Om testen:

  • Foreldre & Barn har testet 11 smoothier. De er kjøpt i matvarebutikker som Kiwi, Rema 1000, Coop, Rimi og Meny. Klinisk ernæringsfysiolog og studieleder i ernæringsfysiologi Mari Mohn Paulsen, ved Bjørknes Høyskole, har gjennomført testen for oss.
  • Felles for alle produktene er at de er fruktsmoothier som inneholder banan. Fem av dem markedsføres direkte mot barn.
  • Produktene er vurdert etter hvor stor andel frukt de inneholder. Bruk av hel frukt/bær eller puré av frukt/bær får pluss fremfor juicebaserte smoothier.
  • Produktene er vurdert ut fra innhold av energi, sukkerarter, kostfiber og vitamin C pr. 100 gram. Mange av produktene har imidlertid ikke oppgitt C-vitamininnholdet. Smoothiene er i tillegg vurdert ut fra pris. Smak er ikke tatt med i vurderingen.
  • Alle produktene i testen er gode valg, slik at rangeringen går på detaljer knyttet til næringsinnhold og innhold av frukt. Ingen av produktene i testen er tilsatt sukker.

Du ser dem i barnevogna, på tur, i parken og i barnehagen: Barn som drikker smoothie.

Drikken er blitt stadig mer populær de siste årene, og det finnes en rekke smoothie-produkter på markedet – mange av dem er direkte rettet mot barn. Foreldre & Barn har testet 11 smoothier for å finne ut hvilken som er best for de små. Er smoothier rettet mot barn like sunne som vanlige smoothier? Er billig like bra som dyrt?

Vil du gi barna noe sunt og godt? Lag smoothien selv, og frys den til ispinner!

Vinneren er dyrest

De fleste typer smoothie er i hovedsak laget av frukt eller fruktpuré. Det er ikke store forskjeller i næringsinnholdet mellom smoothiene i testen. Derfor har vi vurdert andelen frukt for å skille dem.

Vil du at barna skal spise mer frukt? Prøv dette!

Bruk av hel frukt og bær eller puréfår pluss fremfor smoothier basert på juice. Testens vinner er Ella’s Kitchens The red one. Den inneholder kun økologisk frukt.

- Den passer kanskje best for de minste barna på grunn av pakningen. Den kan bli litt udrøy for de større barna, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen, som har gjort testen for Foreldre & Barn.

Hun er studieleder for bachelor i ernæringsfysiologi og medisin grunnfag ved Bjørknes Høyskole.

Vinneren er testens nest dyreste smoothie. En god ummer to er Hipps smoothie med eple, banan og jordbær. Den består også av økologisk frukt og har bra med fiber, men får trekk fordi den er noe dyrere enn vinneren. Ønsker du et billig og bra alternativ, er både Froosh fruit:bottled og Gode greier – smoothie nr. 1 gode valg.

Lite frukt i taperen

Semper smoothie med banan og mango er testens taper. Hovedingrediensen er vann, og den inneholder under 60 prosent frukt. Den er også dyrere enn "Bendit helt naturlig catch smoothie" fra Bama, som havner på nest siste plass. Den har eplejuice som hovedingrediens.

- Det hadde vært bedre om hele frukten og ikke bare juicen hadde vært hovedingrediens, fordi det hadde økt innholdet av kostfiber i smoothien, kommenterer Paulsen.

Ulik funksjon

– Det er en helt klar forskjell på smoothie i kartong og smoothie i klemmepose, mener Stine Hasselø, produktsjef i Semper barnemat.

- En smoothie i kartong skal drikkes med sugerør og er en tørstedrikk. Den er blandet med vann og er derfor tynnere i konsistensen og mildere i smaken enn «klemmesmoothier".Hun sier smoothie i klemmepose består av 100 prosent frukt og egentlig er enfruktpuré i praktisk forpakning, og påpeker at Semper har flere typer smoothier – blant annet yoghurt-smoothie med banan og jordbær (20 prosent yoghurt og 80 prosent bær), som kanskje hadde passet bedre å ta med i testen.

Like mye sukker som i brus

– Smoothie er fint å inkludere i barns kosthold. Drikken inneholder mange nyttige næringsstoffer som barna trenger, blant annet antioksidanter og vitaminer. Det er imidlertid greit å være klar over at smoothie gir like mye sukkerarter som saft eller brus, sier Mari Mohn Paulsen.

Fordelen med smoothie er likevel at sukkeret stort sett ikke er tilsatt, men kommer naturlig fra frukt og bær. Smoothie kan fint brukes som del av et måltid, som et lite mellommåltid eller som dessert.

Det bør imidlertid ikke brukes som tørstedrikk, ifølge ernæringseksperten.

- En smoothie kan inngå som 1 av 5 om dagen. Du bør likevel ikke erstatte all frukt og bær med smoothie, fordi barn bør få gode vaner med å spise frukt som del avsitt daglige kosthold, og fordi frukt som hovedregel inneholder mer kostfiber enn smoothier gjør, opplyser Paulsen.

Bedre enn juice

– Smoothie er bedre enn saft og juice. Smoothie er laget av næringsrike råvarer som bær, frukt og grønnsaker, som inneholder vitaminer, mineraler og litt fiber, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet. Tilsetter du is eller ekstra sukker i smoothien, vil den selvsagt ikke være like sunn.

- Barn bør drikke vann som tørstedrikk. Drikke til brød- og kornmåltidene bør være skummet- eller lettmelk. Sunne smoothies kan inngå som en del av et variert kosthold. Men barnet bør ikke få i seg så mye smoothie at det ikke orker annen mat sier Øien.

Er barna dine glad i smoothie, kan en blender være en god investering, slik at dere kan lage dem selv.

Les også:

Barnemat på glass - sunnere enn sitt rykte

Test av yoghurt: Disse bør du styre unna

Leskedrikkene som er best for barna

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!