk.

- Hvis små barn blir kledd opp i moteklær, vil de bli mer opptatt av mote når de blir eldre. Dermed er foreldre med på å øke motepresset.

SIFO-forsker Mari Rysst tror at foreldre som kjøper dyre moteklær til små barn, gjør det mest for sin egen del.

- Men barn er lett påvirkelige. Hvis mamma eller pappa er svært opptatt av hva de går med, er det ikke så rart om barna også blir det.

Vi bruker fem milliarder på barneklær

Nordmenn bruker nærmere 40 milliarder kroner i året på klær, hvorav rundt fem milliarder på barneklær, ifølge Bror Stende, direktør for mote og fritid i hovedorganisasjonen Virke.

Dette er mye penger - selv om prisene på klær er mer enn halvert siden 1980-tallet. En babybody hos H&M koster mindre enn en utepils. Men stadig flere velger å kjøpe dyrt.

- Mange førstegangsfødende er godt etablerte voksne med råd til å bruke mange penger på barna, forklarer Stende.

Å få barn er moteriktig i seg selv

Å få barn er noe av det mest trendy du kan gjøre, mener Camilla Smith, klesagent for barneklær i selskapet Major Fashion for Minors.

- Barn er blitt et statussymbol - på samme måte som dyre biler. Foreldrene kler dem opp i kule klær for å vise dem fram. Dette er en utvikling inspirert av Hollywood, tror Smith.

I Hollywood har blant andre Victoria Beckham gjort sin etterlengtede datter Harper til en miniversjon av seg selv. Og tidligere har datteren til Tom Cruise og Katie Holmes, Suri (6), blitt kåret til verdens mest moteriktige barn.

- Selv om fokuset på barnemote har økt sterkt de siste årene, er det fortsatt tabu å si høyt at man er opptatt av merkeklær for barn, mener Smith.

- Det er fremdeles typisk norsk å være praktisk, pris- og kvalitetsbevisst.

Merkeklær til barn

SURI I SKLIA: Datteren til skuespillerne Tom Cruise og Katie Holmes, Suri Cruise (6), er kåret til verdens mest moteriktige barn. Her leker prisvinneren i en park i New York. © FOTO: Stella Pictures

Mammabloggere legger ut bilder av 1-åringen sin i rosa kjole og matchende hårbånd. På Grünerløkka i Oslo vrimler det av hipsterforeldre med trendy småtasser i hatt, band-t-skjorte og Converse-sko.

- Måten vi kler opp barna på, viser hvem vi selv er. Dette er en slags personlig merkevarebygging, sier Mari Rysst, som har forsket på barn og moter.

Og dersom du velger å kjøpe dyre ullplagg på Nøstebarn, fordi "den ulla er jo mye bedre enn den de selger på H&M", er du faktisk mer opptatt av mote enn du kanskje tror, påpeker Rysst.

Søtt med voksenklær på barn?

Men ifølge Mari Rysst er det ikke noe nytt at barneklær ligner på voksenklær.

- I gamle dager så de fleste barn ut som små voksne. Det er naturligvis klart at en 3-åring ikke trenger bikinitopp, men noen foreldre synes vel det er søtt, da.

SIFO-forskeren trekker fram en enda mer dominerende utvikling de siste årene: Vi har gått i retning av mer kjønnstypiske barneklær, og da særlig en rosa prinsessetrend.

Barnemoten har endret seg fra kjønnstypiske klær på 50-tallet - med skjørt til jentene og skjorte til gutta - til 1970-tallets unisexmote og tilbake til dagens rosa vs. blått-trend.

- Nå ser vi imidlertid at jenteklærne har begynt å få en litt røffere og kulere stil. Samtidig kommer det mer gutteklær i pastellfarger, forteller Camilla Smith.

- Moten for gutta går nå mer i retning av det feminine.

Missoni hos billigkjede

Det verdenskjente motehuset Missoni slo seg i 2012 sammen med den svenske kleskjeden Lindex. Resultatet er rimelige utgaver av Missonis mønstrede plagg - til både liten og stor.

- Babyklær er spesielt søte - jo mindre, desto søtere, sier Missonis sjefdesigner Angela Missoni (53).

Helt siden starten i 1953 har Missoni vært forbundet med luksus og fargerike sikksakkmønstre. Men nå ser vi norske småbarn tasse rundt i Missoni-bodyer med gulpeflekker på.

- Hvorfor vil Missoni samarbeide med en billigkjede som Lindex?

- Hovedgrunnen er å gjøre flere kjent med Missoni. Dessuten er mønsteret vårt blitt kopiert av mange kjedebutikker, så da kan vi like gjerne gjøre det selv.

Italia er hjemland for flere verdensberømte motehus, og dette preger befolkningen. Også de minste.

- Mange italienere er veldig opptatt av dyre merker og bruker mange penger på klær til barna sine. Særlig på søndager er det tradisjon å kle opp barna i formelle klær, som skjorte og blazer eller kjole, forteller Angela Missoni.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!