Serveringsforslag til frokostbursdagen:

  • Grove rundstykker/ pannekaker/ vafler med ost og skinke som pålegg
  • Yoghurt naturell med havregryn, nøtter og forskjellige bær
  • Juice og/ eller smoothie
  • Frukt - gjerne oppdelt eller satt på spyd
  • Egg

Kilde: Hanne Hennig Havdal

- Kos er ikke ensbetydende med usunn mat. Det er viktig at barn lærer å kose seg med sunn mat eller at markeringer også kan skje uten den typiske kosematen. Når et barn har bursdag bør først og fremst bursdagsbarnet og ikke maten stå i fokus, sier Hanne Hennig Havdal, ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Godt sagt, for frokostbursdagen er nå i anmarsj i flere hjem. Det som skiller frokostbursdagen fra en «vanlig» bursdag er hovedsakelig maten. I stedet for pølser, brus og is får barna servert sunnere mat i form av en god helgefrokost med det lille ekstra: Varme rundstykker med godt pålegg, grove pannekaker, juice, smoothie og yoghurt.

Og det beste av alt er at godteposen i en frokostbursdag kan bestå av helt andre ting enn sukkertøy, her er det bare fantasien som setter grenser. Inviter barna om morgenen og la barna komme i pysjamasen.

Sunn bursdagsmat

- Å starte dagen med frokost er viktig, og spesielt for barn. Undersøkelser viser nemlig at å spise frokost kan påvirke barns kognitive funksjoner. Å starte dagen med for eksempel grovt brød, frukt og grønnsaker, grove kornprodukter vil kunne øke konsentrasjonen på skolen og evnen til å huske bedre utover formiddagen, sier hun til Foreldre.no

- Spesielt i sommerhalvåret vil en smoothie være en flott start på bursdagen. Her kan man variere smaken i det uendelige og etter bursdagsbarnets ønsker. En smoothie basert på frukt, bær og meieriprodukter vil kunne gi både kalsium, proteiner, jod, fosfor og B-vitaminer.

Og det er flere gode grunner til å unngå brus til barna.

Begrenser blodsukkerøkningen

- Spiser barnet et måltid med matvarer som inneholder en god del havre eller bygg, som for eksempel enkelte grove kornprodukter, vil det få i seg det som heter betaglukaner. Dette vil bidra til å begrense blodsukkerøkningen etter måltidet, forklarer ernæringsfysiologen.

Barn har små mager og et stort behov for næringsstoffer. Unngå derfor å fylle magene med godteri, kjeks og saft. I forhold til en bursdag er det selvsagt lov med noen utskeielser, men ikke la hele dagen bli en sukkerbonansa. La barna få en god start på dagen med sunn, men likevel festlig frokost.

Dette vil barna ha til frokost.

Roligere barn

- Frokostbursdag er genialt. Inviter til selskap kl 10 på lørdag formiddag! Da er barna roligere, de er opplagte og de venter verken kake, pølser eller brus på denne tiden av døgnet, kan trebarnsmamma og forfatter Vera Micaelsen fastslå etter å ha arrangert flere frokostbursdager selv.

- Smoothie, juice og egg er en vinner. Vi har hatt frokostbursdag flere ganger, og det har vært supert. Barna synes det er veldig koselig å spise lang, god frokost sammen fordi det er litt annerledes. I tillegg er man ferdig med alt før klokka er ett, og har resten av fridagen ledig, sier Micaelsen i en artikkel hvor hun deler sine beste bursdagstips for barn fra tre til seks år.

- Begge barna synes dette var topp!

Elna Høyer-Dahl jobber som redigerer i Foreldre & Barn og BabyDrøm, og fikk over 400 liker på bildet av en hjemmelaget «frokostmeny» fra en barnebursdag hun la ut på Instagram.

- Jeg har barn på 6 og 10 år, og begge synes frokostbursdag er topp. Bare det å slippe å skifte før de skal ut av huset om morgenen er gøy. Dessuten er ikke barna så slitne som de ofte kan bli på ettermiddagen, og vi fant ut at dette er den roligste formen for bursdag vi har prøvd, forteller Elna Høyer-Dahl til Foreldre.no

Smart «godtepose»

- Vi inviterte gjestene til frokostbursdag mellom kl 10 og 12 på en lørdag, og ba dem som ønsket ta med seg et kosedyr. De små gjestene fikk utdelt en liten cellofanpose med tannbørste, en liten badeand og skumgodt som ser ut som tenner. Andre ting å fylle posen med er en fin klut, en liten tannpasta eller en liten såpe. Menyen ble printet ut som en bordbrikke, med bilde av serviett og bestikk på. Veldig stas også for dem som ikke kan lese - de føler seg litt voksne, tipser hun.

Til frokost ble det servert varme rundstykker, minipannekaker med havre, grønn og rød smoothie, godt pålegg, og oppskåret grønnsaker.

Tobarnsmamma Elna Høyer-Dahl sine 4 beste tips:

1. Pannekakene kan du steke opp på forhånd og varme i ovnen før gjestene kommer.

2. Server gjerne smootie istedenfor juice, da får barna i seg litt mer fiber. Vi snek spinat og advocado opp i den grønne smootien, sammen med mango og ananas smaker det supert!

3. Sett mange små skåler med oppskårne grønnsaker, cherrytomater og bær rundt på bordet, eller bruk et cupcakestativ med muffinsformer fylt med frukt og bær - sunn bordpynt.

4. Kjøp oppskjærte skiver av ost.

Kilde: Elna Høyer-Dahl, Foreldre & Barn

Inntaket av fett og sukker er gått ned

- Barn og voksne bør maksimalt ha et inntak av sukker på 10 energiprosent (E %) per dag. For barn mellom 2-5 år tilsvarer dette omtrent 30-40 gram sukker daglig, påpeker Hanne Hennig Havdal, og viser til undersøkelsen Småbarnskost. Den viser at 2 åringenes sukkerinntak har hatt en positiv utvikling siden 1999. Fortsatt er det noen som får i seg mer sukker enn anbefalt, men andelen er blitt betydelig lavere. I 1999 var det 55 % av barna som fikk mer enn 10 E % fra sukker, mens de nye tallene viser at dette nå bare gjelder 16 % av barna. Flere forebyggende tiltak og bevisstgjøring rundt inntaket av sukker, for eksempel i barnehager, kan ha bidratt til denne positive endringen.

I 1999 fikk 94 % av barna mer enn 10 E %, som er anbefalt øvre grense, fra mettet fett. Energiinntaket fra mettet fett er noe redusert, men tallene fra 2009 viser at hele 87 % av barna fortsatt har et kosthold som inneholder for mye mettet fett. De største kildene til mettet fett i barns kosthold er fete meieriprodukter, som for eksempel ost, og kjøtt og kjøttprodukter. For å redusere andelen barn som får i seg for mye mettet fett, kan man med fordel fokusere ekstra på inntaket av nettopp disse matvarene.

Ved å bytte til magre meieriprodukter får en i seg de samme næringsstoffene, men mindre mettet fett og fett totalt. Inntaket av blandede kjøttprodukter, som pølser, karbonader og kjøttkaker, kan med fordel erstattes av rent kjøtt.

LAG SELV: Lag en egen meny til frokostbursdagen. Her har Elna Høyer-Dahl laget i programmet InDesign og printet ut i A3-format, men du kan også klippe og lime og heller ta kopier. - Bruk fint gavepapir (stormønstret med prikker eller striper er fint) og lim på et bilde av bursdagsbarnet med krone, og annen pynt etter ønske. Skriv menyen på et hvitt papir og lim på bordbrikken. Kopier.

LAG SELV: Lag en egen meny til frokostbursdagen. Her har Elna Høyer-Dahl laget i programmet InDesign og printet ut i A3-format, men du kan også klippe og lime og heller ta kopier. - Bruk fint gavepapir (stormønstret med prikker eller striper er fint) og lim på et bilde av bursdagsbarnet med krone, og annen pynt etter ønske. Skriv menyen på et hvitt papir og lim på bordbrikken. Kopier. © Elna Høyer-Dahl

STØTTER SUNN BURSDAG: - Å starte dagen med sunn frokost vil kunne øke konsentrasjonen på skolen og evnen til å huske bedre utover formiddagen, sier Hanne Henning Havdal.

STØTTER SUNN BURSDAG: - Å starte dagen med sunn frokost vil kunne øke konsentrasjonen på skolen og evnen til å huske bedre utover formiddagen, sier Hanne Henning Havdal. © Opplysningskontoret for melk

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!