TEST AV POTETMOS: 6 pulverprodukter og 3 fryste potetmosprodukter er med i testen. © Foto: Tore Fjeld

FÅR 5 OG 6: Testvinneren fra Nora (til høyre) er den eneste som får 6 på terningen. Jippi potetmos får en 5-er. © Foto: Tore Fjeld

GAP OPP: Lillesøster Sarah synes ikke Kasper er for stor til å bli matet. © Foto: Tore Fjeld

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Klinisk ernæringsfysiolog Helen Engelstad Kvalem © Foto: Thomas Xavier Floyd

Om testen

Klinisk ernæringsfysiolog og førsteamanuensis Helen Engelstad Kvalem ved Bjørknes Høyskole har utført testen for Foreldre.no.

I denne testen er 9 ulike potetmosprodukter vurdert ut fra hvor mye de ligner på hjemmelaget potetstappe. Mange tilsetningsstoffer trekker ned, mens høyt innhold av poteter trekker opp.

Produktene er vurdert ut fra innholdsdeklarasjon - smak er ikke et kriterium i testen.

Potetmos fra pulver er en klassiker på hytta og på skogstur, kanskje fordi det er så enkelt å bære med seg og har en eventyrlig lang holdbarhet?

Også er den så billig at det er grunn til å tro at barna våre tar med potetmosposen inn i hybellivet når de flytter hjemmefra. Men de siste årene har pose-mosen fått frosne konkurrenter fra frysedisken, og disse ligner mer på hjemmelaget potetstappe.

Testet 9 typer

Klinisk ernæringsfysiolog Helen Engelstad Kvalem ved Bjørknes Høyskole har sammenlignet 9 ulike typer potetmos; 6 pulvervarianter og 3 frosne versjoner av bestemors klassiske tilbehør.

- Pulverpotetmosene er helt greie ernæringsmessige alternativer, men får ikke mer enn terningkast 3 på grunn av lange ingredienslister med ingredienser du ikke finner i butikkhyllene, sier Engelstad Kvalem.

Ligner hjemmelaget

Etter mye hodebry og studering av både næringsinnhold og ingredienslister ligger følgende spørsmål til grunn for vurdering av potetmosene. Hvor nær hjemmelaget potetmos kommer produktene?

Når vi ser på innholdet av næringsstoffer (kun de energigivende næringsstoffene er deklarert) er produktene svært like - det er heller ikke så rart siden de først og fremst består av poteter. Derfor er det ingredienslisten som har havnet under lupen denne gang. Her skiller pulverpotetmosen seg fra de frosne variantene.

- Pulverpotetmos er tilsatt emulgatorer, stabilisatorer, antioksidanter og konserveringsmidler, ikke farlige stoffer i små mengder, men når det finnes alternativer som ligner hjemmelaget potetmos uten disse, kommer de tørre variantene dårligere ut. De frosne potetmosene er nær hjemmelagde ingrediensmessig, og det er grunn til å tro at de er sammenlignbare med hjemmelagd potetmos også når det kommer til mikronæringsstoffene (som tåler frysing bra), men det er en antagelse, sier ernæringsfysiologen.

Lag mosen selv

Har du bedre tid en dag, går det også an å lage potetmosen selv. Hvis du allerede har noen kokte poteter klare, tar det ikke lengre tid enn å varme opp en ferdig-mos.

Det går fint an å oppbevare kokte poteter i kjøleskapet noen dager.

- Potetmos er laget av kokte poteter som moses forsiktig og tilsettes melk og eller smør og salt. Rører du for mye i potetmosen blir den seig, den skal være luftig og noen liker den best når den også har små biter av potetene i seg. En enda bedre potetmos får du om du har i litt sellerirot eller persillerot og du lager den fra bunnen av selv, sier Helen Engelstad Kvalem.

Har fått dårlig rykte

De siste årenes lavkarbobølge har gitt poteten et dårlig rykte, og den tradisjonsrike rotfrukten regnes heller ikke som en av "5 om dagen". Men liker du poteter trenger du absolutt ikke å ha dårlig samvittighet for det, poteter inneholder mange nyttige næringsstoffer.

Har du lite annen mat, kan du faktisk leve lenge på poteter. For eksempel inneholder poteter stivelse som gir energi, og også proteiner av høy kvalitet. Dessuten er det både C-vitaminer, kalium og jern i knollene, som har blitt spist og dyrket i Norge siden 1700-tallet.

I snitt spiser hver nordmann 19 kilo poteter i året, ifølge direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!