- Barn trenger erfaringer på at verden er trygg og kan akseptere dem selv om de i blant feiler.

Det sier Elisabeth Meyer Lugg, klinisk barnevernpedagog i BUP (Barne- og ungdomspsykriatrien).

- Når barnet har gjort noe feil, bør det først og fremst få trøst, hjelp og veiledning for å ordne opp i stedet for konsekvenser, mener hun.

Å lære barna å ta ansvar både for ting, fellesskap og egne handlinger er en meget viktig foreldreoppgave, men straff og "konsekvenser" er ikke nødvendigvis den beste veien å gå.

Det er nemlig din rolle som forbilde for barna som er viktigst. Barn lærer å ta ansvar ved å erfare at de voksne rundt dem gjør det samme.

- Har en voksen sagt eller gjort noe uheldig ovenfor barnet eller andre, bør den voksne forsøke å reparere, gjøre ting godt igjen og be om unnskyldning. På den måten får barnet rollemodeller på hva som er lurt å gjøre når han eller hun selv har gjort noe galt, sier Meyer Lugg.

Bygger selvbildet

Når det gjelder å ta ansvar for egne ting og bidra til fellesskapet, er det viktig å starte tidlig, mener hun.

- Start med å gi barnet enkle oppgaver slik at han eller hun føler mestring og føler seg kompetent. Dette kan være oppbyggende for selvbildet, og barnet utvikler selvstendighet, sier barnevernpedagogen.

I tillegg får barnet erfaring med at det er godt å bidra i et sosialt fellesskap og at man kan inngå kompromisser, påvirke og ta valg.

- På den måten erfarer barnet at det er regnet med i ”flokken” og hører til, sier Meyer Lugg.

Forebygger depresjoner

Også barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen mener det er viktig og lærerikt for barn å ha sine egne ansvarsområder.

- Det gjelder både små og store barn. De aller minste vil ofte ta sine små oppgaver dypt alvorlig, og det er derfor smart å starte tidlig. Da venner de seg til å hjelpe til, samtidig som de får en opplevelse av å være en betydningsfull bidragsyter i familiens fellesskap, sier hun.

Den følelsen er ikke mindre viktig for de større barna og ungdommene, selv om de nesten garantert ikke ser verdien i det selv riktig ennå.

Litt protestering er helt vanlig, men da er det viktig å holde på sitt selv om det føles enklere å sette inn i oppvaskmaskinen eller støvsuge selv.

- Det å føle at man er nyttig kan faktisk forebygge depresjon i ungdomstiden, men følelsen av å være viktig kommer først hvis du faktisk insisterer på at ungdommen gjør det dere har avtalt, sier hun.

Husk også at den jobben du gjør med å bygge ansvarsfølelse får betydning for hvor godt din datter eller sønn vil fungere sammen med fremtidige samboere og romkamerater.

Ta vare på tingene

Det er også viktig at barnet lærer å ta vare på og ta ansvar for ting han eller hun eier. Også her er vi voksne barnas rollemodeller.

- Erfarer barnet at ting verdsettes og at man passer på tingene sine, vil barnet sannsynligvis også integrere denne verdien. Har barnet for eksempel mistet vottene sine, kan dere lete etter disse sammen og sjekke om de er glemt ulike steder i stedet for å kjøpe nye med en gang, sier Meyer Lugg.

Dette kan være gode erfaringer å ta med seg når barna blir større, for da er det kanskje langt dyrere ting som mistes.

Noen har for eksempel en lei tendens til å ødelegge eller miste mobiltelefoner i tide og utide, og hvis det alltid dukker opp en flott erstatning ganske raskt, lærer ikke barnet å ta vare på telefonen sin og at ting har en verdi.

- Da anbefaler jeg heller å la barnet eller ungdommen låne en annen, eldre mobil mens dere leter, reparerer den gamle eller sparer til en ny. Det kan være mer læring i det enn å kjøpe en ny telefon av siste versjon med en gang, sier hun.

Tilpass oppgavene

Allerede mens barna er ganske små, kan du begynne å gi dem små ansvarsoppgaver.

Sørg bare for at oppgavene og ansvaret er tilpasset barnets modenhet og alder, slik at han eller hun har kapasitet til å mestre dem.

- Hvis oppgavene er vanskelige, kan dere gjøre dem sammen for å sikre at barnet føler seg trygg på det som skal gjøres, sier Elisabeth Meyer Lugg.

Start for eksempel med små, hverdagslige ting som å henge jakken på knaggen etter at du har tatt den av eller å sette tallerkenen inn i oppvaskmaskinen som du har åpnet opp.

Det er heller ikke noe i veien for å skape anledninger der barnet får muligheten til å hjelpe til, for eksempel i butikken.

- La barnet hente litt frukt det selv liker. Pass så på å rose og anerkjenne barnet når det får til oppgaven, sier hun.

Ungdommer kan gjerne få litt mer ansvar.

Det å støvsuge noen rom i huset, rydde eget rom og hjelpe til med å lage middag er fine oppgaver for ungdommer.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!